808 State - 90 (1989)

4. Pacific 202 (5:41)
  5. Donkey Doctor (5:24)
  6. 80808080808 (4:20)
  7. Sunrise (6:33)
  8. The Fat Shadow [Pointy Head Remix] (0:59)
avatar van T.O.
Deze heren verdienen krediet voor wat zij destijds gedaan hebben, namelijk een intelligente, thuisluisterbare draai aan de dancerevolutie geven. Verder klinkt het over het algemeen nu wat achterhaald.

Hoogtepunt blijft natuurlijk "Pacific".

avatar van Edwin
Dat is ook mijn mening. De heren van 808 State hebben destijds pionierswerk verricht door housemuziek geschikt voor de huiskamer te maken. Ik kan mij hier nog steeds heel aangenaam mee verpozen. Het verbaast mij dat er nog maar zo weinig stemmen zijn uitgebracht. Ik geef in ieder geval 4*.

avatar van Ghans
Magical Dream is ongevenaard, nog steeds, in melodie nooit overtroffen in dit genre. Laten we het woord HOUSE nooit meer gebruiken voor 808 state, ze gaan veel verder dan dat.

Vandaag voor het eerst gehoord en behoorlijk onder de indruk. Dit is duidelijk een album dat enerzijds nog de jaren '80 ademt (sommige van de samples uit de drumcomputer zitten ook in hiphop/electro-tracks van het eerste uur), maar ook heel erg de verschillende electronische stijlen die groot zouden worden in de jaren '90 in zich heeft.

Knap gevarieerd plaatje ook. 4*

avatar van trebremmit
Ik vind deze nog net wat sterker dan Newbuild. Hier is wat minder acid te horen en wat meer house, Magical Dream, Pacific 202 en Donkey Doctor zijn mijn favorieten.

avatar van trebremmit
Dit album is samen met Ex:El opnieuw uitgebracht met daarbij een bonus disc met remixen.

avatar van John Doe
Geef deze nu pas een goede luisterbeurt en ik zet 'm meteen 2x op. Zonnige, energieke plaat met een hoop elementen bij elkaar verpakt. Pacific ken ik al van de heerlijke Quadrastate EP. Deze Pacific 202 versie vind ik niet onderdoen voor de versie van die EP. Echt een top 10 techno/house track wat mij betreft. Verder veel vermakelijke tracks. Donkey Doctor lijkt een soort 808 State terugblik op het geluid van Cybotron, een sample van Techno City zit erin. Ik kan horen dat dit met name Aphex Twin geïnspireerd heeft, maar ook nog vele andere electronische artiesten. De melodie van 'Ancodia' heeft wat Drexciya achtigs. De eerste zangsample die erin voorkomt, is later geloof ik ook door Luke Vibert gebruikt, sowieso helemaal in zijn straatje deze track. Knap van 808 State is dat zij tracks vol samples en elementen tot geöliede gehelen kunnen smeden, fantastische drums erin stoppen (echt heerlijk) en melodieën alle kanten laten opgaan. Kan me trouwens voorstellen dat dit vaak wat onderschat zal worden gezien het hele volle, wilde geluid en toch de subtiele mooie zachtere elementen en prachtige geluidstuning.

T.O., wat een lage score. Ik zou 'm nog maar eens luisteren.

avatar van T.O.
Het is al een tijd geleden dat ik hem heb gehoord, misschien weer eens oppakken.

avatar van John Doe
Had al zoeen vermoeden ja, had net die laatste zin erbij ge'edit.

avatar van wibro
Hoe moet je deze muziek nu definiëren? Als House, Ambient-house, Acid-house, Electronic of gewoon Dance? Nou ja, hoe je het ook noemen wilt, ik vind het gewoon heerlijke muziek die mij niet gauw verveelt, maar ik moet er wél voor in de stemming zijn uiteraard.
Absoluut hoogtepunt van dit album is het nummer 'Pacific 202', waar door 808 State heel wat bewerkingen van gemaakt zijn.
Persoonlijk vind ik deze het beste; YouTube - 808 State - Pacific State Mooie videoclip ook trouwens.

wibro schreef:
.. ik vind het gewoon heerlijke muziek die mij niet gauw verveelt, maar ik moet er wél voor in de stemming zijn uiteraard.

En als ik er voor in de stemming ben zoals gisteravond vind ik het ook keigoed. Ik doe er een halfje bij.

avatar van chevy93
Naar aanleiding van dit topic: Muziek >> Algemeen >> 1001 Albums to Hear Before You Die

[...] “In the world of dance music, 808 State (named after the Roland drum machine) rank as one of the defining and most influential groups of the early rave era […] 808:90, the group’s third album, became one of the first pure dance albums to chart in the UK, representing a defining moment for the early UK rave scene.” [...]
Bron: 808 State - 808:90 (1989), pag. 622, 1001 Albums To Hear Before You Die (2011)

avatar van rolandobabel
Vanaf 86 gebeurde er heel wat interessants in de dance/housemuziek. Vele leuke singles, soms grappig gedateerd, maar revolutionair in die tijd en nog steeds gewaagd soms. Er zijn maar weinig albums die uit deze stroming de moeite waard zijn. Dit is waarschijnlijk er een van.....

avatar van John Doe
Nummers 3 en 6 duren twee minuten te lang. Als deze wilde stukken door wat chille momenten waren vervangen zou dit een balans opleveren waar ik 4 en een halve ster voor over heb, helaas. De rest is gewoon prachtig en de productie heeft een oud tape-geluid element in zich dat z'n charme heeft.. De meer uitgebalanceerde albums -qua dansbaarheid en pure chillout/trip muziek- kwamen wat later ('Selected Ambient Works I' en 'Incunabula' bijvoorbeeld).

avatar van wibro
De CD van dit electronic/dance album lag voor slechts € 5,00 bij Concerto in Amsterdam. Toch maar mooi meegenomen.

Goede deal!

avatar van pinguin#13
Wat een prachtige plaat is dit toch. Echt een vernieuwer en nog altijd even fris. Super!

avatar van RogerV
Een alleraardigste plaat maar iets teveel aangevreten door de tijd.

avatar van pinguin#13
RogerV schreef:
Een alleraardigste plaat maar iets teveel aangevreten door de tijd.

Dat vind ik nu net helemaal niet.

avatar van sjoerd148
Afgelopen vrijdag is dit album nog integraal in de Melkweg gespeeld t.g.v. 25 jarig jubileum.
Iemand hier iets van gezien? Zelf heb ik 't totaal gemist
Blijft toch een vet album dit hoor.

avatar van jassn
Heerlijk album, vooral vanaf track 3, de eerste 2 nummers overtuigen hier niet echt al zijn ze wel goed maar voor mij begint het feest pas vanaf Cobra Bora, wat direct ook al mijn favoriet is. Voorlopig vind ik Newbuild toch iets beter en constanter, maar ook dit is toch weer kwaliteit dat deze mannen afleveren.

avatar van trebremmit
Laatst een keer een top 10 gemaakt van 808 State nummers, maar Magical Dream is wel mijn favoriet, apart dat die bij jou niet overtuigt.

808 State top 10

De versie van Pacific 202 die op Quadraste staat vind ik zelf nog beter dan deze.

avatar van jassn
Quadraste moet ik nog beluisteren, maar ben ik zeker benieuwd naar. Moet wel nog wat meer van 808 state beluisteren voor ik een waardige top 10 kan maken denk ik. Ik ben nog vrij nieuw met deze groep.