Bee Gees - Greatest (1979)

Australiƫ
Label: RSO

1. Jive Talkin' (3:46)
  2. Night Fever (3:33)
  3. Tragedy (5:03)
  4. You Should Be Dancing (4:18)
  5. Stayin' Alive (4:48)
  6. How Deep Is Your Love (4:04)
  7. Love So Right (3:36)
  8. Too Much Heaven (4:57)
  9. (Our Love) Don't Throw It All Away (4:06)
  10. Fanny (Be Tender with My Love) (4:05)
  11. If I Can't Have You (3:24)
  12. You Stepped into My Life (3:28)
  13. Love Me (4:02)
  14. More Than a Woman (3:18)
  15. Rest Your Love on Me (4:24)
  16. Nights on Broadway (4:35)
  17. Spirits (Having Flown) (5:13)
  18. Love You Inside Out (4:12)
  19. Wind of Change (4:55)
  20. Children of the World (3:07)
avatar van dynamo d
Dit album heb ik en het is geweldig. Bijna alle goede nummers van The Bee Gees tot 1990 staan er op. Hoogtepunten vind ik 'Nights on Broadway', 'You Should Be Dancing', 'Fanny', 'Staying Alive', 'Tragedy', 'How Deep is Your Love'. Kortom: dikke 5*

Pieter Paal
Ze hadden dit album net zo goed 'Best of Bee Gees 1975-1979'
kunnen noemen. Dit album bevat een puike verzameling hitsingles en albumtracks. Op de meeste tracks valt prima te dansen.
Bijzonderheden zijn '(Our love) don't throw it all away
(dit nummer hebben ze ook een keer samen met Andy Gibb opgenomen, maar dit is hun eigen versie), 'If I can't have you' (b-kantje van 'Stayin' alive') en 'Rest your love on me' (b-kantje van Too much heaven'). Broertje Andy heeft dit nummer ook nog eens met Olivia Newton-John voor Unicef gedaan en volgens mij heeft Kenny Rogers het ook nog eens overgedaan.

avatar van LeRoi
Na Avalon van Roxy Music de tweede CD die ik ooit (rond '82) heb aangeschaft. Mijn voorliefde voor New Wave was ontluikende dus het duurde inderdaad niet lang dat deze muziek / CD eigenlijk 'Not Done' was.......Gelukkig mag je als muziekliefhebber tegenwoordig (Quentin Tarrantino thamk you for that!) een 'brede' smaak hebben en als we binnen het genre Dance terugkijken in de historie en vanaf halverwege de jaren '70 naar de disco-bands kijken, behoren de Bee Gees tot de beteren. Deze verzamel geeft een goed overzicht (en is voor mij dan ook voldoende). Ik moet wel zeggen dat ik voornamelijk de eerste CD nrs. 1 t/m 6 nog wel eens luister: de rest is mij toch te zzzzzzzzzzzoetssssssssssssssappig..........

Pieter Paal
Inmiddels is er een heruitgave uitgebracht met extra knabbels voor die hard Bee Gees-fans.

avatar van royh
Het leuke is dat op de heruitgave uit 2007 de 12 inch versie van Stayin' Alive staat (voorheen niet op cd te verkregen) en die is best wel goed. Duurt bijna 7 minuten.

avatar van Thuurke
Daarnaast bevat de cd versie een aantal extra remixen van de bekende Saturday Night Fever tracks, waarvan You Should Be Dancing de beste remix is.

Father McKenzie
Hun beste songs 1975-1990 zoals iemand terecht opmerkt; Hun sixtiesperiode is ook interessant, wie het volledige hits-overzicht wil doet zijn voordeel met deze;

Maar dit schijfje hier is prima voor wie van de disco-kikkers Bee Gees houdt. Prima dansbare popmuziek is dit, dit swingt nog steeds als een tiet!

avatar van LucM
Deze prima compilatie met de beste nummers uit hun discoperiode 1975-1980 heb ik ook gehad op dubbel-LP, maar voor mij is de 4CD-box "Tales from the Brothers Gibb" (staat helaas niet op MuMe) dé ultieme Bee Gees-compilatie.

