Arcturus - Arcturian (2015)

Noorwegen
Label: Prophecy

1. The Arcturian Sign (5:08)
  2. Crashland (4:08)
  8. The Journey (4:14)
  9. Archer (5:36)
  10. Bane (5:50)
avatar van Metalhead99
Typische plaat. Het is een vreemde mengeling van verschillende electronica/ambient riedels met orkestratie en dan ook nog wat metal door middel van de instrumentatie van de band.
Vortex (o.a. Borknagar, ICS Vortex, ex-Dimmu Borgir) zingt op deze plaat en ik moet eerlijk toegeven dat ik niet veel heb met de manier waarop hij hier zingt. De hoge uithalen zijn best knap, want ik zou het hem niet nadoen, maar ik vind het gewoon niet lekker klinken.
Verder is de muziek me net iets teveel een brij van verschillende stijlen. Nu zijn er wel meer van dit soort mengelingen, maar ik heb naar mijn mening al flink wat beter in het genre gehoord.
Vooral door de zang van Vortex is dit toch echt niet zo mijn ding.

avatar van Edwynn
Ligt het in het verlengde van La Masquerade Infernale of eerder Sideshow Symphonies? Ik hoop op een iets minder veilige plaat dan die laatste.

Ofschoon Garm dé Arcturus zanger is, doet Vortex het nooit slecht. De man is nb ooit geïntroduceerd door dit Arcturus met zijn typische theatrale Rogers Waters-tongval.

Ik heb er nog geen pest van gehoord maar ben ontzettend nieuwsgierig.

avatar van Don Cappuccino
Twee sterren vind ik te laag voor Arcturian. Dit is echt wel een andere plaat dan Sideshow Symphonies die erg mellow is. Op Arcturian wordt het gaspedaal op een knallende blackmetaltrack als Angst weer goed ingedrukt. Voor de rest is de spacy metal goed uitgevoerd met een grotere rol voor de gekke trekjes vergeleken met Sideshow Symphonies. ICS Vortex is de ster van deze plaat wat mij betreft, die zet hier echt een topprestatie neer. Vooral op de track Crashland dat ik sowieso het beste nummer van de plaat vind, zet hij een hele gave Oosters aandoende zanglijnen neer. Vooral de eerste helft (t/m Game Over) is erg sterk, daarna komt er met Demon een waar gedrocht langs om daarna weer het niveau op te pakken maar weer met Bane niet al te best afsluit. Ik kom uit op 3,5*.

avatar van Edwynn
2 x gehoord nu. Ik vind hem best goed. Beter dan Sideshow Symphonies. Beetje als La Masquerade Infernale maar dan iets toegankelijker. Vortex is zeker gegroeid als zanger. Hij heeft meer dynamiek in zijn zangwerk weten te leggen.

avatar van Tha)Sven
Ouch, die tweede helft verpest het wel behoorlijk he. Ik spaar de eerste nummers (want Vortex doet het eigenlijk verrassend goed) en ga snel weer The Sham Mirrors opzetten.

avatar van Zagato
Tweede luisterbeurt, klinkt goed maar het kwartje is nog niet gevallen!

avatar van JSPR_G
Ik vind dit echt een leuke plaat, eigenlijk. Zelfs Demon kan ik best wel smaken. Puur plezier! Het Oosters klinkende Crashland behoort tot het beste van Arcturus.

Ik moest hier even aan wennen, maar nu ben ik er verslaafd aan. Bruist van de creativiteit, alles is gewaagd aan deze plaat maar het valt voor mij perfect op z'n plaats.