DKV / Gustafsson / Nilssen-Love / Pupillo - Schl8hof (2013)

1 stem

Verenigde Staten / Noorwegen / Zweden / Italiƫ
Jazz
Label: Trost

1. This Building Is on Fire (19:09)
  2. All In (8:26)
  3. All Out (10:56)
  4. All Out (19:42)
avatar van Supernormal
Het eerste nummer 'This Building is On Fire' is funky, speels en zit vol groovy melodielijnen van Vandermark. Hier horen we het trio in topvorm: erg fris en toch energiek. 4*-4.5*

Maar dan komen ze op het idee om er artiesten als Gustafsson en Pupillo bij te halen .... en dan zakt de boel in tot platvloerse jazz van het eerste uur, waarin alle muzikaliteit wordt weggeblazen. Van zo'n dingen word ik bijzonder triest. Lawaai maken om lawaai te maken. Niet luisteren en altijd maar dezelfde oninteressante klanken blazen - liefst nog zo hard als het kan. Heeft Gustafsson iets te compenseren? Beluister hier de meest overgewaardeerde saxofonist van de moment! 0.5*

Compromis: 2.5*

avatar van The Scientist
Ik heb em volgens mij een tijdje geleden al een keer gehoord, en voor wat ik me kan herinneren was ik er ook niet al te enthousiast over, om de redenen die jij ook noemt. Ik ben verder best een fan van Gustafsson, maar hij kan wel eens een beetje doorschieten.

Ook Pupillo is een beetje hit-and-hope bij mij, her en der laat ie best zien dat ie mee kan doen (ik herinner me een prachtig Hairy Bones concert) maar vaker is ie de sfeer aan het verpesten door overmatig herrie te maken...

Ik zal em nog eens opzetten.

The Scientist schreef:

Was ik vroeger ook, maar de laatste jaren krijg ik er steeds meer een afkeer van. Gustafsson lijkt zich (zijn inventiviteit als blazer) wat te verstoppen achter simpele techniekjes als overblazen en je hoort praktisch altijd dezelfde vocabulaire terug. Hij lijkt ook niet te luisteren naar (en dus anticiperen op) zijn medemuzikanten. Zij zijn het die de hete kastanjes uit het vuur moeten halen en zich moeten schikken. Volgens mij is het eerder een rocker (The Thing / Fire!) dan een goede improvisatie-artiest.

Dus blijven goede jazz muzikanten als DKV er beter bij weg vind ik. Het is zonde dat met dit soort nonsens dat eerste nummer de dieperik in wordt gesleurd...

avatar van The Scientist
Supernormal schreef:

Dat klopt deels wel, heb wel eens een interview gelezen waarin hij aangeeft dat hij echt vanuit een punk/garagerock achtergrond komt en Vandermark veel meer met soul had.

Wat betreft het improvisatie-artiest zijn zie ik het niet zo zwart-wit. Wellicht dat hij van zichzelf minder gevoel voor die improvisatie heeft dan bijvoorbeeld een Vandermark, daar kan ik moeilijk over oordelen. Maar het probleem blijft dat ze (zowel hij als Vandermark, alsook veel andere improvisatie-artiesten) nog wel eens op de automatische piloot spelen voor mijn gevoel, het verschil zit hem echter in hoe dat uitpakt, naar mijn mening.

Bij Gustafsson resulteert dat (zoals hier) in "lawaai om lawaai", bij Vandermark in een gebrek aan spanning dat ik op een aantal platen van hem heb teruggevonden. En voor mijn gevoel verschilt die mate van automatische-piloterij nogal per formatie waar ze in spelen. Het lijkt af en toe alsof ze zonder bepaalde "regie" een soort ongeleid projectiel worden dat alle kanten op kan gaan, en voor mijn gevoel is bijvoorbeeld een Peter Brotzmann (hoewel ik hem sec als saxofonist lang niet altijd even goed vind) ze wel een bepaalde rol te geven waarbinnen ze zichzelf beter kunnen ontplooien...

En daarnaast blijft het natuurlijk ook persoonlijke smaak of je wel of niet van de meer herrie-georienteerde "jazz" houdt.. Ik kan me wel in je stelling vinden dat The Thing en Fire! meer rockgeorienteerde bands zijn, maar daarom niks minder lekker .. Zelf heb ik bijvoorbeeld veel minder met een Kessler, die technisch gezien wellicht een zeer goede bassist is, maar die ik toch zelden buiten muzikale lijntjes zie kleuren.

Heb vanmiddag deze plaat geluisterd en ben het inderdaad met je eens, hier werkt het niet...

avatar van Supernormal
Akkoord, in Sonore werkt het bijvoorbeeld wél met Gustafsson en (f)luisteren. En The Thing en Fire! luister ik ook wel graag hoor. Vooral alleen, in de auto.

Gisteren nog een hevig concertje van Brötzmann en PNL gezien. De Noor was te horen met allerlei gongs en cimbalen en de Wuppertaler met een resem aan blaasinstrumenten o.a. tarogato, sopranino, contrabasklarinet, basklarinet en bariton sax. Fijn concert met veel energie! Werd ook opgenomen en komt - als de productie goed is tenminste - op plaat uit. Weer iets om naar uit te kijken dus!