Carly Rae Jepsen - E·MO·TION (2015)

Alternatieve titel: Emotion

Canada
Label: 604

1. Run Away with Me (4:11)
  2. E·MO·TION (3:17)
  3. I Really Like You (3:24)
  4. Gimmie Love (3:22)
  5. All That (4:38)
  6. Boy Problems (3:42)
  7. Making the Most of the Night (3:58)
  8. Your Type (3:19)
  9. Let's Get Lost (3:13)
  10. LA Hallucinations (3:04)
  11. Warm Blood (3:41)
  12. When I Needed You (3:41)
  13. Black Heart * (2:56)
  14. I Didn't Just Come Here to Dance * (3:59)
  15. Favourite Colour * (3:29)
  16. Never Get to Hold You * (4:13)
  17. Love Again * (3:35)
  18. I Really Like You [Liam Keegan Remix] * (3:09)
avatar van Dikkop
Dit is een verrassend leuk popalbum dat teruggrijpt naar de jaren 80.
Toegankelijk, catchy en niet pretentieus. Niks mis mee. Op All That is het heel duidelijk dat Devonté Hynes van Blood Orange hier aan heeft meegeholpen.

Apart, zelfs Fact besteedt er aandacht aan, en nog wel in superlatieven:

Interview: Carly Rae Jepsen - factmag.com

IBN BATTOETA
Erg goed album dit.

IBN BATTOETA
Leuke clip ook met tom hanks haha

avatar van Gretz
Run Away with Me, E·MO·TION, All That en Your Type. En I Really Like You is ook gewoon een prima hitje. Fijne koers is ze ingeslagen.

Arrie
Apart, zelfs Fact besteedt er aandacht aan, en nog wel in superlatieven:

Interview: Carly Rae Jepsen - factmag.com

Ik denk dat het jou ook prima zou bevallen. In ieder geval de vier nummers die Geert ook al noemt. Helemaal niet vergelijkbaar met Call Me Maybe.

avatar van GrafGantz
Wellicht, maar die single (met Tom Hanks in de clip) vind ik vrij vervelend.

Arrie
GrafGantz schreef:
Wellicht, maar die single (met Tom Hanks in de clip) vind ik vrij vervelend.

Die is ook stukken minder en veel platter dan de andere singles.

avatar van Mark17
Halverwege uitgezet en zal daarom ook niet stemmen. Ik kan heel slecht tegen die kinderstemmen in de popmuziek, zie ook Taylor Swift. De productie mag er zijn, verder is alles verschrikkelijk.

Mark17 schreef:
Ik kan heel slecht tegen die kinderstemmen in de popmuziek,

Ze is nochtans 4 jaar ouder dan jij bent

Mijn tip voor jou: blijf uit de buurt van Joanna Newsom...

avatar van Mark17

Ze is nochtans 4 jaar ouder dan jij bent

Mijn tip voor jou: blijf uit de buurt van Joanna Newsom...

Ik blijf nergens uit de buurt, niets is te gek. Als ze maar niet gaan zingen.

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Carly Rae Jepsen - E-MO-TION - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

Ruim drie jaar geleden besteedde ik als zijuitstapje aandacht aan een aantal popprinsessen en was ik best gecharmeerd van Kiss van de Canadese Carly Rae Jepsen.

Ik voorspelde destijds dat deze Carly Rae Jepsen in de toekomst nog wel eens een interessante plaat zou kunnen maken, waarbij ik haar adviseerde om het hele leger hippe producers en songwriters dat haar op Kiss bijstond overboord te zetten.

Het zijn woorden die ik eerder dit jaar al lang weer was vergeten toen Carly Rae Jepsen’s nieuwe plaat E-MO-TION verscheen. Nu ik de plaat zie opduiken in een aantal jaarlijstjes ben ik toch nieuwsgierig geworden of mijn voorspelling inderdaad is uitgekomen.

Dat blijkt ten dele het geval. Carly Rae Jepsen doet ook op E-MO-TION een beroep op een aantal gelouterde songwriters en producers, maar ze heeft ook een plaat gemaakt die er in haar segment met kop en schouders bovenuit steekt.

