Alamo Race Track - Hawks (2015)

Rock / Folk
Label: Excelsior

1. Young Spruce and Wires (4:39)
  2. It's Bad Luck (3:14)
  3. Circling Over the Cold Bones (2:37)
  4. Everybody Let's Go (3:43)
  5. All I've Got from This Trip Is Another Winter (4:52)
  6. Safe House (4:29)
  7. The Trail (1:58)
  8. All Engines (3:23)
  9. Risers (3:04)
  10. Hawks (3:02)
  11. Erase the Wires (3:31)
  12. We Should Never Have Camped Here (4:32)
avatar van Sunderland
Een release waar ik als liefhebber al maanden naar uitkijk. Ik ben dan ook blij dat ik ze op 8 februari op Grasnapolsky ga zien. Ik ben erg benieuwd welke nummers dit album hebben gehaald. Ruim 2 jaar geleden heb ik ze nog op zien treden in De Kleine Komedie waar ze veel goed nieuw werk speelden, waaronder een mooi nummer gezongen door de drummer Robin Buijs.

1 april is de albumpresentatie in de Tolhuistuin.

avatar van oceanvolta
Cool, één van de leukste NLse bands. Unicorn Loves Deer heb ik grijs gedraaid.

woordenaar
Benieuwd naar

avatar van midnight boom
Een ware Nederpopklassieker, zo mag Unicorn Loves Deer van Alamo Race Track gerust genoemd worden. Vijf jaar na de eveneens meesterlijk dwarse gitaarliedjes van Black Cat John Brown (2006) vond de band rondom singer-songwriter Ralph Mulder zich opnieuw uit als meerstemmige folkband met eigenzinnige twist. Er verstreken opnieuw vier lange, Alamo Race Track-loze jaren, maar dan heb je doorgaans ook wat. In ongewijzigde bezetting heeft het vijftal zichzelf tot in de puntjes opnieuw uitgevonden op vierde langspeler Hawks. Het pad dat anno 2015 bewandeld wordt is er eentje waarbij de grenzen voortdurend opgezocht en verlegd worden.

Als slotact op festival Grasnapolsky liet de Amsterdamse band al op gulle wijze nieuw materiaal horen. "Op het eerste gehoor gaat de groep een langzamere, donkere en meer psychedelische kant op" schreven we toen. En inderdaad. Niet eerder klonk de band op plaat zo vol onderhuidse spanningen en opvallend veelzijdig. Tevens: anders dan voorheen zijn de liedjes van ART minder 'traditioneel' geschreven en bevatten ze geen vaste songstructuren. De twaalf liedjes bevatten dikwijls geen refrein en van echte meezingers is - op het uitbundige refrein van het MGMT-achtige 'Everybody Let's Go' na - geen sprake.

Waar Unicorn Loves Deer nog een instant feel-good plaat was, is dat bij Hawks niet het geval. Alamo Race Track doet in een kleine drie kwartier niet zozeer haar best mooi te klinken maar kiest voor een donkere, introverte en langzame benadering. Meer inspelend op beleving en minder harmonieus dan voorheen. Luister alleen maar eens naar het stuwende en repetitieve titelnummer waarin achtereenvolgens een break, psychedelisch koor en instrumentale climax te horen zijn. Dit terwijl Mulder zijn woorden de microfoon in spuwt. Alamo Race Track klinkt hier moeilijker en eigenzinniger dan ooit tevoren. Grillig zelfs.

Is deze koerswijziging een probleem? Welnee. Even wennen hooguit. Het is weer puur kwaliteit dat voorop staat bij deze vierde worp. En eerlijk toegevend: deze weirdere aanpak staat de band wederom goed. Gebleven zijn de bij vlagen schitterende arrangementen. Spannend als in 'All Engines' of juist mooi en warm als in het met The National-achtige blazers aangeklede 'Circling Over The Cold Bones' en in het hoopvolle 'All I've Got This Trip In Another Winter'. Ook fraai: de aanvankelijk kale afsluiter die dankzij sierlijke arrangementen ergens halverwege glorieus openbreekt. Verrassend zijn ook de relatief rustige momenten zoals het banjo-gedreven 'It's Bad Luck' en het weemoedige en lo-fi opgenomen 'Risers'. Een introvert luisterliedje waarin Mulder zich ontpopt als een zielsverwant van Sparklehorse.

