José James - Yesterday I Had the Blues (2015)

Alternatieve titel: The Music of Billie Holiday

Jazz
Label: Blue Note

1. Good Morning Heartache (5:55)
  2. Body and Soul (5:58)
  3. Fine and Mellow (5:13)
  4. I Thought About You (5:28)
  5. What a Little Moonlight Can Do (5:40)
  6. Tenderly (3:27)
  7. Lover Man (6:44)
  8. God Bless the Child (6:20)
  9. Strange Fruit (4:49)
avatar van Sparks
Zijn dit covers van Billie Holiday?

avatar van Rudi S
Sparks
Aan de titels te zien wel en aan de trailer te zien/horen zeker.
José James - Yesterday I Had The Blues (album trailer) - YouTube

avatar van Broem
Eentje om naar uit kijken. Jose heeft er fiks de pas in. Topper.

avatar van Lura
Sparks schreef:
Zijn dit covers van Billie Holiday?

Inderdaad. Ben uiterst nieuwsgierig. Op Bluenote nog wel, die hebben de laatste jaren best verrassende releases, denk aan Elvis Costello samen met The Roots.

avatar van Sparks
Lura schreef:

Benieuwd naar deze. Ben niet bijzonder bekend met het oevre van Billie, maar ben blij dat deze man de vaart er goed inhoud. Derde album in 3 jaar, zonder kwaliteit in te leveren.

avatar van thelion
Dit ziet er zeer interessant uit..........

avatar van Rudi S
Erg veel 2012 fimpjes met liedjes die terugkomen op dit album, op you tube.
Oh en natuurlijk dit live concert (2012), dit zou weleens de richting kunnen zijn.
Jose? James - The Music of Billie Holiday live at AB - Ancienne Belgique (Full concert) - YouTube

avatar van thelion
Vorige jaar deed hij tijdens het International Jazz Festival Middelburg Fine and Mellow

Mooi artwork ook: vlakbij Paradiso Amsterdam geschoten

Rene1979
Dit word een mooi jaar, wederom Jose James die een project dropt.

avatar van Broem
Alles wat Jose de laatste tijd aanraakt verandert in goud. Hij maakte in een rap tempo een aantal albums waar je als eigentijds jazzliefhebbers niet omheen kunt. Met zijn prachtige soepele stem laat hij horen in de top van de hedendaagse jazz scène thuis te horen. Op zijn reguliere albums doet hij dat vooral ook door met zijn stem te variëren zoals Bobby McFerrin en Al Jarreau dat in perfectie beheersen. Live is dat sensationeel om te zien en horen.

Op deze ode aan Billie Holiday blijft hij echter dichter bij het origineel. Maar toch, prachtig gezongen en soepel gespeeld. Ik ken het werk van Billie onvoldoende maar volgens mij heeft Jose de toppers te pakken. Erg mooi.

avatar van Lambchop
aERodynamIC schreef:
Mooi artwork ook: vlakbij Paradiso Amsterdam geschoten

Ik dacht al dat het Amsterdam was indd.

avatar van Reijersen
En daar is hij weer! José James brengt een nieuwe plaat uit. Dit keer geen experimenten met allerlei stijlen, maar een album vol met jazz-standards. Dit deed hij al eens eerder met de Belg Jef Neve. Dit keer is het wel wat anders, want dit nieuwe album van José James bevat enkel nummers van Billie Holiday. Lady Day, één van de grootste jazzzangeressen van haar tijd en aller tijden.

José James blijft een actieve man, al schreef hij de nummers nu niet zelf. Sterker nog: hij blijft in alle uitvoeringen heel dicht bij het origineel. Waar zeg nu zelf: waarom moet je wat al goed is veranderen? Dat was 100% zeker de gedachte van James en daarom hebben we hier negen versies van Billie Holiday. Van grote bekende songs zoals het vaak gecoverde Strange Fruit(Je zal sowieso eens de achtergrondinformatie van dit nummer op moeten zoeken, dan luister je al snel anders naar). Tot aan, voor mij tenminste, onbekender werk als Lover Man en Fine and Mellow. Die songs en alles daar tussen in wordt gebracht met die fijne stem van José James, met die lazy stijl van José James, met de warmte van José James en met alle egards naar Billie Holiday.
Dit is geen plaat die je nummer voor nummer moet bespreken. Dit is geen plaat die van een hele lange recensie moet voorzien. Dit is geen plaat waar je al te lang over moet praten. Dit is een plaat die je moet beluisteren. En dit is tevens een plaat waarbij je als Nederlander best eens wat extra aandacht mag geven aan het artwork, want die zal voor menig Nederlander bekend voorkomen. José James is een man waarnaar je moet luisteren, ook als hij Billie Holiday zingt.

