Boudewijn de Groot - Achter Glas (2015)

Label: Universal

1. Heemsteedse Dreef (5:25)
  2. Het Meisje en het Blauwe Meer (4:17)
  3. Het Regent in Antwerpen (3:50)
  4. Weerzien (4:37)
  5. Geen Uitzicht (3:14)
  6. Schemering (3:25)
  7. Lola Is Gevallen (5:21)
  8. Witte Muur (2:57)
  9. Orion Verdwaald (3:27)
  10. Metamorfose (4:16)
  11. Anamorfose (4:21)
  12. Achter Glas (3:12)
  13. Ik Ben een Zoon (3:24)
  14. Piëtà (3:26)
  15. Portret (4:58)
avatar van Nicolage Rico
De man met de meest juiste achternaam.

Zonder Lennaert de helft van wat hij was, maar toch... het is en blijft Boudewijn. Het aanschaffen waard.

avatar van Slowgaze
Even vervelend zijn, maar is 'Piëtà' niet verkeerd gespeeld? Het is of 'Piëta' of 'Pietà'.

avatar van vigil
Volgens bol.com (en die weten volgens mij enorme veel van Piëta'/'Pietà af) is het ook Piëtà

bol.com | Achter Glas, Boudewijn De Groot | Muziek

Wat leuk! Ik achtte het goed mogelijk dat we nooit meer een nieuw album van de beste man gingen mogen verwelkomen. Gelukkig sloeg ik de bal helemaal mis. Heb dus nog een album om naar uit te kijken. Is een heerlijk muziekjaar aan het worden

avatar van RickGretsch
"Witte Muur" klinkt alvast prachtig en belooft veel goeds. Verder ben ik erg benieuwd! De hoes is alleen niet echt mijn smaak...

Hoedijk
Achter Glas. Tröckener Kecks? (Eén op één miljoen)

avatar van Xel
Xel
Hoedijk schreef:
Achter Glas. Tröckener Kecks? (Eén op één miljoen)
Lijkt qua lengte niet overeen te komen. Die van TK is 3 minuten langer....

avatar van Don Cappuccino
Witte Muur heeft echt zo'n Jimmy-achtige drive in zich, sterk nummer. Ik ben wel benieuwd naar deze plaat.

avatar van E-Clect-Eddy
Na het eerste nummer dacht ik niet dat ik dit album meer dan 1 keer zou luisteren maar Weerzin, Lola is Gevallen en Anamorfose hebben me toch geraakt. Na Ellen ten Damme is dit één van de weinige Nederlandstalige artiesten waar ik geregeld naar luister. Dus ben blij dat dit album toch veel moois te bieden heeft. Denk wel dat ik het eerst een paar keer meer moet horen voor ik het echt kan waarderen, of beter waarderen dan zijn vroegere werk.

avatar van Lura
E-Clect-Eddy schreef:

Er zijn anders zat Nederlandstalige artiesten, die de moeite waard zijn, zoals bijvoorbeeld, Hannelore Bedert of in Nederland, Daniël Lohues. En wat te denken van het laatste album van Henny Vrienten, En toch.

Lura schreef:

Ik luister van tijd tot tijd wel eens een Nederlandstalig album die niet van Ellen of Boudewijn is en af en toe zijn die ook wel goed (Roosbeef, Janne Schra en Henny Vrienten) maar ik luister na zoveel andere goed albums (in Engels, Duits, Frans en Spaans) dat deze niet vaker aan bod komen. Alleen in de 80s was mijn smaak veel meer Nederlandstalig. Maar het album wat ik het vaakst geluisterd heb in de afgelopen 3 jaar is dan wel weer Het Regende Zon van Ellen.

avatar van Lura
Nederlandstalige muziek van Janne Schra is mij onbekend.

avatar van robbrouwer58
Net als hij net niet aan de Heemsteedse Dreef gewoond. Door zijn liedjes als puber wel gitaar leren spelen. Met terugwerkende kracht een fan van het tweede uur. Volger ook met blijvende waardering. Edoch ..., met kabbelende nostalgie in vooral berustende melodieën is één keer George Kooymans niet genoeg. En ...had een of andere vormgever hem niet voor de fout gedateerde hoes/inlay kunnen waarschuwen?

avatar van Simon Smith
Simon Smith (crew)
robbrouwer58 schreef:

Want? Wat is er mis?

Lura schreef:
Nederlandstalige muziek van Janne Schra is mij onbekend.