Alles bij elkaar opgeteld levert dat - wederom - een bijzonder fraaie plaat op. Eentje van de dappere orde die ook vooral even tijd nodig heeft om op zijn plek te vallen. Noem het een groeiplaat pur sang. Of de meest veelzijdige Alamo Race Track plaat tot dusver, met de minst traditionele liedjes.

Van: Daans Muziek Blog

Flinke stap vooruit t.o.v. het vorige album.
Het label Excelsior heeft regelmatig acts, waarbij na een paar nummers de REM slaapfase optreed, maar dit is weer een act die het hele album weet te boeien.
het MGMT-achtige 'Everybody Let's Go' , inderdaad, maar ook Arcade Fire hoor je terug.

Toch te snelle conclusie; uieindelijk kakt het toch teveel in.

avatar van Woutout
Eerste indruk is inderdaad dat er wat weinig pit in zit. Ik vond ART (mooie afkorting!) ten tijde van Black Cat John Brown een stuk spannender als band.

UnknownPleasure
klinkt fantastisch. expressiever en rijker dan de vorige. maar die ken ik al door en door en zit in mijn hart, deze moet dat nog komen. All Engines is tot nu toe mijn favoriet

UnknownPleasure
hawks hawks hawks hawks hawks hawks hawks hawks hawks hawks hawks hawks hawks hawks hawks

zoals ik al had verwacht is het een groeialbum.

avatar van Cor
Cor
Poeh, weer een heel fijn album van Alamo Race Track. In tegenstelling tot een paar users hierboven vond ik de voorganger wel erg fijn. Deze plaat ligt niet in het verlengde van 'Unicorn Loves Deer' (die schopte het zelfs tot mijn plaat van 2011), maar verkent weer andere, heel interessante wegen. Mooi geluid, fijne en rijke instrumentatie en gevarieerde liedjes. Wat wil je nog meer? Wordt voor mij wel weer één van de betere platen in 2015, schat ik in.

avatar van ðe waan
In een periode waarin het ene na het andere fraaie album uitkomt is dit vooralsnog de overtreffende trap. Wat een heerlijke spannende en afwisselende plaat. Boeiend van de eerste tot de laatste seconde.

Ben ik trouwens de enige die na de eerste regels van Young Spruce ans Wires even het idee heeft dat Mark Linkous uit de dood is opgestaan?

avatar van joka63
Prima album!. Zeer afwisselend. Doet denken aan Sparklehorse en dat is beslist een compliment!
Deze band verdient meer aandacht.

avatar van WoNa
Hawks slingert bij mij nog alle kanten op. Ergens tussen prachtig en maniëristisch. Dat pleit is nog niet beslist, al neig ik naar het eerste.

ðe waan schreef:

Nee, zeker niet. Ik dacht precies hetzelfde. BIj het intro meende ik overigens per abuis in een nummer van Stuurbaard Bakkebaard terecht gekomen te zijn, dat een De Kift ritme uitprobeert. In het tweede nummer zit Alt-J en zo kan ik nog wel even door gaan. Vandaar mijn eerste zin. Daarna is het wat een band met die invloeden doet en dat is een heleboel. Hawks is een groeiplaat, die bij iedere beluistering weer iets nieuws prijsgeeft. Daarom denk ik dat het wel goed gaat komen en aan het eind van dit jaar, die sterren veel te laag blijken te zijn.

Het hele verhaal staat hier op WoNo Magazine.

avatar van oceanvolta
In eerste vond ik dit een tegenvaller na het prachtige Unicorn Loves Deer maar dit is toch een groeibriljantje hoor. Niet zo sterk als ULD maar dat was dan ook buitencategorie.

Hele fijne plaat van een eigenzinnige band. Zaterdag ga ik ze live zien.

avatar van Linius
Ik moet me er nog eens in verdiepen. De eerste paar luister beurten viel die tegen (misschien verwachtte ik te veel) en sindsdien niet meer geluisterd eigenlijk.

avatar van oceanvolta
Ik ben benieuwd wat je ervan vindt Linius na een paar extra luisterbeurten. Bij mij viel het kwartje ook later. Vanavond geven ze een optreden in het Paard in Den Haag waar ik ook bij zal zijn. Misschien vallen er dan nog meer kwartjes.