Chris Isaak - Best Of (2006)

Label: Reprise

1. San Francisco Days (3:00)
  2. Somebody's Crying (2:47)
  3. Wicked Game (4:47)
  4. Baby Did a Bad Bad Thing (2:56)
  5. Let Me Down Easy (4:06)
  6. Two Hearts (3:35)
  7. King Without a Castle (3:07)
  8. Only the Lonely (2:53)
  9. Speak of the Devil (3:30)
  10. Blue Spanish Sky (3:58)
  11. You Owe Me Some Kind of Love (3:48)
  12. Can't Do a Thing (To Stop Me) (3:38)
  13. Let's Have a Party (3:27)
  14. Dancin' (3:45)
  15. Blue Hotel (3:12)
  16. Please (3:37)
  17. I Want You to Want Me (3:21)
  18. Forever Blue [Acoustic Version] (2:37)
avatar van dynamo d
Mooi overzicht, maar Lie to me had hier natuurlijk wel op moeten staan. Hopelijk brengt Chris Isaak binnenkort weer eens wat (goed) nieuws uit!

Deze http://www.musicmeter.nl/album/52123 discussie hoort hier thuis.

Lie to me, inderdaad.
maar vooral Gone ridin', vind ik persoonlijk zijn allerbeste.
hoewel het natuurlijk geen single geweest is.

avatar van musicfriek
Het is wel een mooi overzicht van wat deze man gemaakt heeft. Hij heeft al jaren geen (in mijn ogen dan) fatsoenlijk album meer geleverd, dus gooien ze het (wederom) op een verzamelaar denk ik.

Twee nummers die hier niet op single zijn verschenen staan wel op dit album tot mijn grote vreugde nl.: San Francisco Days en Two Hearts. En laat laatstgenoemde nou net mijn favoriete nummer zijn van Chris Isaak

Ik mis wel een hit van hem die van mij niet had mogen ontbreken: Lie To Me. Al met al toch net 4* waard (eigenlijk meer 3,75).

Andere favo's van hem:

- This Love Will Last
- Waiting
- Funeral in the Rain
- Except the New Girl
- Pretty Girls Don't Cry
- Nothing's Changed

Edit: Heb dit bericht verplaatst aangezien album nu dubbel erop staat. Mijn fout, blijkbaar niet goed genoeg gekeken.

Deze Best Of Chris Isaak zie ik eerder als een afsluiting voor het contract van Reprise. Zoals je kunt lezen zijn de laatste albums van Isaak een Wicked Game/reprise productie.

Binnenkort zal er een geheel nieuw album verschijnen.

Voor nu moeten we het doen met deze Best Of waarop 14 ge-remasterde nummers op staan. 3 geheel nieuwe songs en 1 nummer acoustic (Forever Blue).

Helaas hebben we hier in Nederland alleen de normale CD versie gekregen, hoewel in amerika tevens een dubble versie was inclusief een DVD met video's erop. (voor bijna het zelfde bedrag!)

Het nummer King Without A Castle (de single) vind ik persoonlijk op de cd beter dan Live.

Deze verzamel vind ik persoonlijk wel een goede aanrader.
Tevens de korte verhaaltjes over de achtergrond van elk nummer binnen in het boekje is een aardige bijdrage aan het geheel.

Ik ken alleen dit album van hem. Het zijn goeie nummers, alleen moet zijn hoge stem zijn "trademark" zijn, maar hij doet het iets teveel. Leuke covers van Only the Lonely en I Want You to want me

avatar van musicfriek
G_Frey schreef:

Ik vind juist dat hij het veel te weinig doet... Zijn hoge stem past perfect bij de muziek. Two Hearts is een mooi voorbeeld, echt het mooiste nummer wat hij ooit gemaakt heeft

avatar van coolaid
Toch wel Blue Spanish Sky vind ik.

Huur een cabrio met goede geluidsinstallatie ergens in Nevada of Californie. Cruise vervolgens bij het vallen van een zwoele zomernacht van Death Valley naar Las Vegas en zet Blue Spanish Sky op.

Gezien de tekst... een vergelijkbare setting kan je natuurlijk ook ergens in Spanje creeren, maar ik kan me zo even geen geschikte route bedenken daar, maar weet zeker dat ze er zijn. Fill me in...

EVANSHEWSON
dynamo d schreef:

Deze http://www.musicmeter.nl/album/52123 discussie hoort hier thuis.