Father McKenzie
euh.... zèlf toevoegen, misschien, Luc??

Beste kennismakking met de Bee Gees uit de seventies. Werd toen niet altijd even serieus genomen door de 'stijf aan rock vastklampemde' muziekpers, maar als je nummers als Stayin' Alive, Night Fever en Tragedy schrijft dan ben je een hele grote.

Minpuntje hier: iets te veel smeuïge ballades.

Pluspunt: nieuwe edite met veel leuke 12 " tracks.

avatar van musician
Voor wie wél van het Bee Gees gedeelte van Saturday night fever houdt maar niet al die andere artiesten er bij hoeft te hebben.

Alle andere nummers van de Bee Gees komen uit dezelfde periode (75-79) en sluiten zelfs min of meer aan bij de muziek van SNF.

Daarmee creëren de Bee Gees een aardig precedent in de muziekwereld, namelijk een cd met hits die smaakvol bij elkaar passen in plaats van een samenraapsel van alles vanaf 1963. Waar ze overigens ook voldoende compilaties van hebben gemaakt.

Ik vind het daarom zeker geen verkeerde compilatie, vooral omdat mijn favoriete Nights on Broadway weer eens niet ontbreekt.

Nu nog graag een gedurfde (want minder grote, succesvolle hits) compilatie over de periode 1970-1976, dan kunnen de Bee Gees bij mij niet meer stuk.

avatar van vin13
Veel mooie nummers. Alleen door hun hoge zang zal ik het geheel niet in 1 keer consumeren. Het maakt me wel vrolijk en Nights on Broadway en How deep is your love? zijn magnifiek.

avatar van WeZet
Al mijn favoriete Bee Gees songs staan hier op, geen wonder dat ik deze 2 cd dan ook niet kon laten liggen voor nog niet eens €10. Ik zie hier de remixes (met opzet?) niet bij staan, maar deze zijn wel leuk voor de afwisseling in de auto. Op deze plaat heb ik 'Love Me' ook voor het eerst gehoord, fantastisch! Nights on Broadway is natuurlijk ook een klassieker, een nummer zonder de o-zo bekende falsetstemmen. de Bee Gees zijn altijd met hun tijd meegegaan. Velen vonden dit maar triest, en ik kan ze daar natuurlijk geen ongelijk in geven. De Gibbs probeerden het beste van het moment mee te pakken, wat resulteerde in catchy pop, funk, rock (ballads). Mijn mening hierover?

Beter goed gejat dan slecht bedacht.

avatar van LucM
LucM schreef:

Nu staat ze er wel in, dit is de ultieme Bee Gees-compilatie.
Bee Gees - Tales from the Brothers Gibb (1990)

Jack in the Box
Na het album (en bestseller) Spirits having flown werd deze goed samengestelde dubbelaar uitgebracht. Ze hebben hier het beste van de jaren 1975 t/m 1979 gecompileerd (singles, een paar goede b-kantjes en album tracks).
(Our love) don't throw it all away was eigenlijk gepland voor de soundtrack van Saturday Night Fever en was tot nu toe alleen in de versie van broertje Andy Gibb verschenen.
Toen Bee Gees Greatest uitkwam werd ook de single Spirits having flown met op de b-kant Wind of change uitgebracht. Ik herinner dat het bij de TROS op donderdag Paradeplaat was.
In het CD tijdperk werd deze dubbelaar ook op CD uitgebracht en een paar jaar terug zelfs met een aantal bonustracks (remixen).
Die gasten van het Rhino-label zijn ook goed bezig met hun Bee Gees heruitgaven.

avatar van Mille Vinyl
goede verzamelaar van Bee Gees hun disco periode (ballads en disco van 1975 tot 1979) Mijn fovorieten nights on broadway , jive talkin, tragedy

Ik hou eigenlijk meer van het vroege werk van de Bee Gees. Voor mij is dit een aanvulling op de twee "Best of Bee Gees"-albums. Van dit album was "Rest your love on me" een verrassing. Ik kende het nummer niet toen ik de cd kocht in 1995.