Four Tet - Morning / Evening (2015)

Electronic
Label: Text

1. Morning Side (20:24)
  2. Evening Side (19:53)

panjoe (moderator)
Goeiemorgen/avond. Dat klinkt lekker.

avatar van kobe bryant fan
De verwachtingen stonden uiteraard hoog gespannen na een briljante 'Beautiful Rewind' en sterke remixes en producties voor oa. Roots Manuva.
Gisterenavond was ik dan ook vrij teleurgesteld dat hiet hier toch weer om een "Dance" release gaat, vooral de vocaal in het eerste nummer ging al snel vervelen.
Maar nu ben ik zo'n 3 luisterbeurten ver en ik ben om, hij flikt het 'm toch maar weer.
Hij weet het genre keer op keer naar zijn eigen hand te zetten en zo ook hier.

Organisch zoals we gewend zijn met subtiele 4/4 ritme's en vocalen die teruggrijpen naar zijn roots, op en top Four Tet, maar toch weer net wat anders! 4,5*

tuktak
Ik vind het allemaal maar een beetje saai. De Four Tet beats zoals we die al 5 jaar kennen gecombineerd met een uiterst platte bollywoodvocal. Het klinkt allemaal best leuk enzo, maar er mist wat mij betreft een diepere laag, dit album neigt naar gemakzucht.

avatar van Rain King
tuktak schreef:

Juist, vind ik dus ook

panjoe (moderator)
Dit is een logische voortzetting van de ontwikkeling van Four Tet, met uitzondering van zijn vorige plaat. In tegenstelling tot de losse tracks die werden gebundeld op Pink, steunde Beautiful Rewind op een hoekig gebruik van samples, met veel contrasten en een zware nadruk op het fragmentarische. Op Morning / Evening wordt voortgebouwd op de basis van Pink - organische, laagje voor laagje opbouwende 4/4 elektronica - met behulp van elementen uit de DJ-sets van Four Tet - niet-Westerse muziek (in dit geval Hindoestaanse muziek, refererend naar Hebden's Indiase roots) en minimalistische elektronica. Verbijsteren doet het nergens, maar beide nummers blijven de volle 20 minuten spannend, en het contrast tussen die twee maakt dat ook het geheel blijft prikkelen. Het is altijd fijn om met lage verwachtingen aan een plaat als deze te beginnen, wat zeker het geval was aangezien ik zijn vorige plaat toch wat matig vond, maar op dit pad mag Four Tet van mij lekker door blijven banjeren.

avatar van jrn
jrn
Waarom explodeert Morning nou niet lekker na een minuut of 14, 15 maar zakt deze juist weer in. En waarom komt Evening pas las na een minuut of 14.. De eerste 13 á 14 minuten voelen als inspiratieloze, voortkabbelende vulling. Terwijl de laatste 5 minuten zo'n heerlijke drive heeft! Gemiste kans.

FRIPI
Four Tet is altijd wisselvallig geweest. Van abstracte electronische muziek naar mierzoete dance tracks. Voor mij is hij ook niet zo genie.

avatar van mattman
Ik heb nog nooit een slechte release van deze man gehoord. En vooral veel erg goede. Deze mag zich daarbij aansluiten.

De Indische(?) sample uit het eerste nummer vind ik erg mooi en verveelt niet. Hebden blijft ook wel de meester van de subtiliteit, zelfs als hij 'gewoon' clubnummers als deze maakt, in plaats van de sonische ontdekkingstripjes van uit zijn eerste platen. Ik weet nu al dat ik deze nog veel zal opleggen.

avatar van Masimo
Hm, ik ben meer een avondmens dan een ochtendmens, blijkt maar weer

Voor mijn gevoel blijven op de ochtendtrack de sample van de vocalen en Four Tets beats op veel momenten te lang twee eilandjes (ergens halverwege trekt dat wel bij), bij de avondtrack werken de twee wat mij betreft beter samen.

Pollens, wat een heisa om de nieuwe kleren van de keizer.

Doet u mij maar Nitin Sawhney. Ik word zowat mijn eigen huis uitgejankt. Wat staat ons nog meer te wachten - Burial die Gigi L'amoroso sample't?.

Voor een frequent thee-drinker - comme je suis (van First Flush t/m Lapsang Souchong) - is dit echt niet m'n kopje. Doe mij dan maar Madonna - 08. Shanti/Ashtangi - YouTube

Nog geen waardering van hieruit - shanti, shanti

FRIPI
Wat Burial wel kan is een vocal sample geniaal gebruiken en dat heeft Four Tet ook nooit gedaan. Ik vond ook leuk om te zien hoe mensen opgingen in het leugentje dat Burial aka Four Tet zou zijn.

avatar van kobe bryant fan
FRIPI schreef:

Hmm, hij doet dit anders wel erg sterk op bv. Love Cry, Jupiter, Buchla, ... naar mijn mening.
Daarbij draait zijn muziek veel minder rond vocalen, en bevat zelfs bijna nooit vocalen itt. Burial waarbij die vocalen net alle kracht bevatten. Appels en peren lijkt me.

Misterfool
Ik vind dit nogal een tegenvallend album. Op zich leek het me best een gaaf idee: de organische elektronica van Four Tet in samenwerking met indiaanse invloeden. Het indiaanse gezang mixt echter niet lekker met de, daarnaast ook nog eens,saaie, elektronische ritmes. Evening Side is wel ietsjes beter dan de Morning Side, maar het album redden doet het nummer niet.

avatar van andnino
Even los van deze release, wat taalweetjes:
- Indiaanse = inheems Amerikaanse
- Indische = kort voor Indonesische
- Indiase = uit India
Volgens mij gaat het in Morning om de laatste.

Misterfool
Ah, kijk, nooit verkeerd zo'n correctie. Kan ik weer zetten onder het mapje: Snel gemaakte taalfouten. Bedankt, andnino.

avatar van andnino
Nou, ik heb hem nog een paar keer beluisterd, maar ik ben hem niet beter gaan vinden. Ik weet niet wat er met Four Tet is gebeurd, maar wat mij betreft is het sinds There Is Love In You (4,5*) rap bergafwaarts gegaan met hem. Op Pink stonden nog wat leuke nummers tussen de saaie (3,5*), maar op Beautiful Rewind werden de goede momenten beperkt tot wat fragmenten hier en daar (3*), en op Morning / Evening hoor ik echt amper goeds meer. Het klinkt mij echt amateuristisch in de oren, en dat de man zo hoog is geëindigd in de Resident Advisor-lijst van dit jaar heeft hoop ik met zijn live-performances te maken want ik vind hier niet veel knaps aan. Evening is acceptabel (maar saai), Morning kan ik geheel niet aanhoren.

Indeed - ik heb moeite me voor te stellen dat dit ook de architect is van het prachtige en pulserende Locked of Pyramid

Die man kan zoveeeel beter!

panjoe (moderator)
Voor een beknopte samenvatting van Evening Side, check de Oneohtrix Point Never Edit.

avatar van jrn
jrn
panjoe schreef:

Uitstekend! Deze zit lekker in elkaar.