Ja, Lie to me, onvergeeflijk dat dit hier op ontbreekt!

Maar Two Hearts maakt veel goed!

Enfin, half gemiste kans dit kwakkelende verzamelplaatje!

3.5 ster ***1/2

avatar van Max Payne
Heeerlijk album

EVANSHEWSON
Max Payne schreef:
Heeerlijk album

Wàt erop staat is vaak héérlijk, dat klopt, maar er ontbreekt veel te veel om over een goede compilatie te kunnen spreken!

Waar is het geweldige Voodoo?

avatar van Max Payne
Maar ik ben een beginner van Chris Isaak, na Wicked Game en Blue Hotel toevallig op te pikken kan ik nu steeds meer nummers meeneurien. Ik hou van zen stem das duidelijk

Smobody's Crying
Please
Can't do a Thing

Nu ook al nummers die ik vaak luister

avatar van Gert P
Jammer dat Lie to me hier weer niet opstaat, is toch ruimte genoeg voor.
Wel weer 3 nieuwe nummers op een best of??

avatar van Snakeskin
Lie to me, Heart full of soul, voodoo, schitteren door afwezigheid.

Ondanks het feit dat er inderdaad een aantal nummers helaas niet opstaan, is deze 'best of' een aanrader voor iedereen die Chris Isaak wil leren kennen.
Ik zou zeggen; laat je verrassen en ik weet zeker dat deze cd veelvuldig gedraaid gaat worden

avatar van Yann Samsa
"Without somebody you got nothing really just guitars and no one to sing to - so you keep searching"

Een mooie middelmaat, deze verzamelaar. Zo goed als volledig; enkele ontbrekende nummers en een tweetal missers (de twee covers).

Niets nieuws onder de zon en thematisch niet echt de meest originele nummers, maar het blijft iedere luisterbeurt wel lekker genieten.

Om eerlijk te zijn staan er niet veel nummers op die ik zou beschrijven als beklijvend. Het zijn stuk voor stuk mooie pop-songs, maar daar blijft het ook bij. Maar dat is dan ook mijn verhouding tegenover de muziek van Chris Isaak; een luisterbeurt laat me ieder maal weer meezingen, maar ontroeren doet het niet veel. Hier en daar slaagt 'ie erin toch één compositie te creëren die er met kop en schouders bovenuit steekt, en natuurlijk zijn die nummers ook te vinden op deze compilatie.

Normaal sta ik niet echt positief tegenover een 'best of'/'greatest hits'/'anthology'/'essential' en wat heb je daar nog allemaal. Maar, i.t.t. albumgerichte bands, vind ik het bij deze meneer goed uitpakken. Isaak is nu niet echt de artiest die albums maakt met een constant niveau, waarvan sfeer en climax in totaalpacket moeten blijven. De mindere nummers blijven achterwege, z'n 'hoogtepuntjes' worden samengevat - het heeft een mooi vogelperspectief op de discografie van deze poprock singer-songwriter.

SAN FRANCISCO DAYS
"I always think about driving over the hills along the coast coming into town when i hear this one." Zo opent Chris het booklet, en ik geef hem gelijk. Een gelukzalig en rustgevend gevoel overheerst, en in je denkwereld schets er zich een iddylische zonsondergang aan de kust.

SOMEBODY'S CRYING
I wrote this song in a closet at a party. I think people were trying to get me out and over my ex, but i ended up going into a coat closet with a borrowed guitar and writing this song while the party went on without me

WICKED GAME
Someone caled me very late and even though I knew it was trouble I ended up waiting te see them again. When I hung up the phone I finished the song in a few minutes. Zo zie je maar; één van de twee Isaak-klassiekers is geschreven in enkele minuten, maar dat is allesbalve hoorbaar. Het is een verdiende 'hit', deze zwoele en spokende liefdessong.

BABY DID A BAD THING
Once I head a mom tell her little kid: "Baby did a bad bad thing!" What a great chastisement.
Ah zo, Chris Isaak heeft ook ballen? Dat bewijst hij met alweer een sterk nummer, iets afwijkend van z'n normale stijl. Die 'stoute' intro-riff geeft het nummer wel een dreigend sfeertje mee, en Isaak zingt 'es lekker ruig.

