Ravi Shankar & Philip Glass - Passages (1990)

Verenigde Staten / India
Wereld / Avant-Garde
Label: Atlantic

1. Offering (9:46)
  2. Sadhanipa (8:37)
  3. Channels and Winds (8:00)
  4. Ragas in Minor Scale (7:37)
  5. Meetings Along the Edge (8:12)
  6. Prashanti (13:39)
avatar van Toon1
Zeer mooie plaat van twee muziekgiganten uit de 20e eeuw.

JustaRascal
Dit is echt een hele mooie plaat.

avatar van MVW
MVW
Mooie, sfeervolle combinatie van verschillende muziekstijlen. Maar wel een ontzettend lelijke hoes...

avatar van Stijn_Slayer
Hele geslaagde plaat, maar het is toch meer Shankar die wat toevoegt aan de muziek van Glass. Omgekeerd gebeurt dat niet echt, wat op zich ook wel logisch is, omdat de muziek van Shankar zoveel complexer is en zeker voor een westerling erg moeilijk te bevatten is. Het is zeg maar Philip Glass ft. Ravi Shankar i.p.v. een volwaardige samenleving.

avatar van devel-hunt
Twee giganten die samen werken kan een risico zijn, maar hier pakt het heel goed uit. Licht klassieke muziek meets Indiaase klassieke muziek, de combinatie werk erg goed. Nu hebben zowel Shankar als Glass regelmatig allerlei cross overs naar allerlei stijlen gemaakt, dus ze weten hoe ze, zonder elkaar in de wielen te fietsen, zoiets moeten aanpakken.
Op het eerste gehoor lijkt het meer Glass dan Shankar maar de magic touch van Ravi Shankar is tot in iedere toon voelbaar.

Het laatste nummer is schitterend, daarvoor vind ik het eigenlijk iets te druk en overweldigend.

avatar van FisherKing
Ik kan alle nummers niet vaak genoeg horen. Na de zoveelste luisterbeurt weer genoten.

Dan is het tijd voor een 5