zZz - Juggernaut (2015)

Label: Excelsior

1. Blood (3:50)
  2. Wild Girl (3:26)
  3. When I Come Home (3:08)
  4. Dead End (4:26)
  5. My Girl (3:31)
  6. Doze (4:16)
  7. Red Beat (5:27)
  8. Juggernaut (20:29)
avatar van Sunderland
Ouderwets stampen op de nieuwe van zZz. Hier Juggernaut en When I Come Home.

avatar van Joy4ever
Een nieuwe zZz

Op de luisterpaal

avatar van midnight boom
Als muziekliefhebber van jongste generatie is de kans aanwezig dat je nog nooit van het Amsterdamse zZz gehoord hebt. Niet zo vreemd, want op enkele recente festivalshows na, is het alweer bijna zeven jaar stil nadat de band Running With The Beast uitbracht. Nu is het orgel/sleaze-duo terug in ongewijzigde, karakteristieke bezetting: zang, drums en orgel. Terug in vol(ler) ornaat zelfs. Niet eerder klonk de groep namelijk zo spacend en opzwepend. Hoewel de formule vrijwel ongewijzigd is gebleven, hebben we op Juggernaut te maken met een vollere productie en haast elektronisch klinkende toetsenpartijen van de hand van Daan Schinkel. Zijn collega, de boomlange Björn Ottenheim, neemt als altijd de drum- en zangpartijen voor zijn rekening. Hoewel zangpartijen? Zijn vocalen zitten ergens tussen brommen, kraken, gillen en Jim Morrison in. Juist dat geeft extra energie aan de gejaagde, opgefokte liedjes die de eerste helft van Juggernaut kenmerken. De tussen wave en krautrock ballancerende nummers 'Dead End' en 'When I Come Home' klinken het beste, terwijl aangenaam psychedelische tracks als 'Doze' en 'Red Beat' in de tweede helft welkome rustpuntjes zijn, die soms wel wat weg hebben van het werk van John Maus. Dit is echter een klassiek voorbeeld van stilte voor de storm. De afsluitende titeltrack is de langste, meest megalomane jam die je zZz ooit hoorde uitvoeren. Alles moet kapot in deze instrumentale krautrocktrip waarbij het tempo gedurende twintig minuten moordend hoog blijft liggen. Even geestverruimend als krankzinnig. En dat maakt zZz juist zo rock 'n roll.

Van: Daans Muziek Blog

avatar van E-Clect-Eddy
Ergens tussen Cyber Punk en Electro Rock, past wel in mijn straatje maar het openingsnummer is telkens weer een heftig aanslag om mijn oren. Eens kijken of die gasten weer eens live kan zien.

woordenaar
De stilte als Jugernaut na 20 minuten is afgelopen... En dan opnieuw aanzetten. Geweldig nummer!

avatar van Marijke1960
joy division??? doet het mij aan denken...

avatar van ðe waan
Het doet mij aan heel veel denken (niet aan Joy Division overigens) en dat vind ik ook meteen een beetje het minpunt. Te weinig een eigen smoel en dat had ik gezien de niet bepaald standaard zang-drums-orgel bezetting eigelijk wel verwacht.

avatar van Erikpol
midnight boom schreef:

Van: Daans Muziek Blog
Ik zag ze gister live. Juggernaut speelde ze in zijn geheel live. Wat was dat een gave trip!

avatar van likeahurricane
Iets korter dan op de plaat, live in Utrecht:

zZz - Juggernaut @ Tweetakt Kaap

avatar van dj maus
In het begin is het even schrikken, met die Editors/Interpol-aftreksels, maar Doze, Red Beat en het pretentieuze, langgerekte titelnummer maken veel goed.

avatar van philtuper
dj maus, likeahurricane, Erikpol, woordenaar, E-Clect-Eddy, midnight boom, Sunderland, Joy4ever, zaterdag 5 maart staan deze gesjeesde knakkers samen met Birth of Joy op het podium in Grenswerk Venlo. Ondergetekende mag de pauzes opvullen met rauwe pareltjes uit eigen collectie. Topaffiche dus!

avatar van E-Clect-Eddy
philtuper Grenswerk/Venlo ligt me te ver van mijn bed! (om alleen zZz te bezoeken)

Maar ik hou al die nieuwe buslijnen nauw in de gaten want hun diensten zijn goedkoper dan de NS en hun netwerk wordt steeds uitgebreider. Mogelijk dat over een paar jaar locaties zoals deze ook aantrekkelijk worden om te bezoeken.

avatar van philtuper
E-Clect-Eddy Haha! Zeker doen, een bezoek aan Grenswerk is zeker de moeite waard!

avatar van Sunderland
Haha, goed dat je dit aankondigt. Gebeurt te weinig hier op de site. Echter heb ik hetzelfde probleem als Eddy.

Er zijn genoeg bandjes waar ik graag voor omrijd, en deze 2 zijn erg leuk maar behoren voor mij in de categorie "leuk te zien op een festivalletje waar ik dan toevallig al aanwezig ben". Op die manier heb ik ze ook al eerder aan het werk gezien. Veel plezier iig!

Dim
Het titelnummer heeft qua stijl en ritme wel wat weg van klassieker Pull Over van Speedy J.