G-Unit - The Beast Is G-Unit (2015)

Label: G-Unit

1. Ballin' (4:33)
  2. I'm Grown (4:08)
  3. Bring My Bottles (3:14)
  4. Doper Than My Last One (3:24)
  5. Boy Boy (4:09)
  6. Choose One (2:55)
avatar van Yestsida
Bring My Bottles is een heerlijke knaller, van mij mag Young Buck ook snel met een solo album/EP komen. Ben benieuwd naar de rest van The Beast Is G-Unit!

avatar van Harderwiek
Waarom nou weer een EP.

avatar van MJ_DA_MAN
Omdat die dient als opwarmer voor het volledige album.

avatar van René.
Ik zit hier niet zo op te wachten.

(het zou me niks verbazen dat ze het helemaal annuleren na het lezen van deze comment)

avatar van TheLegacy
Jaaaaa hooooor, dit hoopte ik! Eindelijk zijn de beats goed uitgekozen en klinkt iedereen on-point! G-Unit terug? Dacht het dus ff wel! Eigenlijk klink ieder nummer gewoon lekker, maar oh jongens die afsluiter 'Choose One' is echt hemels!

Ik heb dit al niet meer gezegd sinds ik in de eerste zat en een G-Unit era cap droeg, dus laat me alsjeblieft even voor old times sake: Ggggggggggggg-unit!!!!

avatar van Delars
Nice

avatar van Silky & Smooth
Zo goed als Lloyd Banks hier rapt, zo slecht rapt 50. Hun vorige EP was cool, maar dit is huilen met de pet scheef op.

avatar van Kos
Kos
Banks is altijd al een veel betere rapper dan 50 geweest natuurlijk.

avatar van Silky & Smooth
Yep, maar hier valt hij nog meer op. Net zoals Buck op de vorige tape erg opviel.

avatar van Yestsida
The Beauty vond ik een tof projectje, The Beast is net iets beter.

De vijf leden doen allen weer goed hun best, met Lloyd Banks en Young Buck als favorieten. Vooral Buck's agressie in z'n stem is heerlijk!
De producties liggen me beter dan die van de vorige EP. Ballin' en Bring My Bottles zitten meer in de richting van Trap, de rest is traditioneler.

Bring My Bottles blijft mijn favoriete track op The Beast Is G-Unit. De manier waarop Buck de volgende lines rapt vind ik puur genieten:

"Louis the 13th, I drink rich nigga shit
Turn one into two quick, I do tricks with the bricks
Extra clip on my hip, all my niggas with the shits"

en

"Yayo keep sayin', "Nigga, what's a thousand dollars"
She must don't plan on stayin' if she don't swallow
DM'd her friend on Instagram and told that bitch to holler
Dopeboy, bitch, I ain't playin', I fuck with guala"

Minpunt van dit project? Bring My Bottles is in essentie een solonummer van Young Buck, Boy Boy van Tony Yayo en Doper Than My Last One is letterlijk een solo van Lloyd Banks. Op een (kort) groepsproject verwacht ik eigenlijk zo goed als elk lid op elk nummer te horen.

Na The Beasty & The Beast is het maar tijd voor een volwaardige album, jongens!

avatar van Elohim
Na de ietwat irriterende openings'zang' van 50, trakteert Yayo ons op de beste verse die hij ooit gedropt heeft (of weet iemand een andere?), gevolgd door een hyperactieve verse van Buck die energie afstoot als een gekke, om toch weer op te gaan in die vervelende autotune zang. De trapbeat heb ik weinig mee, alhoewel het wel leuk is dat er die opbouw zit in de verses, wat naar mijn mening zeker heeft bijgedragen aan Yayo's verse.
Grown heeft een ietwat kinderachtig refreintje ("I do what the fuck I want to, I'm grown" is nou net wat onvolwassen mensen zeggen...), ondersteund door een smerige rommelende bass, atmosferische vocalsampletjes met 808s. De verses maken dan weer veel goed voor het refreintje (wat eigenlijk alleen qua tekst vervelend is, Bucks energie maakt het best vermakelijk. En laten we eerlijk zijn, je zet geen G-Unit op om even tekstueel verwend te worden).
Doper Than My Last One heeft heeeerlijk bangende drums met een mid-90s feel (zijn dat nou daadwerkelijk scratches? Wauw!). Banks, van wie dit een solo track is, is hiervoor gemaakt. Heerlijk!
Op Boy Boy, voornamelijk een Yayo track, wordt het duidelijk waarom hij de zwakste MC in G-Unit is (alhowel hij onmisbaar is als hypeman). De beat waardoor hij ondersteund wordt is aardig, maar had hardere drums kunnen gebruiken, en is nu net iets te rustig...
Choose One is zonder serieuze competitie de fijnste track van het hele album. De drums zijn simpel, maar met genoeg body om de energie van de track te dragen, de verdere instrumentatie (orgelsynth, de piano en geluidseffecten) voegt een fijne sfeer toe aan het geheel. Het begin van de track is het sterktst, aangezien we openen met Bucks refrein, Banks' verse en Bucks verse, om pas daarna over te gaan op Yayo en Kidd Kidd (jaja, ze durven het aan tracks zonder 50 te maken!). Buck wordt nog even persoonlijk hier, overigens:
"I watched my partner OD in '03 in front of me
Took the plea, went on a spree, damn near did the whole ki"

Favorieten: Choose One en Doper Than My Last One

Yestsida, ik denk dat ze die 'solo' nummers hebben gedaan om de respectievelijke figuren meer persoonlijke aandacht te geven, en misschien als 'beast'-tegenhanger van de groepsgeorienteerde 'beauty' EP.

Elohim schreef:

Ja volgens mij ook. De voornaamste reden lijkt me vooral om ons warm te maken voor Before the Beast (Bring My Bottles als single dan), The Cold Corner 3 en de nieuwe El Chapo mixtape.

avatar van Elohim
Before The Beast is volgens mij uitgekomen voor The Beast hoor... "Before the Beast"

avatar van Yestsida
Ja, in dat geval heb ik het puur over de single, niet de hele EP. De single is wel voor Before the Beast uitgekomen

avatar van Rhythm & Poetry
Verrassend leuke EP, wat mij betreft mogen de hoofdrollen vertolkt worden door Young Buck en Lloyd Banks met af en toe een hook van 50 Cent. De rest is overbodig. Tony Yayo heb ik altijd al vervelend gevonden, zijn stem ergert mij al en die Kidd Kidd is nog niet eens middelmaat te noemen, ik vind zijn raps gewoon te treurig.

Maar op twee MC's na die er niks van bakken, verrast G-Unit mij toch nog met zo'n kort maar krachtige EP. Soms wat te kinderlijk? Ja. Maar soms ook het hard als Lloyd Banks of Buck de mic overnemen. Het merendeel van de producties is wat gewoontjes, ik mis de bangers van vroeger, maar liggen wel met regelmaat fijn in het gehoor. Dusdanig lekker dat mijn hoofd automatisch wel op en neer gaat. Niet slecht, niet slecht. Ik zou alleen voor één producer van topdrukte gaan. Illmind of Jake One passen altijd wel bij de goede rappers van deze gangstereenheid.

Voor zo'n kort werk kan ik wellicht teveel minpunten benoemen, maar ik geniet ook genoeg. Vooral track 3 en 4 zijn van een hoog niveau.

Ik ben een tevreden mens. Voor morgen alvast een fijne pasen toegewenst MuMe-makkers en makkerinnen. Houd het veilig, altijd een condoom om tijdens het zoeken naar de eitjes.