Slaughter - Strappado (1987)

Canada
Label: Fringe

1. Disintegrator / Incinerator (3:58)
  2. Nocturnal Hell (3:28)
  3. F.O.D. (Fuck of Death) (3:54)
  4. Tortured Souls (2:52)
  5. Parasites (2:04)
  6. Curse (1:46)
  7. Strappado (1:29)
  8. Maim to Please (2:23)
  9. One Foot in the Grave (1:06)
  10. Tyrant of Hell (2:21)
  11. Death Dealer (1:58)
  12. Tales of the Macabre (4:04)
DutchViking
Uitstekend thrashy plaatje van deze Canadezen. Het doet me nog het meest denken aan (extremere) Bay Area, maar dan toch wel enigszins gedateerd.

Helaas voor Slaughter bleef het bij dit ene album. Ik had graag wat meer van de band gehoord. Overigens is dit een andere Slaughter dan de Amerikaanse hardrockband met dezelfde naam.

avatar van tomthumb
Logge bijna aan death-metal grenzende ouwe school thrash. Goeie plaat.

avatar van HammerHead
Jullie hebben m'n interesse gewekt. Ik zal het eens opzoeken.

avatar van HammerHead
Redelijke plaat. Af en toe wat teveel dezelfde rifjes en een nogal rommelige productie. Slecht is het niet, maar de kwalificatie uitstekend gaat wel behoorlijk ver (waar steekt het dan bovenuit?).

DutchViking
Destijds was het een zeer vernieuwende, degelijke thrash-plaat, nu komt het misschien wat gedateerd over. Ik vind het een goede plaat, uitstekend is misschien niet het juiste woord (soms inderdaad een beetje rommelig en de productie had beter gekund), maar m.i. wel stukken beter dan veel andere thrash uit die periode.

avatar van HammerHead
Slayer, Metallica, Exodus, Megadeth, Agent Steel: allemaal beduidend beter wat mij betreft. Oke, dit neight wat meer naar death en de door mij genoemde bands weer meer naar speed.

DutchViking
Ja, als je puur kijkt naar death/thrash komen de Duitse bands (Sodom, Destruction en misschien Kreator) qua stijl denk ik wat meer in de buurt bij Slaughter.

Dat is ook het verschil met bands als Slayer, Exodus, Megadeth en Metallica. Vooral die laatste twee zijn inderdaad meer speed dan thrash. Overigens vind ook ik Exodus en Slayer nog wel wat beter dan Slaughter

DutchViking schreef:

Ik heb me dan ook nooit zo in de Duitse scene geïnteresseerd.

avatar van tomthumb
In vergelijking met platen van nu rommelt het aan alle kanten zowel het speelniveau als de productie. Dat heb je ook als je naar de eerste twee van Kreator luistert: een drumstel dat als een stel emmers klinkt waarop ook niet al te strak op wordt gespeeld.

edit: mag ik dit ouwetje ook nog even aanraden? http://www.musicmeter.nl/album/28909

tomthumb schreef:

Bedankt voor de tip. Daar ga ik eens achteraan

avatar van paulisdik
tomthumb schreef:

Je mag me nog wel meer oude albums aanraden

avatar van Stijn_Slayer
Goede cd. Heb zelf alleen die cd van de repetities met Chuck. Maar ook daar staan een aantal van deze nummers op. Ken deze al wel, misschien toch maar eens kopen.

avatar van cadaver69
Cultklassieker. Heerlijke zaaggitaren, doffe drums en veel oe's en aa's zoals celtic frost. Heb hier vele demo's van ook nog samen met evil chuck. Heerlijke cd die pas laat op de planken lag. Uitschieters vind ik f.o.d. , tortured souls, tales of the macabre. De cd's die volgden waren stukken minder en konden niet aan strappado tippen.

avatar van Stijn_Slayer
Vandaag voor het eerst de 4 bonusnummers gehoord ("Maim to Please", "One Foot in the Grave", "Tyrant of Hell", and "Death Dealer") en ik moet zeggen die doen het album heel veel goeds. Tillen het absoluut naar een hoger gemiddelde, vandaar dat ik verhoog naar 4 sterren.

Daar zal die ook blijven staan want er mankeert genoeg aan deze plaat, grunts ontbreken en zijn wat mij betreft eigenlijk wel nodig bij dit soort muziek, geen solo's en het wil nog wel eens eentonig worden. Sterke punten zijn de zware gitaarsound en over het algemeen erg lekkere riffs en knallende drums, een sterke basis dus. Met een betere afwerking had dit het niveau van bijvoorbeeld een 'Altars of Madness', 'Leprosy' of 'Hell Awaits' kunnen halen.

avatar van exodus
Wat een heerlijke verrotte en harde Thrash-Deathmetalplaat...Canada had destijds sowieso heerlijke goede Thrashbands als: Sacrifice, Infernal Mäjesty, Soothsayer, Voivod en D.B.C. Ik heb altijd een bijzonder grote zwak gehad voor de Canadese Thrashbands. Slaughter was erg rauw en smerig, met dat zaaggitaargeluid die ik bij Slaughter aanbid....het zou uiteindelijk een grote inspiratiebron worden voor de piepjonge Deathmetalbands destijds aan de andere kant v/d grote oceaan, namelijk Zweden! Luister maar eens naar Nihilist/Entombed, Dismember etc. Persoonlijk prefereer ik net ven iets meer de opwindende nummers van het Canadese Slaughter: Thrash-Deathmetal...met stiekem ook nog wel wat hardcore/Punk invloeden zelfs! Slayer, Celtic Frost, en nog wat Punkbandjes etc. zijn duidelijk de Metal en Hardcore/punk invloeden geweest voor de Thrashers van Slaughter.

avatar van exodus
Zowat alle nummers zijn supergaaf....maar "curse" geeft Slaughter's sound en positieve gekte heel duidelijk weer!

Berichten verplaatst naar Slaughter (II)

yorgos.dalman
@ DutchVicking: Volgens mij had ik vroeger toch nog een andere cd van dezelfde Canadeze Slaughter, getitled Paranormal / Not Dead Yet. helaas geen sterk album, mischien alleen interessant voor de echte verzamelaar (net als die Fuck Of Death demo met Chuck).

Maar hoe dan ook staat dit debuut Strappado als een huis. Tegenwoordig gooit men er al snel een berg geld tegenaan voor een gladde, gepollijste productie. Bullshit! Strappado bewijst dat je met 500 dollar een regelrechte fuck you!-straight-in-your-face-plaat kunt maken die de tand des tijds weldegelijk doorstaan heeft. 'We are the tortured souls!'

Fuck, ja zeg! We are!!

yorgos.dalman
P.s. voor wie deze plaat meesterlijk vond, raad ik ook het titelloze debuut aan van de Texaanse trashformatie Rigor Mortis en 'Horrified' van Repulsion. Beter kun je ze niet krijgen.