Oeps... bedoelde Zazí

avatar van rushanne
robbrouwer58 schreef:

Helemaal mee eens, Heemsteedse Dreef is een geweldig lied tussen iets teveel gekabbel. Begrijp me niet verkeerd, van BdeGr. mag je veel van zulk werk verwachten, maar af en toe wat meer pit is niet verkeerd. Maar volgend jaar een samenwerking tussen De Groot, Kooymans en Vrienten, dat is iets om naar uit te kijken

avatar van LucM
Boudewijn de Groot heb ik altijd de beste Nederlandstalige zanger gevonden en uiteraard ben ik benieuwd naar zijn recentste album. De teksten zijn opvallend persoonlijk en handelen over zijn levensloop en zijn (jeugd)herinneringen, zijn stem is voor zijn leeftijd opmerkelijk goed en ook een sterk punt is de verzorgde, heldere, warme productie van Jean Blaute. Soms rockt Boudewijn, soms klinkt hij ingetogen maar steeds met gevoel en de juiste frasering.
Alle songs vind ik prachtig en dan vooral Schemering, wat een treffende song met een tekst om in te lijsten, het beste nummer dat ik in 2015 heb gehoord en één van de beste Nederlandstalige songs ooit. Maar het gehele album waardeer ik steeds meer en zal wellicht hoog in mijn albumlijst van 2015 belanden.

avatar van rushanne
En ja hoor, hij gaat toch weer optreden. Kaarten voor Goudse Schouwburg reeds geboekt!!

avatar van Broem
Gisteravond de docu over Boudewijn de Groot gezien bij het Uur van de Wolf. Wat een bijzondere man met een interessant levensverhaal. Vooral de ontmoeting met zijn broer waar ze samen terugkijken op de band met hun vader. Door Boudewijn mooi gezongen in het nummer Anamorfose. Kippenvel.

Stijn_Slayer
De latere Boudewijn wil nog wel eens wat gezapig worden en dat merk ik hier ook wel. Hij mag me iets vaker wakker schudden. Hoewel Boudewijn ook zelf een hele aardige tekst kan schrijven ('Schemering' bijvoorbeeld), is een hoop toch ook ietwat geforceerd. Het gemis van Nijgh blijft knagen en van die associatie zal hij nooit meer loskomen, een vloek en een zegen.

avatar van dynamo d
BdG zingt 'alles is hetzelfde, haast hetzelfde lied' op het nummer Geen Uitzicht en dat geldt eigenlijk voor dit gehele album. Behalve het door George Kooymans geschreven Heemstede Dreef is het een nogal gezapig album dat in zang en melodie nogal eentonig en hetzelfde klinkt. Jammer want door de 2 vorige albums (Het Eiland in de Verte en Lage Landen) ben ik Boudewijn de Groot meer gaan waarderen. Tekst van titelnummer vind ik overigens wel mooi.

avatar van henk01
Hoor ik nu voor het eerst. Fijn schijfje. Persoonlijke teksten, erg mooi.

buizen
Was vanmiddag nog even bij m'n moeder, in het zonnetje in de tuin, en nu blijkt zij dus voor het eerst een eigen CD te hebben gekocht. Zag 'm liggen. Deze.
"Heee heb jij een CD mam?" (zij 'zit' ook 'op Spotify' en luistert vaak muziek) en toen kwam het hoge woord er uit: zij was eigenlijk, ik citeer: 'heel erg fan' van Boudewijn de Groot. Al een tijdje. Ze vond de liedjes zo mooi.
Cool als mensen zo van muziek genieten, al is het absoluut niet m'n eigen smaak. Het blijft toch je moeder.

Vorige week live gezien, toen hij 10 nummers van deze plaat live speelde. Schitterend album! "Schemering" zorgt voor kippevel.

avatar van AOVV
Het liedje 'Schemering' is héél erg mooi, en de opener mag er, op een totaal andere manier, ook wel zijn.

'Achter Glas', op moment van schrijven het jongste album van Boudewijn de Groot, kent, buiten deze songs, best goed materiaal, maar het weet me allemaal net niet te raken. Het tempo ligt veelal laag, ik had graag iets meer uptempo-songs gehoord. De productie is wel warm en knus, dat heeft Jean Blaute goed gedaan.

Niet het slechtste werk van Boudewijn de Groot, en moest dit zijn laatste blijken, is het geen schande. Het album had wel drie nummers korter mogen zijn.

3 sterren