(bron: Opus de Soul)

Jammer dat dit niet op vinyl is verschenen, een album bij uitstek geschikt daarvoor. Weet iemand of dit alsnog gaat gebeuren?

avatar van Rhythm & Poetry
Dit klinkt wel heel erg ouderwets. Billie zelf was bijna moderner. Het had van mij wel wat jeugdiger of frisser mogen klinken. Nu hoor ik een bekwame band en een goede zanger die precies doen wat al gedaan is.

avatar van Rogyros
Dit is heerlijke jazz. Relaxt. De muziek ademt een hele prettige sfeer. Ik ken lang niet alle originelen, maar wat ik wel ken, vertolkt hij goed. Zijn vorige plaat is niet mijn ding, maar deze ga ik zeker vaker opzetten. Ik zet hem op 4 sterren.

Laat ik eerst maar beginnen met de ondertitel The Music of Billie Holiday. Duidelijker kan het niet zijn. De man met de warme stem, bekend van albums The Dreamer en While You Were Sleeping brengt zijn vijfde album uit dat bestaat uit covers van Billie Holiday of nummers die door haar bekend zijn geworden.

Konden we de voorgangers rustig voorzien van stickertjes als soul of funk, daar is hier sprake van pure, warme, jazz. Alleen de hoes al is kenmerkend voor het platenlabel Blue Note (de foto is vlakbij Paradiso in Amsterdam gemaakt). Natuurlijk hoorden we ook jazz op z’n eerdere albums, maar hier is het teruggebracht naar de essentie. De nummers worden geen geweld aangedaan wat ook niet zo verwonderlijk is daar James op zoek ging naar muzikanten die groot liefhebber zijn van Billie Holiday, waardoor hij uitkwam bij pianist Jason Moran, bassist John Patitucci en drummer Eric Harland met Don Was als producer.

Volgens José James zelf leerde hij de muziek van Holiday kennen in zijn tienerjaren die in het teken stonden van bands als Nirvana, De La Soul en A Tribe Called Quest. Duidelijk andere koek, maar het was de stem van Holiday die hem op een veel dieper niveau wist te brengen. Het heeft ongetwijfeld z’n sporen nagelaten, want de man’s eigen werk is zeker ook niet verkeerd maar daar gaat het hier op dit album niet om.

Op Yesterday I Had the Blues staat Billie Holiday centraal en José James behandelt dat werk op pure wijze. Hij is zelf ook in staat om met zijn ongedwongen stemgeluid mensen in vervoering te brengen en dat is op dit cover-album terug te horen. Zowel je oren als hart worden hier eens goed verwend en dat het dan om oude nummers gaat die niet door hemzelf zijn geschreven doet er verder niet toe.

Yesterday I Had the Blues is een schitterende hommage aan ‘Lady Day’ en mag niet ontbreken in de collectie van jazz-fans alsmede muziek-liefhebbers die van goede muziek houden. Of je dit nu op een druilerige zondagochtend als achtergrond muziek opzet of op een vrijdagavond met een wat harder geluidsniveau het weekend inluidend…. het kan allemaal. De kwaliteit van José James zal altijd hoorbaar blijven.

Stel je er voor open en geniet. Wie weet heb je na beluistering zin om nog even door te gaan met prachtige Holiday albums als Lady in Satin of Lady Sings the Blues. Jazz is geen suffe muziek voor bejaarden. Jazz is nog steeds ‘alive and kicking’.

José James - Yesterday I Had the Blues - liveliketom.com

avatar van heartofsoul
Petje af voor José James en zijn mooie bariton, en wat worden die Billie Holiday-songs goed vertolkt op dit krachtige en toch intieme album. Ik moest alleen even de herinnering aan de vertolkingen van Billie Holiday van me af schudden, maar uiteindelijk blijkt dat deze vertolkingen heel goed kunnen worden beluisterd naast die van Holiday, al blijven die laatste voor mij wel definitief.