Normaal - Deurdonderen in de Achterhoek (2014)

Label: Pseudonym

1. Hummelo [Demo] (3:36)
  2. D’n Eentje Zegt [Demo] (3:16)
  3. Hideway Blues [Demo] (3:48)
  4. Hol Ow Kregel [Demo] (3:35)
  5. Dun op D’n Mest [Demo] (4:25)
  6. Ik Wil Noar Huus [Demo] (2:44)
  7. Rospelen [Demo] (2:08)
  8. Woarum Mot Mien Dat Oaverkommen [Demo] (4:51)
  9. Hendrik Haverkamp [Demo] (4:35)
  10. Kleine Dinie [Demo] (3:14)
  11. Dat Mot Können [Demo] * (3:45)
  12. Loaw 'T Dink Niet Nuumen [Demo] (3:16)
  13. De Boer Dat Is de Keerl [Demo] (3:35)
  14. Mamma, Woar Is Mien Pils [Demo] * (2:52)
  15. Belasting [Demo] * (3:28)
  16. Oei, Oei, Oei, Oei, Foi Toch [Demo] * (4:09)
  17. Bloedarmoe [Demo] * (4:25)
  18. Oh, Oh Bennie Wat Dom [Demo] * (4:05)
avatar van vielip
Alleraardigst album van Normaal! De demo versies wijken in de meeste gevallen af van de uiteindelijke versies zoals we ze kennen. De één wat meer dan de ander maar afwijken doen ze. Grote pluspunt is dat het niet klinkt als demo's. Kortom; op productioneel vlak is er goed mee omgesprongen. Grootste verrassing is mijns inziens Ik wil noar huus met op zang Ferdy Joly i.p.v. Bennie Jolink. De uiteindelijke versie vind ik dan wel mooier maar toch, de 'Puntdroad versie' is ook alleraardigst. Verder vind ik D'n eentje zeg, Kleine Dinie, Rospelen en L.D.N.N. erg leuk om in deze versies te horen. Tot slot Hideway blues. Dit is een nog niet eerder verschenen nummer van de hand van Wimke. Geen opzienbarend nummer ofzo maar wel erg leuk om nu na al die jaren eens te horen.

avatar van Izzy Maurice
Weer een mooi archief album van Normaal na De Wilde Joaren (2013) waarop de band live was te horen in de periode 1977-1982. De opnames zijn demo's van wellicht de beste 2 LP's van Normaal: De Achterhoek Tjoek (1979) en Deurdonderen (1982) maar het klinkt al behoorlijk af. Zeker in deze remaster is de geluidskwaliteit heel goed. Deze LP / CD's zijn voor de anhanger daarom een geweldige toevoeging aan de verzameling want het is genieten om je favoriete band in zulke topvorm met het beste werk te horen. Ik hoop van harte dat de originele studio albums ook ooit zo'n goede remaster krijgen maar nu bijna niemand meer cd's koopt zal het wel niet. Kunnen we handtekening actie opstarten ?