Sufjan Stevens - The Avalanche (2006)

Alternatieve titel: Outtakes and Extras from the Illinois Album!

Pop / Folk
Label: Asthmatic Kitty

1. The Avalanche (3:14)
  2. Dear Mr. Supercomputer (4:20)
  3. Adlai Stevenson (2:34)
  4. The Vivian Girls Are Visited in the Night by Saint Dargarius and His Squadron of Benevolent Butterflies (1:50)
  5. Chicago [Acoustic Version] (4:41)
  6. The Henney Buggy Band (3:17)
  7. Saul Bellow (2:54)
  8. Carlyle Lake (3:16)
  9. Springfield, Or Bobby Got a Shadfly Caught in His Hair (4:18)
  10. The Mistress Witch from McClure (Or, the Mind That Knows Itself) (3:24)
  11. Kaskaskia River (2:15)
  12. Chicago [Adult Contemporary Easy Listening Version] (6:07)
  13. Inaugural Pop Music for Jane Margaret Byrne (1:25)
  14. No Man's Land (4:45)
  15. The Palm Sunday Tornado Hits Crystal Lake (1:39)
  16. The Pick-up (3:24)
  17. The Perpetual Self, Or "What Would Saul Alinsky Do?" (2:24)
  18. For Clyde Tombaugh (3:43)
  19. Chicago [Multiple Personality Disorder Version] (4:35)
  20. Pittsfield (6:51)
  21. The Undivided Self (For Eppie and Popo) (4:59)
Ok misschien niet zo goed als Illinois, maar ik vind het toch weer erg leuke muziek!

Kijk op sufjan's website en download daar zijn nieuwe nummer "Sister winter". Op 21 november komt die gast met Songs for christmas, een 5 ep box!! (meer dan 40 nummers). Toegevoegd met stories, stickers etc. Je krijgt bijna het idee dat hij ermee gaat stoppen...

Oei, erg mooi nummertje weer, dat Sister Winter. Laat het maar snel kerst worden. Er staat nog een tweede nummer op de site, "The worst Christmas ever", dat al langer rouleert in het P2P circuit.
Gezien het uitgebreide pakket (5EP's, verhalen, familieportret , songbook, enz.) zal mijn dertiende maand hier wel aan opgaan.

[Edit] Dat blijkt mee te vallen, volgens de site van amazon gaat ook deze weer rond de 15 euro kosten. [\Edit]

avatar van Justinx
Hatsekiedeetje, met een druk op de knop eens even mezelf verwend!

Hmm, misschien wat nadere uitleg nodig, voordat mensen iets anders gaan denken . Ik heb net met twee drukken op de knop deze Avalanche besteld bij Bol om eens plezierig deze vakantie door te komen! Zit momenteel nog steeds te luisteren naar Illinois waarbij er direct nostalgische gevoelens naar bovenkomen. Vandaag is het er van gekomen en heb ik eindelijk dit album besteld. Hij zal waarschijnlijk niet veel gaan onderdoen aan Illinois, dus dat komt voor mij ook goed uit. Misschien ietwat jammer dat Chicago er drie keer opstaat, maar 1. dit is een lekker nummer en 2. mogen we niet zeuren gezien het overige uur dat overblijft aan andere liedjes. Binnekort een uitgebreide mening, hopelijk binnen
3-4 werkdagen

avatar van Matthijs72
Ja jemig...als dit je left-overs zijn dan bracht ik ook mooi nog een CD uit, deze is ook echt prima. Ik weet niet of het nou heel marketing-technisch verantwoord is om je album al zo bescheiden neer te zetten.

