No Doubt - Tragic Kingdom (1995)

Rock / Ska
Label: Interscope

1. Spiderwebs (4:28)
  2. Excuse Me Mr. (3:04)
  3. Just a Girl (3:29)
  4. Happy Now? (3:43)
  5. Different People (4:34)
  6. Hey You (3:34)
  7. The Climb (6:37)
  8. Sixteen (3:21)
  9. Sunday Morning (4:33)
  10. Don't Speak (4:23)
  11. You Can Do It (4:13)
  12. World Go 'Round (4:09)
  13. End It on This (3:45)
  14. Tragic Kingdom (5:31)
avatar van Reijersen
Topalbum van No Doubt. Catchy vooral met een topsfeer. Alles ligt lekker in gehoor. Helaas haalden ze dit niveau hierna nooit meer.

avatar van Arrie
Wat is Don't Speak een prachtig nummer...
Vooral als de tekst klopt, zooooo mooi

avatar van YoG
YoG
Wat een erbarmelijke geluidskwaliteit.. kan denk ik leuk zijn als je heel erg into snelle ska bent.
Behoorlijk opgewonden muziek.. maar erg leuk fris bandje !!

De singles "Just a girl" en "Don't Speak" waren terecht grote hits maar ik kan met het andere materiaal van deze CD niet erg veel. Gwen Stefani's stem springt overal op en neer. Soms is dat prettig zoals bij "Different People", maar tegelijkertijd klinkt het af en toe net alsof er een geit in de studio was.

Bij de gehele plaat heb ik een aspirientje nodig om 'm zonder hoofdpijn uit te zitten. "Don't Speak" is het beste nummer op deze cd. De rest is typische jaren 90 chaotische rockgroep muziek die voor de meeste mensen van vandaag niet meer zo boeiend overkomt.

avatar van {P1982}
Ben geen meisje, maar ik kan altijd wel luisteren naar Just a Girl Voor de rest zijn de singles inderdaad sterk, maar de rest niet zo bijzonder.

avatar van wibro
Niet onaardig dit album met lead singer Gwen Stefani. De mooiste nummers blijven wel de op single uitgebrachte "Just a Girl" en vooral "Don't Speak".
De CD van dit album lág voor slechts € 1,00 te koop op een CD/platenmarkt in Nijmegen.

avatar van Hanszel
Erg leuk plaatje! Zit vaak een diepere betekenis in de tekst, of iig een die je niet meteen doorhebt. Zo zie ik The Climb als een steun in de rug als ik even 'geen zin' heb of denk dat het toch allemaal niet opschiet. Maar je moet gewoon doorzetten, die berg op!
En de ironie/sarcasme in Just a girl is lekker (het liedje zelf ook) en Sunday Morning en ... bijna alle nummers, behalve het helemaal kapot-doodgedraaide Don't speak...

Hop, gewoon 4*

Ozric Spacefolk
De doorbraak van deze band.

Hier is de verhouding pop/ska/funk en rock in de perfecte balans.

Hier staan ook hun bekendste maar ook hun artistiek beste nummers op.

Stefani heeft een goede band achter zich.

avatar van JelmerHolwerda
Vind het echt een bijzonder fijn album, om heel eerlijk te zijn. Lekker vrolijk, heerlijk als je in een goede bui zit. Zitten een paar pareltjes van nummers in en vooral ook heel veel lekkere basslijnen. Tragic Kingdom is voor mij de topper, geweldig nummer! *3,5

avatar van Rich_B
Prima cd met mooie nummers, al blijf ik het beste nummer 'Don't Speak' vinden! Wat een plaat is dat zeg!

avatar van luigifort
Hoe treurig jeugdig en naief kun je zijn. Kocht deze in 1996..vond het toen het beste album ooit..ahum..paar maanden later verkocht ik m weer voor n paar miezerige gulden.. zo n verhaal heb ik ook n beetje bij Oasis album uit hetzelfde jaar als deze..geweldig vinden..kapot draaien en dan wegdoen..ook omdat iedereen m ineens goed begon te vinden..

Ps. toch n beetje spijt..zou ze toch weer ns willen horen ivm jeugdsentiment..

Ozric Spacefolk
Ik kocht deze niet omdat het hip of bekend was. Kende wel 2 of 3 hits, maar was niet echt geinteresseerd in de band.

Nu speel ik al een paar jaar als sessie-drummer bij een No Doubt tributeband, en moest ik alle songs uit mijn hoofd leren. Derhalve kwam ik erachter hoe goed de muziek in elkaar steekt.

Het is een knappe band, die ferm de touwtjes in handen hield en goede, interessante composities kon schrijven en over groot muzikaal talent beschikte.

avatar van adri1982
Vandaag de cd weer eens opgezet. Het album klinkt best goed, met 'Spiderwebs', 'Just a girl' en 'Don't speak' als de beste nummers. 'Excuse me Mr., 'Differrent people' en 'Hey you' klinken ook goed, maar er staan ook wat minder goede nummers op. Goede zang van Gwen Stefani, en staat overigens leuk op de hoes.

avatar van Bartjeking
Prima popplaatje, extra prima vanwege nostalgische gevoelens. Had destijds een cassettebandje met een live optreden (ergens in Nederland) van No Doubt waar bijna al deze nummers de revue passeerden. Fijn om terug te luisteren, hoogtepuntje: 'Sunday Morning'.

avatar van gigage
De eerste hit Don't Speak zou beloven dat we hier met een alt-rock bandje te maken hebben met een nogal weemoedige zangeres. Maar het album is gevuld met ska, spring en pop muziek met pakkende refreinen. Toch nog ruimte voor een gitaarsolootje her en der en het luistert allemaal wel lekker weg. Omdat ik wel een zwak heb voor het eigentijdse stemgeluid van "killer body" Gwen Stefani zit het me nergens in de weg en verbaas ik me meer over de toch best lange speelduur van het vrolijke schijfje dat bij initiele release niet zoveel deed (net als de eerste single overigens).

avatar van Timmy28
The climb is een topnr...zeker de liveversie op yt tragic kingdom

avatar van jordidj1
Arrie schreef:
Wat is Don't Speak een prachtig nummer...
Vooral als de tekst klopt, zooooo mooi

Echt hè?

avatar van Arrie
jordidj1 schreef:

Echt hè?

Jeetje, 12 jaar geleden. Maar nog steeds mooi hoor

avatar van MIAB
Voor mij (en wellicht velen) was dit mijn eerste kennismaking met No Doubt (en Gwen Stefani) en wat voor één. Don't speak was echt een gigantische knaller, maar ik vond Just a Girl (die volgens opnieuw werd uitgebracht nadat ie eerst niet zoveel deed in de hitlijsten) ook erg leuk. Op het einde zakt de plaat wat in. "Hey You" vind ik de verrassing op de plaat. 3,5*

Spiderwebs (4:28) --- 3,5
Excuse Me Mr. (3:04) --- 2,5