Nils Frahm - Victoria (2015)

Duitsland
Score
Label: Erased Tapes

1. DJ Koze - Burn with Me [Victoria Edit] (5:18)
  2. Our Own Roof (5:18)
  3. A Stolen Car (4:44)
  4. In the Parking Garage (4:55)
  5. Them (4:00)
  6. The Bank (7:18)
  7. The Shooting (4:50)
  8. Nobody Knows Who You Are (2:48)
  9. Pendulum (2:41)
  10. Deichkind - Happy New Fear * (2:32)
  11. DJ Koze - Marilyn Whirlwind * (7:12)
tuktak
En we hebben er de track Them bij:

avatar van chevy93
Voor deze: Victoria (2015) - MovieMeter.nl

Set in Berlin and shot in one take, Victoria follows a Spanish girl who gets involved in a heist when she meets four local guys outside a techno club. The film won the award for cinematography at the Berlinale Film Festival and picked up seven nominations, including one for best soundtrack, at the Deutscher Filmpreis.

avatar van perrospicados
Nou, vooralsnog 3 tracks preview....

(verwijderd)
Twee weken terug niet album is nu toch gewoon beschikbaar via de reguliere kanalen.

avatar van perrospicados
idd o.a. via Spotfy in z'n geheel te beluisteren. Ben benieuwd naar de film. De score vind ik in elk geval geslaagd. De ontwikkeling van Nils Frahm volgt een interessantere koers dan Olafur Arnalds die nog niet zo goed lijkt te weten welke kant op te gaan.

tuktak
Weinig reactie bij een nieuwe Nils Frahm. Toch een beetje de lieveling van de gemiddelde festivalganger/muziekliefhebber die af en toe eens iets anders wil horen.
Nils Frahm is er op zulke momenten om deze mensen aan de hand te nemen en met puur vakmanschap te laten zien dat er veel meer is dan indiemeisjes en folkmeneertjes. Nils Frahm leert de gitaarliefhebber electronica waarderen en verdient daarom mijn alleen al mijn respect.

Met een beetje hulp van celliste Anne Muller (waar hij ook een album mee heeft gemaakt) en Erik K Skodvin als opperkoning van fijne-sferenland op de gitaar (dus toch!), brengt Nils Frahm een prachtige soundtrack van een film die waarschijnlijk nog niemand in Nederland gezien heeft, maar al wel een stapeltje Duitse filmprijzen in de wacht heeft gesleept. Waarvan één prijs niet geheel toevallig is toegekend aan de muziek op dit album.

Dat het hier om een soundtrack gaat verklaard dan ook meteen de aanwezigheid van DJ Koze. Burn with me is een beetje een vreemd eend, maar allemachtig wat een bazentrack blijft dat toch. Nu dus voor een breed publiek beschikbaar, al zal dat voor velen nog wel een stapje te gek zijn.

Wereldpremiere van deze film gezien bij de berlinale afgelopen jaar. Lange zit, maar werd perfect gedragen door de acteurs en deze sterke soundtrack. Wmb sterker en constanter dan Solo (2015).
Film is verder erg knap geschoten en geeft een fijne weergave van de stad Berlijn, hoewel lang niet alle scenes realistisch zijn en er wel erg vaak voorspelbare acties ondernomen worden. De keuzes die de acteurs maken zijn soms ook (te) vreemd. Interessant detail is dat improvisatie ruimte geboden werd voor alle dialogen. Anyway, dit is natuurlijk geen film recensie . 4 sterren voor de muziek, 3.5 voor de film.

avatar van Ducoz
Het is jammer van dat nummer met DJ Koze, wat zo extreem anders is dan de rest. Verder vind ik dit een van de betere, sferische albums van Nils Frahm.

avatar van Monsieur'
Zag deze liggen maar durfde hem niet blind aan te schaffen, misschien toch doen gezien de scores hier.

avatar van Broem
Wel of geen soundtrack, de bekende 'verstilde' kwaliteiten van Nils Frahm zijn ook op dit album goed hoorbaar. Ik ken film niet dus kan onvoldoende inschatten waarom dit album opent met de stamper van DJ Koze. Beetje vreemde eend maar wellicht heeft dat nummer een rol in de film.

avatar van jrn
jrn
De film opent met een scene in een ondergrondse Berlijnse technoclub (in de bioscoop was dat tamelijk heftig; met de fullscreen stroboscoop en de loeiharde bassen van DJ Koze). Later in de film wordt teruggekeerd naar de club, waar opeens het diëgetische audio van de club hard wordt afgekapt en non-diëgetisch 'Them' begint te spelen. Sterkste scene van de film imho, vanwege het enorme contrast en de absolute schoonheid van Them.