De verrassing van "illinois" is er wel een beetje af, maar die was dan ook echt briljant. Een dubbel-CD Illinois/Avalanche had mij meer aangesproken, maar dan zonder alle nummers korter dan 2 minuten. Ik ken de voorkeur van andere musicmeteraars om een album van begin tot eind te luisteren, maar bij mij werken die korte intermezzo's alleen maar averechts, skippen die handel

avatar van Migo
Staan weer de nodige pareltjes op.. De instrumentale intermezzo's skip ik altijd wel standaard.

avatar van Yak
Yak
Berichten verplaatst naar Sufjan Stevens

avatar van Groenteboer
Heerlijke lawine aan meer Illionois nummers! Hoewel, laten we zeggen dat de meeste liedjes op The Avalanche wel het Illionis niveau halen. Daarmee is ook alles gezegd. Toch vind ik het een geniaal sufjan album: 4,0.

ccomponist
Briljant, práchtig! Ik vind dit van hetzelfde ,,niveau'' als Come on feel the ILLINOISE.

4,5 *

Larsch
The Mistress Witch from McClure (Or, the Mind That Knows Itself) is perfectie. Dear Mr. Supercomputer, The Henney Buggy Band en No Man's Land mag ik ook graag horen. (Natuurlijk) niet zo sterk als Illinois, desalniettemin sterk genoeg als 'regulier album'. Voor nu dan ook 4,0*.

avatar van De Daniël
Ik heb werkelijk geen idee waarom Sufjan The Mistress Witch from McClure niet op Illinoise heeft gezet. Dat nummer is zo prachtig. Nog meer nummers op deze cd hadden zo op Illinoise gekunt.

avatar van Paranoid Android
staan wel een aantal goede nummers op, maar naar mijn mening te veel opvullers. De andere versies van Chicago die erop staan zijn aardig.

avatar van MVW
MVW
Heerlijke cd weer van meneer Stevens. Niet veel minder dan Illinois zelf

4 sterren

Davez
Adlai Stevenson is van buitenaardse schoonheid.

avatar van Mctijn
Voor mij duidelijk minder dan Illinois. Dit is niet echt een album om volledig te beluisteren, mede doordat er 3 versies van Chicago opstaan. Hoe mooi een nummer ook is, 3x per uur is teveel van het goede
Omdat er toch wel enkele knappe nummers op staan, is 3,5* gerechtvaardigd.

avatar van Lakai
Ik heb nog vrij weinig te zeggen over het hele album, maar ik ben nu "Springfield, Or Bobby Got a Shadfly Caught in His Hair" aan het luisteren.
En het begon echt ontzettend mooi, maar na een tijdje kwam er zo'n belachelijke schelle gitaarsolo doorheen. Is dat nou nodig?

En dat gevoel heb ik eigenlijk vaker bij nummers van deze artiest. Het heeft allemaal zoveel moois, maar ik heb het idee dat het allemaal iets te vreemd en apart moet zijn. Beetje jammer.

avatar van De Daniël
Sufjan heeft geen boodschap aan vreemd en apart jongeman.

avatar van Lakai
De Daniël schreef:
Sufjan heeft geen boodschap aan vreemd en apart jongeman.

Ehh, wat?

avatar van De Daniël
Precies wat ik zei. Sufjan doet iets echt niet om het aparter of vreemder te laten klinken. Dit is gewoon zijn stijl. Trek je het niet dan moet je wat anders gaan luisteren, maar ga Sufjan niet beschuldigen dat hij iets te "vreemd en apart wil zijn".

avatar van Cor
Cor
Het kan niet tippen aan het illustere 'Illinoise', maar toch goed dat Sufjan Stevens deze songs niet op de plank heeft laten liggen.

avatar van De Daniël
Mijn nieuwste favoriet van Sufjan: Pittsfield. Zo'n prachtig breekbaar en klein nummer met een evenzo kleine titel, maar ondertussen ook heel triest wanneer je goed naar de tekst luistert met als dieptepunt:

You can work late till midnight, we don't care
We can fix our own meals, we can wash our own hair

Je zou bijna gaan janken...bijna dan hè.

avatar van Zoute Popcorn
Wow...Pittsfield

avatar van Zoute Popcorn
Hier wat informatie over het ongelofelijk mooie The Palm Sunday hits Crystal Lake. Het nummer krijgt voor mij gelijk een andere lading.
Link

Op 31 augustus komt het album voor het eerst uit op vinyl. Gelimiteerde oplage in oranje voor wie dol is op kleurtjes.