Four Tet - Morning / Evening (2015)

Electronic
Label: Text

1. Morning Side (20:24)
  2. Evening Side (19:53)
avatar van panjoe
panjoe (moderator)
Dit is een logische voortzetting van de ontwikkeling van Four Tet, met uitzondering van zijn vorige plaat. In tegenstelling tot de losse tracks die werden gebundeld op Pink, steunde Beautiful Rewind op een hoekig gebruik van samples, met veel contrasten en een zware nadruk op het fragmentarische. Op Morning / Evening wordt voortgebouwd op de basis van Pink - organische, laagje voor laagje opbouwende 4/4 elektronica - met behulp van elementen uit de DJ-sets van Four Tet - niet-Westerse muziek (in dit geval Hindoestaanse muziek, refererend naar Hebden's Indiase roots) en minimalistische elektronica. Verbijsteren doet het nergens, maar beide nummers blijven de volle 20 minuten spannend, en het contrast tussen die twee maakt dat ook het geheel blijft prikkelen. Het is altijd fijn om met lage verwachtingen aan een plaat als deze te beginnen, wat zeker het geval was aangezien ik zijn vorige plaat toch wat matig vond, maar op dit pad mag Four Tet van mij lekker door blijven banjeren.

avatar van andnino
Nou, ik heb hem nog een paar keer beluisterd, maar ik ben hem niet beter gaan vinden. Ik weet niet wat er met Four Tet is gebeurd, maar wat mij betreft is het sinds There Is Love In You (4,5*) rap bergafwaarts gegaan met hem. Op Pink stonden nog wat leuke nummers tussen de saaie (3,5*), maar op Beautiful Rewind werden de goede momenten beperkt tot wat fragmenten hier en daar (3*), en op Morning / Evening hoor ik echt amper goeds meer. Het klinkt mij echt amateuristisch in de oren, en dat de man zo hoog is geëindigd in de Resident Advisor-lijst van dit jaar heeft hoop ik met zijn live-performances te maken want ik vind hier niet veel knaps aan. Evening is acceptabel (maar saai), Morning kan ik geheel niet aanhoren.