Godspeed You! Black Emperor - Asunder, Sweet and Other Distress (2015)

Canada
Label: Constellation

1. Peasantry or ‘Light! Inside of Light!’ (10:28)
  2. Lambs’ Breath (9:52)
  3. Asunder, Sweet (6:13)
  4. Piss Crowns Are Trebled (13:50)
avatar van Gloeilamp
Wauw, geweldig nieuws dit! Openingstrack klinkt na twee keer luisteren al erg veelbelovend. Nog een maandje wachten

avatar van arcade monkeys
De Silver Mt. Zion van vorig jaar was prima, dus laat deze maar komen.

avatar van chevy93
We gaan het meemaken. Ik vond de vorige niet zo heel boeiend.

Nou nog iemand mee zien te krijgen naar Paradiso.

avatar van dix
dix
Wat zie ik?
Godsheep You Black Emperor!

avatar van kobe bryant fan
Waar de vorige al een geweldige comeback was verwacht ik met deze 40 minuten durende LP nog meer.
Geen idee waarom, misschien doordat A Silver Mt. Zion het vorig jaar enorm goed deed.
Allesinds zoals we gewoon zijn weer fraai artwork en titels e.d. dat het maar snel 31 maart is!

avatar van Bardt1980
Veel mooi releases in 2015 tot nu toe
Ook hier kijk ik reikhalzend naar uit. Dus laat maar komen!

avatar van Don Cappuccino
Deze plaat zal trouwens voor de Godspeed-fan al bekend materiaal zijn, het is namelijk Behemoth in vier stukken. Die track is al live gespeeld.

Inderdaad en die "Behemoth" vond ik live eerlijk gezegd weinig indruk maken, beetje een eindeloos meanderend en richtingloos nummer. Nou ja, zal ook wel deels geweest zijn omdat het een volstrekt nieuw nummer was, bij dit soort muziek is dat nog een extra nadeel om dat dan plots live voorgeschoteld te krijgen. Behemoth leek in ieder geval wel iets avontuurlijk dan hetgene dat ze op Allelujah... voorschotelden.

avatar van Leeds
Kunnen we dit album nu niet pre-orderen? Ik denk dat ik schapen zie!

avatar van The Scientist
kobe bryant fan schreef:
misschien doordat A Silver Mt. Zion het vorig jaar enorm goed deed.

Tja, dat was voor het vorige album ook zo.. Maar toen kwam er ook weinig van de nieuwe GYBE... zal deze wel luisteren, maar ben er wel een beetje bang voor dat het gewoon weer de zoveelste keer hetzelfde trucje wordt... Ik denk dat ik het meer bij ASMZ houd, iets wisselvalliger/gevarieerder, maar hebben in mijn ogen ook de betere albums gemaakt.. Maar we zullen eht merken dus

avatar van kobe bryant fan
The Scientist schreef:

Daar zit het hem net ik vind de vorige GY!BE ook geweldig. Het enige wat ik mis in de vorige, en op de live versie van de nieuwe afgaande, is een verhaal. Zo'n monoloog en/of soundscapes zouden welkom zijn.

Was in eerste instantie ook gehyped door hun comeback-plaat Allelujah maar dat heeft mijns insziens de tand des tijds toch niet te best doorstaan, zeker het 2e lange nummer is een beetje teveel een rondje generieke epische post-rock. Het nieuwe materiaal is alleszins wel wat experimenteler afgaande op de live-uitvoering.

avatar van king_pin
Is post rock een vies woord geworden?
Ik vind Allelujah een geweldige plaat en heb hoge verwachtingen voor de studioversie van Behemoth.

Voor mij alvast niet. Niks mis met post-rock an sich maar Allelujah was nogal aan de autopiloterige kant en voegde niet zoveel toe aan het oevre van Godspeed. Al vind ik de eerste 15 minuten van Mladic wel nog altijd erg goed.

avatar van Faalhaas
Morinfen schreef:

+1.

Afgaande op Behemoth gaat dit album ook niet heel veel toevoegen.

avatar van Jlav
Mijn mening is nog niet volledig gemaakt. En daarmee bedoel ik, of ik hem 4,5 of 5 ga geven.

avatar van JB7x
GY!BE heeft het lastig gemaakt voor mij. Aan de ene kant is het begin en het slot meesterlijk aan de andere kant vind ik persoonlijk het middenstuk te langdradig, maar dat heb ik al heel snel met GY!BE albums. Ben nu toch weer aan het einde ontgoocheld, heb ik genoeg materiaal gehoord om er echt een dikke 4-5 voor te geven. Dat gevoel heb ik nu nog niet en blijf ik op een 3.5 hangen.

avatar van The Eraser
Mèh, overtuigt mij absoluut niet. Weg sfeer, weg fantastische productie, weg emotie.
Vanavond nog maar eens Lift Your Skinny Fists opleggen.
En wachten op betere geluidskwaliteit, hopelijk ligt het daar aan.

Misterfool
Op zich kan ik me wel vinden in dit album. Het album klinkt als 1 compositie, wat gezien de achtergrond(behemoth) ook niet zo verwonderlijk is. De opening is erg sterk, maar de climax vind ik net wat te clichématig. Het middenstuk vind ik wel erg sterk. Heerlijk dreigend en claustrofobisch.

