Atomic - Lucidity (2015)

5. A MacGuffin’s Tale
  6. Major
  7. December
avatar van The Scientist
Wilde deze net toevoegen, maar was al niet meer nodig zie ik... Eerst album met de nieuwe drummer. Wat ik er op youtubejes van gezien heb zeker geen verkeerde drummer, maar Nilssen-Love doen vergeten is geen makkelijk karwei natuurlijk... Het zal afwachten worden.. ben wel benieuwd, met een beetje geluk kan ie weer iets extra leven in Atomic brengen

Voor mensen die hier niet op kunnen wachten, deze plaat gaat ook behoorlijk in de richting Atomic en is zeker aan te raden:
Friends & Neighbours - Hymn for a Hungry Nation (2014)

avatar van Supernormal
Nog niet veel aandacht besteed aan deze groep, maar daar komt verandering in. Ben zelf al jaar en dag fan van The Vandermark 5 en als ik jou hier zo enthousiast over (hun Europese tegenhanger) hoor praten, lijk ik wel iets te missen. Wordt vervolgd!

avatar van The Scientist
Vandermark 5 is ook fijn ja... Heeft dezelfde afwisseling traditioneel/modern en herkenbaar/experimenteel... Voor mij is de voornaamste reden dat ik iets met Atomic heb de piano hier die het een nóg unieker sfeertje geeft.

Zie regelmatig jouw berichten ook langskomen. .. lees ze met veel plezier, maar overal op reageren en alles luisteren kom ik tijd tekort voor.. Maar blijf dus vooral berichten

Bevindingen na 1 luisterbeurt:

1. Zonder Nilssen-Love (maar met andere drummer) is Atomic nog steeds Atomic. Als ze voor de redelijk-vintage-Atomic-sound gaan werkt het zeker, goede interactie met vooral bassist en pianist in het neerleggen van fijne ritmes. Beter zou ik het niet direct noemen, maar het is iets anders en dat is zeker te waarderen

2. De traditionele Atomic-sound is nog steeds zeer fijn, de dragende piano van Wiik met vooral de blazers die her en der alle kanten op gaan, maar soms ook herkenbare patronen spelen werkt nog steeds. De uitvoering van de muziek is nog steeds prima en ik denk dat het live nog steeds een feest voor oog en oor moet zijn! Het concert dat ik van ze zag (en waarvan ik in de organisatie zat) is een van de sterkste concerten die ik ooit zag, en ik denk dat dat er nog steeds in zit!

3. Net als op hun laatste paar albums (HCE, There's a Hole...) lijken ze nog steeds de 6e versnelling te missen. Gelukkig lijken ze nu wel de 5e (die in There's a Hole... ook een beetje miste) teruggevonden te hebben. Ik heb het idee dat dit met name zit in de gecomponeerde stukken, die af en toe een beetje knullig klinken, dan zijn ze lekker aan het losgaan en vloeit het niet natuurlijk in een stukje compositie over maar wordt dit een beetje geforceerd, waar het in hun hoogtijdagen gewoon bijna klonk of alles tegelijkertijd gecomponeerd en geimproviseerd was.

Voorlopig staat het een beetje op hetzelfde niveau als Here Comes Everybody en Theater Tilters, maar ik heb hier nog het gevoel dat er mogelijk (misschien ook niet) iets meer te ontdekken valt. Voor nu is het logisch er dan ook hetzelfde cijfer op te plakken als deze 2 albums