Tim Treffers - Never Trust a Man in a Fur Coat (2015)

Label: Brinker

1. Introduction Easy Evil (3:10)
  2. Making Love Is Good for You (3:06)
  3. Break the Chain (3:57)
  4. Love Is the Ruler (3:10)
  5. Gypsy (3:38)
  6. Mister Therapy Man (2:38)
  7. Mirror (3:32)
  8. Reaching for the Sky (4:06)
  9. Stranger's Tears (2:47)
  10. Real Good Love (3:53)
  11. Say Goodbye (1:51)
avatar van FunkStar
Geweldig debuutalbum van deze singer/songwriter uit Utrecht. Hij is niet in een hokje te stoppen want hij laat veel stijlen horen zoals pop, soul, funk, jazz en een druppel reggae. Maar in het geheel is Tim een echte Blue-Eyed soul zanger.
Vrijwel alle nummers zijn door hem geschreven, of samen met Tim Vermeulen, de zoon van Hans Vermeulen (die zelf ook zijn medewerking aan track 7 verleend).

Het album start met het bijna instrumentale "Easy Evil" vervolgens komt de eerste cover voorbij "Making Love Is Good For You" van Tony Joe White. In de prachtige ballad "Break The Chain" laat Tim zijn gevoelige kant zien en ook in "Stranger's Tears" horen we dat terug.
Er zijn ook heerlijke zomerse klanken te horen in "Reaching For The Sky", "Real Good Love", "Gypsy" en het heerlijke "Love Is The Ruler". Zoals gezegd heeft Hans Vermeulen de piano partij van het wonderlijke "Mirror" speciaal vanuit zijn woonplaats Thailand ingespeeld. Dit nummer is al eens door Anita Meyer in 1979 op de plaat gezet en is geschreven door Eric Tagg, die later met o.a. jazz gitarist Lee Ritenour samenwerkte. "Say Goodbye" is een toepasselijke afsluiter. Mooie klanken en het doet zelfs nog even denken aan "I'm Not In Love" van 10cc!

De Utrechtse singer/songwriter Tim Treffers pakt verassend uit met zijn debuutalbum Never Trust A Man In A Fur Coat. Het verrassingselement is tweeledig: een uiterst gevarieerde muziekstijl (soul, funk jazz, maar ook pop), alsmede een prima balans tussen rock en mooie ballads. Voeg daar nog eens aan toe dat Tim er in is geslaagd voor zijn debuut een keur aan uitstekende sessiemuzikanten te verzamelen en het ‘plaatje is dan wel rond’ voor een hoge cijferwaardering van uw recensent.

Het songmateriaal is eveneens uitstekend, waarbij Tim werd geholpen door Tim Vermeulen (piano + diverse andere instrumenten, zoon van Hans Vermeulen) en Eric van den Brink (gitaar). Al deze ingrediënten hebben geleid tot 11 boeiende tracks, waarbij de aandacht van de luisteraar nauwelijks kans krijgt te verslappen vanwege de reeds vermelde variatie in stijl en ritmes.

Tim Treffers is niet over één nacht ijs gegaan voor zijn debuut. De nummers werden geschreven in de leegstaande ruimtes van een oude verslavingsopvang dat anti-kraak werd bezet door muzikanten. Daarna werd het album in anderhalf jaar tijd opgenomen in Studio Brinker Media, waarna een label en plugger werden gevonden. Zo veranderde het door de maanden heen van project ‘Washok’ (de beste liedjes werden in het oude washok van het pand geschreven vanwege de mooiste akoestiek en beste geluidsdichtheid) naar de finishing-touch in de studio met een 11 track-album.

Never Trust A Man In A Fur Coat is een muzikale voltreffer van hoog niveau en bewijst eens te meer dat we voor kwaliteit niet uitsluitend zijn aangewezen op het buitenland. Tim Treffers plaatst zich vanuit het niets moeiteloos bij de Nederlandse top en heeft alles in zich om verder uit te groeien tot een muzikant waar we in de toekomst nog meer van gaan horen. Muziekwereld zal Tim’s verdere carrière dan ook nauwlettend op de voet volgen.