LET ME DOWN EASY
I was working on a record and we would have lunch outside the studio everyday. This really beautiful girl would walk by and all the guys at the table would stop talking and just sit spellbound. They were all terrified of ever talking to her, so no one dared to speak. But at least I wrote this song, so maybe she knows. A beautiful girl can be wonderful but frightening... Don't you think?

TWO HEARTS
Sing it out loud, even in falsetto.
Nou dit hoeft niet voor me. Iets te zoet, iets te voor de hand liggend.

KING WITHOUT A CASTLE, met de mooie zin: "A man alone he has no future, a man alone he has no friends....". Daar blijft het ook bij, want verder valt dit nummer net iets te veel in herhaling.

ONLY THE LONELY
I WANT YOU TO WANT ME
De twee covers zijn de twee missers, de twee laagtepunten van deze compilatie.
Iets toevoegen aan de originele versie doen ze allesbehalve, integendeel: bij Only The Lonely mis ik de melancholiek van Roy, bij I Want You To Want Me het intense van Cheap Trick.

SPEAK OF THE DEVIL
I wrote this song in between takes in the studio. It's the idea that if you don't say her name you can make it, you can pretend it's all right.. Yeah right?!. Dit nummer tapt uit hetzelfde vaatje als Baby Did A Bad Thing, en alweer is het geslaagd. Isaak mag zich naar m'n mening meer aan zo'n nummers wagen. Krachtig, intens.

BLUE SPANISH SKY
I did a session in L.A. with Chet Baker...
Dit is absoluut een hoogtepunt in het oevre van Chris Isaak. Al hetgeen hij heeft uitgebracht komt, naar mijn mening, niet eens in de buurt van dit nummer. Het onderscheidt zich op verschillende vlakken. Allereerst is er die fragiele ondertoon. Het legt de ziel bloot; symboliseert dit het ervaren van onze nietigheid onder de big blue spanish sky? Verder brengen de Jazz-invloeden, natuurlijk hoorbaar, het nummer naar een hogere dimensie.
Deze compositie probeert het onder ogen te zien, wil 'leren lijden', maar bij iedere wolk vormt het gezicht van de bijna utopische geliefde...

YOU OWE ME SOME KIND OF LOVE
Sadly, nobody can ever owe you some kind of love. It's given, or not. But you can't keep a balance book for love. Love isn't logic or math or science. Of course i'm probably wrong.

CAN'T DO A THING TO STOP ME
Our dreams and fantasies where so many wonderful relationships live...

DANCIN'
Dit nummer duurde het langst eer ik het appreciëren kon. Z'n eenvoud kon me niet echt bekoren... Maar na meerdere luisterbeurten is dit een frisse ommedraai.

BLUE HOTEL,
De Isaak klassieker, daarna valt er niet veel meer te rapen.

PLEASE vind ik maar teleurstellend en

FOREVER BLUE heeft ook niet meer veel te bieden
This song started as a letter to my ex, not a song.

Het valt me op dat Chris Isaak iets veelzijdiger was dan het beeld dat ik nog in m'n hoofd had zitten. Er valt meer te ontdekken dan simpele poppy liefdes-nummers, hoewel dit nog steeds centraal staat.

Met deze best of heb ik genoeg in huis van Chris Isaak. En draaien doe ik hem zeker nog 'es, in de zomer - tijdens een relaxed moment in de tuin.

avatar van BB King
Snakeskin schreef:
Lie to me, Heart full of soul, voodoo, schitteren door afwezigheid.
daarvoor hebben we natuurlijk de Wicked Game compilatie

Aardige verzamelaar ,maar na een half uur weet ik het wel.Isaaks monotone voordracht gaat vervelen en ook muzikaal is het niet echt heel spannend.Het steekt wel goed in elkaar ,maar buiten zijn hits blijft er weinig hangen.Ik gun de man het beste en veel verkopen maar deze cd komt bij mij maar bitter weinig uit het rek. 3 sterren voor het mooie Wicked Game en het lekkere Blue Hotel .

avatar van Minneapolis
Jammer dat een paar persoonlijke favorieten ontbreken:
-Super magic 2000
-In the head of the jungle
-5:15
-I'm not sleepy
-Graduation day

Maar ik ben niet de eerste die een paar nummers mist lees ik.
Dat geldt natuurlijk voor de meeste verzamelaars, maar Isaac is bij uitstek een artiest waarvan ik meestal maar een half album echter goed vind, dus een mooie verzamelaar zou een uitkomst zijn.