Eels - Royal Albert Hall (2015)

Label: E Works

1. Where I'm At (1:41)
  2. When You Wish Upon a Star (1:42)
  3. The Morning (2:16)
  4. Parallels (3:15)
  5. [Addressing the Royal Audience] (3:23)
  6. Mansions of los Feliz (2:49)
  7. My Timing Is Off (2:58)
  8. A Line in the Dirt (3:30)
  9. Where I'm From (2:48)
  10. It's a Motherfucker (2:14)
  11. Lockdown Hurricane (3:29)
  12. A Daisy Through Concrete (2:25)
  13. [Introducing the Band] (3:25)
  14. Grace Kelly Blues (3:37)
  15. Fresh Feeling (3:38)
  16. I Like Birds (2:33)
  17. My Beloved Monster (2:12)
  18. Gentlemen's Choice (2:35)
  19. Mistakes of My Youth / Wonderful, Glorious (6:01)
  20. Where I'm Going (3:03)
  21. I Like the Way This Is Going (2:34)
  22. Blinking Lights (For Me) (2:00)
  23. Last Stop: This Town (3:26)
  24. The Beginning (2:16)
  25. Can't Help Falling in Love (2:08)
  26. Turn on Your Radio (3:50)
  27. Flyswatter (3:16)
  28. The Sound of Fear (3:31)
avatar van IntoMusic
Hier kijk ik naar uit. Mooie plek voor een geweldige setlist...

Tijdens deze tour deden ze ook De Doelen in Rotterdam aan wat nog een leuk extraatje kreeg in de vorm van een kleine 'Phantom of the opera' act op het grote orgel daar. Hier zo te horen ook onder de naam Flyswatter en The Sound of Fear inclusief zelfde spooklach.
Dit Royal Albert Hall optreden heeft een redelijk gelijkende setlist waardoor het een mooi souvenir is geworden van een zeer plezierig optreden.

Ligt het aan mij of zit er in meerdere nummers (o.a. Paralells, Mansions of Los Feliz) een continue tik? Lijkt op een skippende CD, maar het zou ook één van de muzikanten kunnen zijn die meeklapt.

avatar van Comrade
Deze is, in tegenstelling tot Eels With Strings, meer verspreid over zijn heel oeuvre. Maar wat keek ik uit naar deze plaat. Wederom een schot in de roos.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Zojuist voor de eerst keer beluisterd, een erg fijn live album.

avatar van Bonk
Dit is inderdaad een heel erg fijn live-album. Hoewel ik juist de afwisseling en verschillende stijlen (stemmingen) van Eels hem tot een zo bijzondere artiest vindt maken, is dIt hoe ik hem het liefste hoor. Ik vind de ingetogenheid in de muzikale begeleiding de nummers mooi naartoe laten komen en E zingt dan ook op zijn best.
Wat dat betreft kon de voorgaande tour, met daar de harde gitaarbegeleiding en de wat meer schreeuwerige zang, mij wat minder bekoren. Daar werden een aantal nummers wel echt van hun breekbaarheid en subtiliteit ontdaan, maar het was wel weer eens wat anders . De begeleiding tijdens deze tour geeft wel net wat meer diepgang aan de nummers dan de begeleiding tijdens de stringstour, waardoor het niet te subtiel en breekbaar wordt (hoewel ik de stringstour ook prachtig vond). Maar hier blijft alle diepgang qua muzikaliteit en subtiliteit en breekbaarheid prachtig overeind. Daarnaast is het plaatje van de Royal Albert Hall natuurlijk ook nog erg de moeite waard.
Heerlijke setlist en E lijkt het die avond ook wel goed naar zijn zin gehad te hebben,gezien zijn cynisme over het 'bummer'gehalte van de nummers. Eerst zijn publiek het goede nieuws geven dat er geen 'bummer' komt, 'O waIt...' en dan A Line in the Dirt spelen. Het is een bijzonder gevoel voor humor, maar ik kan het wel waarderen, anders wordt het ook wel erg zwaar.

Wat dat betreft kan ik ook nog altijd zijn autobiografie aanbevelen (Things your grandchildren should know), waar hij het luchtige met ellende op een prettige manier weet te combineren, waardoor het eigenlijk soms erg trieste verhaal, niet zodanig is om te lezen. Sterker nog, ik heb geregeld in een deuk gelegen, terwijl ik op andere momenten juist weer aangegrepen werd door het verhaal, maar ik raak nu wel echt off-topic.

Het enige nadeel van dit album is dat het mij, in tegenstelling tot aERodynamIC die het als mooi souvenir ziet, doet realiseren hoe ongelofelijk jammer het is, dat ik het niet met eigen ogen heb gezien, toen het kon in mijn eigen Groningen Mevrouw Bonk en ik waren het oneens of dat concert een goede reden was om onze vakantie met een dagje uit te stellen. Ik heb verloren... Ik heb dan wel met terugwerkende kracht gelijk gekregen, maar had het liever vooraf gehad.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Vandaag gekocht inclusief de DVD en maar meteen begonnen met de DVD te bekijken, wat is de Royal Albert Hall toch een prachtige plek om live nummers ten gehore te brengen.
De fraaie ingetogen muziek van Eels is hier bij uitstek geschikt voor, de man weet mij telkens weer te beroeren.
Ik moet toch maar eens achter zijn autobiografie aan.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Ik ben in korte tijd toch wel verslingerd geraakt aan dit plaatje, ik weiger het album gewoon weg te leggen
Nou kan Eels weinig fout bij mij doen, elk album is wat mij betreft raak en deze setlist is zo gevarieerd, ik geloof dat elk album uit zijn carriere ( op Shootenanny na ) wel aan bod komt.
Sterke begeleidingsband en de grappige commentaren van E tussen enkele nummers door maken het niet al te zwaarmoedig.
En om toch wat te piepen te hebben: er wat wat meer van zijn magnum opus blinking lights op mogen staan.
Hoogtepunt is voor mij de prachtige uitvoering Last Stop: This Town
Prachtalbum.

avatar van Demolisher
Eindelijk eens de (bijna) perfecte Eels liveplaat. Eels with strings werd bij vlagen wat saai en hoewel het een leuke toevoeging is werd de punkversie van I Like Birds ook wat belegen. Dit is precies het ideale midden tussen die twee varianten. En dan is de setlist ook nog eens vrij aardig, hoewel er 5* zouden volgen mocht ik zelf de setlist nog iets aanpassen.

avatar van AOVV
Gisteren de live-registratie gekeken die een tijdje terug op Acht te zien was geweest (had 'm opgenomen), en ik was behoorlijk onder de indruk. De setlist was zeer goed samengesteld, met veel recente nummers, maar ook wat ouder spul, en de begeleiding was ook erg sterk. Tussendoor wist E. ook nog 'ns op een geslaagde manier humoristisch te zijn.

Fijn ook dat er een aantal nummers van de plaat 'End Times' op stonden, dat vind ik stiekem toch wel een erg goed album.

4,5 sterren

avatar van Running On Empty
Ik kon de 3LP plus DVD set bij Amazon UK voor 16 pond gewoon niet laten liggen. Vandaag binnen gekomen, morgen genieten.

avatar van TEQUILA SUNRISE
N.a.v de Eels week welke werd verzorgd door MuMe collega Telamon, deze plaat vanavond weer eens opgezet. Echt genieten dit album, wat een uitstekende begeleidingsband heeft E. hier?

avatar van TEQUILA SUNRISE
Weer eens herbeluisterd, blijft een grandioos album en een verslavend plaatje!