Eloy - Power and the Passion (1975)

West-Duitsland
Label: EMI

1. Introduction (1:11)
  2. Journey into 1358 (2:56)
  3. Love over Six Centuries (10:09)
  4. Mutiny (9:08)
  5. Imprisonment (3:13)
  6. Daylight (2:38)
  7. Thoughts of Home (1:05)
  8. The Zany Magician (2:48)
  9. Back into the Present (3:02)
  10. The Bells of Notre Dame (6:21)
  11. The Bells of Notre Dame [Remix 1999] * (6:34)
avatar van Rinus
Het eerste conceptalbum van Eloy. En het geeft ook al gelijk een hint, waar de sound van Eloy naar toe gaat op de volgende albums. Minder Hammond orgel gedreven, en meer progressief in geluid. Ik heb de re-master, met uitgebreide liner-notes, hoe het album tot stand kwam.

avatar van vigil
Rinus schreef:
Ik heb de re-master, met uitgebreide liner-notes, hoe het album tot stand kwam.
wel in het Duits helaas....

Kingsnake
vigil schreef:
wel in het Duits helaas....

Moet toch geen probleem zijn?
Ik heb het met plezier gelezen.

Fijne plaat dit.
Een hybride plaat, met de aggressie van voorgaande platen in zich en de uitgebreide conceptuele symfo-soundscapes van komede paten.
Ook doet de synth hier voor het eerst zijn intrede.

avatar van freitzen
Het eerste deel van dit album is echt briljant. Ik ken geen andere korte Eloy-nummers met een zeggingskracht als Journey into 1358, en Mutiny haalt als ik eerlijk ben mijn Eloy top 3. Daarna zakt de plaat behoorlijk in - leuk voor het concept, al die korte nummers, maar ik kan er niet zo veel mee. 4.25*... hm, dat kan niet. Blijft het gemiddelde toch wat laag. Zal ik dan binnenkort de eerste zijn die hier meer dan vier sterren voor overheeft?

Misterfool
Een prima album van Eloy, waar de psychedelische hardrock van de voorgaande albums softer van toon wordt en echt een stuk meer opschuift naar progressieve rock. De lange nummers zijn hier het beste. Na Mutiny zakt het album wat in om met the Bells of Notre Dame toch nog goed te eindigen. Over het geheel genomen nog niet echt een overtuigend album, maar nog wel redelijk genietbaar.

avatar van B.Robertson
Zonet een bestelling voor dit album geplaatst bij Dodax. Mijn Eloy-collectie beslaat Dawn t/m Time to Turn, m.u.v. Colours en met aanvulling Ocean 2 - The Answer. Heb geen enkele noot van Power and the Passion gehoord, maar gewoon gekeken naar wat men op MuMe ervan vindt. Drummer Fritz Randow hield het na dit album eerst voor gezien en zou eind jaren 90 bij Saxon opduiken. Zijn vervanger Jürgen Rosenthal drumt op Fly to the Rainbow van de Scorpions. Mocht Eloy de Duitse Pink Floyd zijn vind ik het stiekem wel eens leuker dan.

avatar van B.Robertson
Zo op het eerste gehoor een prima album van Eloy, op datzelfde gehoor bevalt Power and the Passion zelfs beter dan de niet al te makkelijke opvolger Dawn. Moet de hoogtepunten en inzak-momenten nog nader herkennen maar dit lijkt een uitstekende 'blinde' aanschaf. Ben met Eloy nu bijna vier jaar geleden begonnen met het eveneens niet vooraf beluisterde Ocean en vind het wel leuk om naargelang de aankoop steeds verder of terug in de bandgeschiedenis te gaan; net zolang tot ik denk dat ik al het betere werk wel heb of dat het eenvoudigweg niet leverbaar is.