Gepubliceerd op Muziekwereld: 19 mei 2015

www.muziekwereld.com

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Tim Treffers - Never Trust A Man In A Fur Coat - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

Never Trust A Man in A Fur Coat; het is de opvallende titel van het debuut van de Nederlandse singer-songwriter Tim Treffers.

Deze Tim Treffers is op de cover van zijn debuut overigens zelf gehuld in een tuinbroek en mannen in tuinbroeken vertrouw ik net zo min of even zeer als mannen in bontjassen.

Genoeg geoordeeld over kledingstukken, want bij Tim Treffers gaat het natuurlijk om de muziek en die is in het geval van Tim Treffers uitstekend.

De singer-songwriter uit Utrecht is voor de afwisseling eens geen voormalig deelnemer van Giel Beelen’s de Beste singer-songwriter van Nederland. Dat is aan de ene kant wel eens goed, maar aan de andere kant ook jammer, want Tim Treffers laat op Never Trust A Man In A Fur Coat horen dat hij beschikt over het eigen en bovendien internationaal aansprekende geluid dat in de laatste edities van de Beste singer-songwriter van Nederland nog al eens ontbreekt.

Het is een eigen geluid dat nadrukkelijk teruggrijpt op de blue-eyed soul uit de jaren 70, maar vervolgens een geheel eigen draai geeft aan deze invloeden uit het verleden. Als ik nog even in het verleden blijf hangen, kan ik melden dat Never Trust A Man In A Fur Coat bij mij associaties oproept met de vroege platen van Robert Palmer en de platen van Boz Scaggs; geen vergelijkingsmateriaal om je als jonge singer-songwriter voor te schamen. Bij wat vaker luisteren is ook vergelijken met Steely Dan nauwelijks te voorkomen en ook dat is een groot compliment.

Tim Treffers maakt voor zijn bijzondere geluid dankbaar gebruik van heel veel ervaren krachten uit de Nederlandse muziekscene. Namen als die van Hans Vermeulen (Sandy Coast), Ruud Breuls (Metropole orkest), Eddie Conard (Pointer Sisters, Sting), Jeroen Bos (Bodine) en Dianne Marchal (Rainbow Train) was ik al heel lang niet meer tegen gekomen, maar de schat aan ervaring van deze ouwe rotten draagt nadrukkelijk bij aan het heerlijk authentiek klinkende 70s geluid op Never Trust A Man In A Fur Coat.

Tim Treffers heeft zich niet alleen gericht op de oude garde, maar heeft ook jonge en veelbelovende Nederlandse muzikanten aan zich weten te binden, onder wie Tim Vermeulen (zoon van Hans) en Eric van den Brink die de plaat produceerden.

De mix van blue-eyed soul, funk, jazz en heel veel pop is vaak zonnig en lichtvoetig, maar het debuut van Tim Treffers bevat ook een aantal meer ingetogen tracks, die voorzichtig herinneren aan de grote singer-songwriters uit de jaren 70 (denk aan Harry Nilsson). De jaren 70 blijven domineren wanneer Tim Treffers een vleugje reggae uit de hoge hoed tovert en 10cc naar de kroon steekt, maar Never Trust A Man In A Fur Coat klinkt ook minstens even eigentijds als de platen van bijvoorbeeld Wouter Hamel.

Zeker op de aangename zomerdagen van de laatste weken was het debuut van Tim Treffers een echte feel-good plaat, maar onder alle aangename klanken steekt het allemaal ook verassend goed in elkaar. Wie Giel Beelen uit de hoge hoed gaat toveren weet ik niet, maar of deze winnaar net zo goed is als Tim Treffers durf ik op voorhand al te betwijfelen. Erwin Zijleman