Eloy - Ocean 2 - The Answer (1998)

Duitsland
Label: BMG

1. Between Future and Past (2:42)
  2. Ro Setau (7:09)
  3. Paralysed Civilization (9:29)
  4. Serenity (3:11)
  5. Awakening of Consciousness (6:03)
  6. Reflections from the Spheres Beyond (12:59)
  7. Waves of Intuition (4:56)
  8. The Answer (11:19)
avatar van Paulus53
Sterke comeback na eerdere minder geslaagde producties

avatar van ChrisX
Na een hele tijd dit album weer eens op gezet en ik word weer getroffen door het feit dat dit toch echt een erg goed album is. Grappig genoeg vind ik Ocean 1 helemaal niet zo heel erg sterk en ik heb een sterke voorkeur voor de periode Colours t/m Metromania.

Tuurlijk, de nummers gaan echt nergens over als je goed op de teksten let, maar ach, dat is bij zoveel muziek ook zo. Maar muzikaal zit het allemaal verdomd goed in mekaar. Zoals bijvoorbeeld die goddelijke gitaarmelodie in Waves Of Intuition en die vette synthsolo's in Ro Setau. Het is daarnaast ook denk ik het best klinkende album van Eloy.

Hmmm... zit nu helemaal mee te wiegen in de kadans van het slotnummer The Answer. Muzikaal is het nummer eigenlijk al in na 2 minuten zo'n beetje voorbij want daarna word alles gewoon nog zo'n 9 minuten herhaald in net weer een iets anders jasje. Maar verdorie, die groove van de bas van Klaus Peter Matziol, die maar doorrolt... het heeft bijna de kadans van een karavaan in de woestijn.

Kingsnake
Ocean 2 is een ontzetten goed, samenhangend en goed gemusiceerd geheel.

Het is symfonische spacerock op haar best.
Een mix van het wat steviger geluid van de 80/90 releases van de band, met het zweverige en betoverende van het 70's werk.

Klaus Peter Matziol is weer terug als vast bassist. Houthakker Nico Baretta vervangen door de subtieler spelende Bodo Schopf en er zelfs Hannes Arkona speelt een waanzinnige solo op Ro Setau.
Leider Frank Bornemann speelt nette en fijne solo's en zingt tenminste weer normaal. ipv die kopstem van Ra en Destination.

De plaat luistert in één ruk door.

avatar van Gert P
Mooi album dat ik nu ook in bezit heb als remastered.
Na deel 1 is deze eigelnlijk nog beter.
Geen slecht stukje muziek er tussen.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Mis ik iets of zo? Ik heb dit altijd als een van de vele oninteressante post-Metromania-releases beschouwd, waar de band domweg een parodie op zichzelf geworden was. Aan deel 1 tippen? Ammenooitnie...

avatar van vigil
Geen wereldschokkende Eloy plaat maar zeker ook niet slecht. Dat parodie gedrag kwam ook in andere Eloy releases wel eens aan de orde

avatar van i.Ron S.
Casartelli schreef:
Mis ik iets of zo?

Ja
Ik vind dit een heropleving van de groep na 2 vrijwel nietszeggende albums, niet dat die zo slecht waren maar ze hadden beiden zo'n foute late 80's ondertoon en op Destination zingt Frank met een hatelijke kopstem.
Hierop komt die mooie bas weer goed door, heel wat interessante gitaarsolo's en melodie en Frank Bornemann zingt op normale hoogte, kortom goed geschreven nummers, de plaat staat als een huis.
Ik vind hem wel niet het niveau halen van Ocean maar van een groep in zn nadagen mag je niet meer verwachten.

avatar van ChrisX
Draaide hem net weer eens en ik dacht wederom: wat horen anderen in Ocean 1 wat ik niet hoor. Ocean 2 is gewoon simpelweg beter dan dat album ... sorry, kan er niks anders van maken.

Overigens, begin van het jaar heeft Frank Bornemann een zwaar ongeluk gehad (hij is al fietsend aangereden door een bestelbus) en zit dus flink in de lappenmand. Gevolg was dat concerten die voor maart 2012 stonden verplaatst zijn naar oktober maar ook dat hun allereerst, en allerlaatste neem ik aan, Amerikaanse optreden afgezegd moest worden. Nu maar hopen dat hij tegen oktober wel helemaal hersteld is.

avatar van Red Rooster
2 oktober jl. was hij inderdaad hersteld van het ongeluk. En eindelijk - zo dachten we - konden we de band dan alsnog zien, na 30 jaar wachten, maar helaas. In Keulen aangekomen voor het concert in E-werk, bleek dat Frank Bornemann door een fikse verkoudheid zijn stem kwijt was, waardoor het het concert opnieuw moest worden afgelast (hij kwam het zelf zeggen - voor zoverre het nog verstaanbaar was). Iedereen had met hem te doen en nam het sportief op. Nu staat het optreden ergens in januari gepland.

Dit album ontbrak nog aan mijn verzameling; vandaag binnen gekregen. Het gitaarthema in Waves of Intuition behoort tot de allermooiste invallen die ik ken.

avatar van Brunniepoo
Heb ze vorig jaar zien optreden en dat was zeker de moeite waard, absoluut een goede show. Hoop dus voor je dat het in januari wel doorgaat.

Dit album is mijns inziens de sterkste sinds Time to Turn.

avatar van Red Rooster
Het wordt woensdag 23 januari in Die Gloria Halle. Ze schreven dat ze het meer dan goed zouden maken; het zou een bijzondere show worden. Als we dan toch wisselgeld hebben , vraag ik hem ook voor een interview voor de radio. Als hij daarin toestemt zou het helemaal Gut sein!!!

Ozric Spacefolk
Wie had dat verwacht, zo laat in de carriere, zo'n meesterwerk afleveren.

Goed gitaarspel, de metal-invloeden helemaal achterwege, lekker gedrumd, goed synth-werk, een gast optreden op de moog van Hannes Folberth en het altijd puike basspel van KP Matziol...

Blijft over: de typische zang van Bornemann. You love or you hate it. Mij maakt het niet uit, hoe iemand zingt of wat voor accent iemand heeft.
De muziek is fenomenaal, spacey en progressief. Precies zoals ik het lust.

avatar van notsub
Eloy klinkt hier als op zijn gemak dobberend in het veel te grote water. De klanken zijn mooi en rustgevend, zo laid back dat het aan je voorbij gaat zonder de aandacht op te eisen. De band heeft zeker individuele kwaliteiten, maar ik hoor ze liever meer risico nemen. Dan maar een keertje uit de bocht vliegen.

avatar van B.Robertson
Ocean vind ik wel eens wat repetitief van karakter, maar lijkt vooralsnog ongewijzigd mijn favoriete Eloy te zijn. Dit tweede deel heeft zo zijn momenten, track 3 'hakt of knalt' er lekker in en track 6 begint heerlijk rustgevend, maar toch kan Ocean 2 mij zeker niet over de gehele linie bekoren. Net of ik het avontuurlijke van eerdere albums niet ervaar.

avatar van postman
Heerlijk album . Toch kan het voor mij niet tippen aan Ocean 1.

avatar van postman
O.5 erbij. Wordt steeds mooier.