Amenra - Mass III (2005)

Belgiƫ
Uitgebracht in eigen beheer

1. The Pain. It Is Shapeless (10:17)
  2. Némelèndèlle (7:27)
  3. Am Kreuz (7:11)
  4. Le Fils des Faux (7:58)
  5. From Birth to Grave. From Shadow to Light * (5:42)
  6. Ritual * (8:00)
avatar van kobe bryant fan
Mass III

Mass III is de apocalyps het voelt aan als een destructieve, donkere en desolate omgeving. Omgeven door moerassen, bergen, donder, bliksem en regen. Een man staat in het midden van dit alles; op een - op zijn minst gezegd - aparte manier zijn liefde te verkondigen via prachtige teksten die alhoewel ze toch over liefde gaan vol bloed en duisternis zitten.

Een gitaarlijn vol distortion wordt langzaam verluidt tot het beest getiteld The Pain. It Is Shapeless als een mokerslag - met de prachtige productie van mijn vinyl - de luisteraar omver speelt. De snaredrum kon niet gepaster, snoeihard, donker, haast het perfecte ritme voor een groep moordlustige paracommanda's op wraak uit. De prachtige gelaagdheid van de gitaren is fantastisch gedaan, de lage stemming van de gitaren zorgt voor een nog donkerdere, zwaardere maar vooral slependere sfeer.
Mass III gaat verder dan luisteren, de intensiteit is zo hoog door de onderhuidse en aanwezige spanning, de hartverscheurende vocalen, het brute gitaarwerk en geniaal drumwerk.

Na ruim 10 minuten zit The Pain. It Is Shapeless erop, via een mooie overgang ga je naar de rustige gitaarintro van mijn persoonlijke favoriet en toch ook wel favoriete metalnummer allertijden Némelèndèlle.
Het nummer knalt er direct na die intro in en laat je daarna niet meer los. De fantastische, donkere en zware riffs vliegen je rond de oren, de schreeuwen klinken zwartgallig en wanhopig maar vooral bruut! Wat een stem, wat een geluid! Prachtige tekst ook!

De tweede helft biedt hetzelfde als de eerste, de aflsluiter is - deels door die geweldige cleane vocalen - toch wel na Némelèndèlle mijn favoriet.
Volgens mij nog steeds AmenRa's beste en ook toch wel nu ik hem op vinyl heb een top-10 plaat! De sfeer, intensiteit, composities en geweldige 'zang' zorgen ervoor dat het gezegde 'Kort maar krachtig.' op haast geen één enkele plaat meer van toepassing is.

avatar van ASman
De allereerste regelrechte bulldozer van Amenra. De karakteristieke geluidsmuur van donderende gitaren, desolate soundscapes en getergde vocalen zou op de volgende albums alleen maar verder geperfectioneerd worden. Een schitterende doorbraak voor - en nu komt het - de beste Belgische metalband tot nog toe.