Het laatste nummer (voor zover je daarover kan spreken want eigenlijk is dit inderdaad één lied) vind ik net wel sterk. Inderdaad een typische post-rock climax maar net zoals in Mladic interessant genoeg opdat het niet zou vervelen. Voor mij het beste nummer.

De 2 drone nummers in het midden... ik vond er live in de context van Behemoth weinig aan maar hier werkt met name Asunder, Sweet behoorlijk goed omdat je in de studio nu eenmaal de nuance krijgt die je in een zaal (met matige akoestiek) niet hebt en zo'n drone heeft dat wel nodig. Lamb's Breath daarentegen... toch een behoorlijk saaie 9 minuten met te weinig variatie - spanningsboog mocht wel wat strakker.

avatar van Urbanoetang
Prima plaat, al heeft dit meer weg van een EP in plaats van een volwaardig album. Op de afsluiter na is dit namelijk wat minder groots en verfijnd dan wat we van ze gewend zijn. En daarmee bedoel ik niet te zeggen dat deze plaat teveel scherpe kantjes heeft; integendeel, het had juist wat ruwer gemogen hier en daar.

De drones bevallen mij hier wel een stuk beter dan op de voorganger. Past een stuk beter in deze context, en het deed me ditmaal niet verlangen naar een Sun O))) plaat. Ook is dit minder een herhalingsoefening van het vorige werk, al denk ik wel dat deze, net als de voorganger, wat snel zal gaan vervelen.

Snap trouwens niet waarom men hier moppert over het feit dat dit album gebaseerd is op materiaal wat ze al live opgevoerd hebben. Dit is bij elke release sinds F♯A♯∞ het geval geweest; Mladic speelden ze zelfs al tijdens de tour van Yanqui U.X.O.

avatar van CWTAB
Openingsnummer is sowieso fantastisch, Lamb's Breath neemt mij niet iedere keer mee soms valt de drone ietwat tegen en soms ga ik erin mee. Asunder Sweet is dan weer een nummer zoals we ze kennen van GYBE... Pis Crowns is een meesterlijke afsluiter ook van de plaat.

Goeie plaat maar toch voorlopig voor mij de minste van GYBE, doch een mindere GYBE is al beter dan alles in de (s)hitparades en de ultratops van deze tijden....

The Eraser schreef:
En wachten op betere geluidskwaliteit, hopelijk ligt het daar aan.
Nu weet ik niet welke versie jij gehoord hebt, maar bij de versie die circuleert schreef iemand dit:
All the tracks work and seems to be complete, but they are definitely not 320 kbps. This is still a good upload, though, since it allows you to check out the album before its release. And once it's officially out I'm sure someone will post a better rip of it. Thanks

tuktak
Het album staat iig op Spotify hoor!

avatar van chevy93
Ah, dat had ik nog niet gezien.

Toch opvallend dat juist een band als GY!BE hun album nog voor de release op Spotify gooien. Blijkbaar zien ze Spotify niet als kapitalistische vijand.

Nogal wat jongens en meisjes van Godspeed hebben intussen kinderen en dergelijke, dan zie je al wat minder snel overal kapitalistische vijanden.

Anyway, dit is beter dan ik verwacht had, minder voluit de platgereden paden opzoekend dan hun vorige post-hiatus plaat Allelujah. Al zal het net daarom (en omdat het comeback aspect niet meer meespeelt) waarschijnlijk ook wel minder onthaald worden.

avatar van HugovdBos
Wel weer een episch einde met Piss Crowns Are Trebled. Nog een paar luisterbeurten nodig om het album te kunnen beoordelen.

avatar van FreekHeining
Piss Crowns Are Trebled is inderdaad het beste van deze plaat. En dan vooral de 2e helft.
Lambs’ Breath en Asunder, Sweet zijn slaapverwekkend en voegen niks toe naar mijn mening. (Al kan ik artiesten als Hammock en Stars of the Lid erg waarderen).
Peasantry or ‘Light! Inside of Light!’ is wel lekker maar niet hoogstaand.

Als geheel is deze LP maar redelijk, net als de voorganger. Ik ben bang dat ze het oudere werk nooit meer weten te overtreffen of evenaren.

Behemoth kende ik live al van verschillende bootlegs, en daar werd ik er ook niet echt door gepakt.

avatar van The Scientist
Een unicum in het oeuvre van GYBE!.. De eerste plaat die ik hoger beoordeel dan zijn voorganger, het automatisme lijkt er een beetje af te zijn. Eindelijk wordt er weer muziek gemaakt om het muziek maken in plaats van het nodeloze opbouwen naar climaxen.

Ik ben het dan weer totaal niet eens met bovenstaande poster wat betreft dat het eind het best zou zijn. Daar wordt het juist weer voorspelbaar met de gitaren en drums op de voorgrond opbouwen. Juist de rustigere stukken met meer viool in het eerste nummer vind ik prachtig. De twee kortere nummers zijn ook beter dan op de vorige plaat. Daar waren slappe aftreksels van goede ambient-artiesten, hier is het echt GYBE zelf, met veel meer identiteit.

Het heeft nog niet de broeierige, onderhuidse spanning van het debuut, maar het is zeker een positieve verrassing.