E-MO-TION grossiert in nagenoeg perfecte en voor de liefhebber onweerstaanbare popliedjes. Het zijn popliedjes die aansluiten bij die van de andere popprinsessen van het moment, maar Carly Rae Jepsen graaft ook in de muziekhistorie.

E-MO-TION is naar verluid geïnspireerd door platen van Cindy Lauper en Robyn, maar persoonlijk hoor ik ook heel veel van de muziek die popprinses Madonna in de jaren 80 maakte. E-MO-TION slaat op fraaie wijze en brug tussen aanstekelijke popmuziek uit de jaren 80 (waarin Carly Rae Jepsen zelf de kleuterschool doorliep), Europese elektronische popmuziek uit de late jaren 90 en vroege jaren 00 (Robyn, Annie) en hedendaagse popmuziek.

Door de bijdrage van gelouterde producers en songwriters klinkt het allemaal perfect en op de zang van Carly Rae Jepsen is helemaal niets aan te merken. Als liefhebber van goed geproduceerde popmuziek kan ik er zeker mee uit de voeten, al valt E-MO-TION nog wel in de categorie ‘guilty pleasures’.

Ook na beluistering van E-MO-TION blijf ik benieuwd wat Carly Rae Jepsen zelf kan en hoe ze klinkt als ze het moet doen zonder al die producers en songwriters. Ik heb nog steeds het idee dat dit een plaat op kan leveren die veel beter is dan E-MO-TION. Het talent van Carly Rae Jepsen is overduidelijk; nu nog de persoonlijke songs die je dieper raken dan de smakelijke en absoluut aangename kauwgomballenpop van deze plaat. Erwin Zijleman

avatar van Devoo
Had zin in een leuk pop-album en door de positieve reacties en recensies dacht ik met deze goed te zitten. Toch bevalt hij me niet zo goed.

Rudi1984
Groeiertje hoor! Had dit weekend in Monza maar één cd bij me, dus wel een keer of twintig geluisterd. Echt élk nummer kwam tot leven.

Erg sterk pop/dance/synth/disco album. Je vindt ze maar weinig. Van die albums waar zeker meer als de helft goed is. Dus niet alleen de singles. Ik heb wel het album met de bonustracks vanuit Japan gekocht, want laat ik die bonusnummers toch altijd het beste vinden. 'Never get to hold you' en 'Love again', vind ik de beste nummers. Maar ook 'Give me love' en 'Warm Blood'. Ik hou van langzame slome dance beats.

avatar van Sfeermaker
Een fijn retro-fusion '80s / '90s album. Mijn favoriete nummers zijn Emotion, Making the most of the night, Let's get lost, When I needed you en I didn't just come here to dance.

avatar van El Stepperiño
Dit beluisterd naar aanleiding van haar plek op Best Kept Secret en de toch positieve reacties over dit laatste plaatje. Waar ik bij Chvrches best meekan in het highschoolsfeertje, is dit me te nep en overgeproduceerd. Carly geeft zelf aan dat ze ten opzichte van eerdere albums volwassener is geworden, en dat de muziek subtieler is geworden las ik. Als ik dan teksten als

"I really really really really really really love you"

en

"Gimmie love, gimmie love gimmie love gimmie love gimmie love gimmie touch, cause I want what I want do you think that I want too much? Gimmie love gimmie love gimmie love gimmie love"

en ga zo maar door over me heen gestort krijg, dan krijg ik het vermoeden dat ik naar de verkeerde plaat zit te luisteren. Maakt niet uit, ieder z'n ding, maar niet mijn ding.

Rudi1984
Losse tekstflarden eruit lichten om een gebrek aan diepgang aan op te hangen: ik heb er nog nooit een voorbeeld van gezien waar ik iets mee kan. In bovenstaande gevallen herhaalt ze woorden omdat ze haar stem inzet als instrument. Als dat betekent dat je niet volwassen bent; het zal.

Het is gewoon een lekker 80s-ish synthpopplaatje met vernuftige, prettig in het oor liggende nummers. Niets meer en niets minder.

Rudi1984 schreef:
Niets meer en niets minder.

Herstel: toch wel degelijk meer dan dat. Bij het samenstellen van m’n playlist met alltime beste popnummers selecteerde ik onbedoeld bijna het hele album. Best bijzonder, zo’n constant hoge kwaliteit.

Puntje erbij.