a balladeer - Panama (2006)

Label: EMI

10. Copper Shades (3:25)
  11. Swim with Sam (4:26)
  12. Herbst (2:35)
avatar van Reijersen
Erg middelmatig album van wat de Nederlandse Coldplay wordt genoemd. Maar ja, wat een vergelijking is het ook! Dat is bijna onmogelijk voor deze jongens.

swim with sam is een ongelooflijk mooi liedje maar voor de rest vind ik het niet zo goed

avatar van Dhr. Bitterbal
Swim With Sam en Fortune Teller klinken best lekker. Maarja waarschijnlijk zeg ik dit omdat de bassist van a balladeer mijn basleraar is... Naast dat ik de nummers vaak heb gehoord vind ik ze best goed,

avatar van Reint
Geen idee waarom ik destijds zo hoog heb gestemd.

avatar van T91
T91
Heb ze aantal keer live gezien, klinkt leuk. Ook een leuk album, maar na het een aardig tijdje te hebben geluisterd pak ik 'em niet zo snel meer uit de CD-kast. Hoogstens wanneer ik een boek lees, of voor de lekkere nummers 'Robin II' en 'Swim with Sam'.

De bandnaam wordt trouwens zonder hoofdletters geschreven, dus als 'a balladeer'.

avatar van sqounk
Puike plaat wat een verrassing!

Heerlijke luisterrock liedjes.
luister maar eens naar Summer en Swim with Sam

avatar van Papartis
Zeker weten. Prima album.
En vanavond 14-2 treden ze op in P60 Amstelveen.
Ik ben daar. Live ook een prima band. Heb ze al eerder Live gezien.

Improvision
Reijersen schreef:
Vandaar het adjectief "Nederlandse".

avatar van Joeri_000
Reijersen schreef:

Ik vind ze beter dan Coldplay

indiegator
Inderdaad. Beter dan Coldplay.

avatar van brain75
Dit album al weer wat jaren in de kast staan en ik vind het nog altijd een sterk album. Er werd al eerder Coldplay aangehaald: persoonlijk vind ik dat deze jongens een eigen geluid hebben. Zo lijkt de zang van Marinus ook niet maar een klein beetje op die van Chris Martin. We kunnen niet elke band met een leuk stukje pianogeluid tot de Nederlandse Coldplay bombaderen.

Dan naar de CD. Er staat eigenlijk geen slecht nummer op. Relatief harde nummers (Sirens) worden afgewisseld met heerlijke ballads (All I Wanted, Robin II). Tel daarbij op een paar heerlijke luisterliedjes (Summer, Swim With Sam) op (plus wat heerlijke sfeer nummers: Herbst, Winterschlafer) en je hebt een van de betere CD's van Nederlandse bodem te pakken van de afgelopen jaren.

avatar van Manuel
Klinkt als.. Goo Goo Dolls?!

avatar van the crook
All I Wanted, Winterschlafer en Robin II tillen het geheel omhoog, maar zonder die drie nummers stelt het allemaal niet veel voor. Met name Winterschlafer is een pareltje en geeft me iedere keer weer kippenvel als ik het luister.

avatar van Ronald5150
Het Nederlandse a balladeer levert met "Panama" wat mij betreft een prima album af. De nadruk op "Panama" ligt op de melancholische luisterliedjes. Af en toe klinkt het wat ruiger, maar over het algemeen zijn het ingetogen liedjes. De instrumentatie klinkt sober en draagt bij aan de melancholische sfeer. De teksten zijn prima en worden met de nodige bezieling gebracht. Ik kan me voorstellen dat niet iedereen de manier van zingen mooi vindt, maar ik vind het prima passen bij de liedjes op "Panama". a balladeer is niet een band van de vernieuwing of van de vooruitstrevende experimentele muziek, maar daar gaat het volgens mij op "Panama" ook niet om. Dit zijn gewoon mooie sfeervolle liedjes die je laten meevoeren met de gedachten van zanger en tekstschrijver Marinus de Goederen. "Panama" vind ik een van de betere Nederlandse releases van de jaren nul.

Schnee

avatar van CHIEP
CHIEP (crew)
De kant met de tekst op naar boven leggen.

avatar van Ronald5150
Schnee schreef:
wat een prachtige manier om te verwoorden dat deze plaat onbeluisterbaar is!

Enig sarcasme kan ik wel waarderen. Ik ben het er totaal niet mee eens, maar daarom zijn er meningen, om erover te verschillen.

Schnee
Gelukkig voor "a balladeer" zijn er mensen die er vrijwillig naar willen luisteren. Overigens wel een mooie hoes.

avatar van Dibbel
Enigszins sfeervolle gitaarrock met regelmatig piano.
Doet mij niet zozeer aan Coldplay denken, maar eerder aan bv. Racoon en The Fray.
Het lange Robin II en Swim With Sam zijn mooie liedjes, maar Fortune Teller had de hit moeten worden.

OOOOO
Dibbel schreef:
Enigszins sfeervolle gitaarrock met regelmatig piano.