The Allman Brothers Band - The Fillmore Concerts (1992)

Blues / Rock
Label: Polydor

1. Statesboro Blues (4:17)
  2. Trouble No More (3:46)
  3. Don't Keep Me Wonderin' (3:38)
  4. In Memory of Elizabeth Reed (13:10)
  5. One Way Out (5:16)
  6. Done Somebody Wrong (4:18)
  7. Stormy Monday (10:40)
  8. You Don't Love Me (19:25)
  9. Hot 'Lanta (5:32)
  10. Whipping Post (22:39)
  11. Mountain Jam (34:04)
  12. Drunken Hearted Boy (7:33)
avatar van Paulus_2
Dit album is een bijzonder album. Het zijn namelijk de opnamen van een serie concerten die ABB gaven op 12-03-1971, 13-03-1971 en 27-06-1971 in de Fillmore East. Deze concerten zijn in 1972 op een dubbel-LP uitgebracht en hadden destijds de onaantastbare status van beste live lp ooit gemaakt.
Deze 2-cd is uniek omdat hier de concerten in hun volle omvang gehoord kunnen worden. Op de LP is een nogal brute selectie gemaakt van het opgenomen materiaal. Tom Dowd, destijds verantwoordelijk voor de 2-LP opnames en productie, heeft deze klus in 1992 opnieuw gedaan en is, dankzij de veel grotere opslag capaciteit van de CD, in staat een volledig concert te laten horen. Daarbij heeft hij als producer met de veel modernere digitale apparatuur de opnames opnieuw gemastered. Daarbij hij is er niet voor teruggeschrokken gitaarpartijen van de ene avond te mixen met de nummers van de set op de andere avond. Hierdoor heeft hij een maximum aan muzikale expressie van de band geregistreerd.
De 2 gitaristen, zanger en Hammond B3, bas en de 2 drummers doen dingen die alleen life en in opperste concentratie gedaan kunen worden.
Het heeft geen zin alle nummers hier te behandelen, maar de beluistering van de volledige opname is een trip of een seance. Ik ben benieuwd naar andere commentaren.

avatar van platedraaier
Ik ken deze cd niet, maar ik heb de live at fillmore east lp gehad en dat is 1 van de beste live platen die ik ooit gehad heb. Dus zal ik deze cd zeker gaan halen als vervanging. Bedankt voor de tip

laat nog wel weten wat ik er van vind.

avatar van ACole_20
Ja goeie tip!
Ik ken de lp, maar als dit het volledige livewerk is moet ik hem zeker hebben.

avatar van Chronos85
Hier zijn geen woorden voor......Wat een fantastische livesetting. Misschien wel de beste bluesrocklivecd allertijden!

avatar van BenZet
Ik maak uit de reacties op dat ik het beste deze kan aanschaffen ipv de andere filemore east (ter info, ik ben ABB aan het ontdekken...)

avatar van BenZet
In wat voor jewel case zit deze cd? Ik heb hem gekocht via ebay, en ik heb geen case erbij gehad, maar het boekje is een stukkie groter dan normale inlays...

avatar van Lee Malone
Ik heb de release uit 1992 liggen, en die bestaat enkel uit een simpel plastic cd-doosje, standaard voor een dubbelcd.

Het boekje is ongeveer 20 pagina's lang en bestaat uit foto's van en uitleg over die concerten. Verpakking m.a.w. nogal standaard en "veilig", de inhoud daarentegen...

Lee Malone schreef:

Ok, zo'n fatbox idee zeker?
Ga ik daarvoor eens kijken, want een jewel case is een must have.

Btw vind ik de opname kwaliteit zeer goed, en dat voor een remaster uit '92!

avatar van BenZet
Zo'n standaard fatbox past t niet in...... Weet iemand wat voor soort hoesje je nodig heb???

Father McKenzie
Chronos85 schreef:

Ofwel deze, nou ja, het zijn natuurlijk beide schitterende platen!

Deze bedoelde ik dus :

Stevie Ray Vaughan and Double Trouble - Live Alive (1986)

Father McKenzie schreef:

Ofwel deze, nou ja, het zijn natuurlijk beide schitterende platen!

Deze bedoelde ik dus :

Stevie Ray Vaughan and Double Trouble - Live Alive (1986)

vind ik weer wat minder.....

Btw, ik neem aan dat je deze heb? In wat voor jewel case zit ie?

avatar van Chronos85
Ik vind het ook behoorlijk verschillende albums. De flexibele ritmesectie (dubbele percursie, stuwende bass en het toetsenwerk) en dubbele leadgitaar geven aan dit album voor mij een meerwaarde. De energie die er vanaf spat is onovertroffen!

Father McKenzie
Chronos85 schreef:

Ja, de Allman Brothers klinken niet als Stevie Ray Vaughan, ik hou van beide, maar in wezen is het allebei toch bluesrock, dàt kun je toch niet ontkennen???

avatar van Chronos85
Absoluut, daar heb je gelijk in. Hoewel ik misschien de live-albums van Rory G (Irish Tour en Live in Europe) ook nog iets beter vind. Ben gewoon niet genoeg Stevie Ray Vaughn fan ben ik bang...

Chronos85 schreef:

Heb ik ook, stevie ray doet mij ook heel weinig, terwijl dit album en ook de live muziek van Rory G ook zeer goed vind!

avatar van Paulus_2
Voor hen die de (beperkte) live concert opnames willen horen, zoals deze op de dubbel-lp, "At Fillmore East" uit 1971 werden uitgebracht.
Dit is de registratie van de CD/LP:
The Allman Brothers Band - At Fillmore East (1971).

avatar van harm1985
Wat is nu eigenlijk het verschil tussen deze plaat en de Deluxe versie van At Fillmore East?

avatar van Paulus_2
Er zijn een aantal significante verschillen tussen "The Fillmore Concerts" (deze uitgave uit 1992) en "At Fillmore East [Deluxe Edition]" (uit 2003).
Het album hier is door de de producer Tom Dowd, die ook de oorspronkelijke 2LP Live at The Fillmore East produceerde, geheel opnieuw gemixt. Zie mijn verhaal onderaan.

"At Fillmore East" is niet opnieuw gemixt - Tom Dowd heeft er ook geen bemoeienis mee gehad want hij stierf in 2002 - maar bevat de tracks van de concerten zoals ze ook zijn gespeeld in 1971. Plus dat er een extra nummer op staat nl. "Midnight Rider".
M.a.w. beide uitgaven lijken qua tracks precies op elkaar, maar wellicht zul je na veel draaien de verschillen tussen beide uitgaven gaan horen en een voorkeur voor een van de twee ontwikkelen. Ik kan er zelf niets over zeggen, want ik heb de DeLuxe Edition niet in mijn bezit en daarnaast ook nooit beluisterd.

Op Amazon.com staat een pittige discussie over de beide versies van de Allman Brothers concerten door kopers van At Fillmore East [Deluxe Edition].

Paulus_2 schreef:
Als ABB fan en bezitter van de Fillmore LP van het eerste uur (dank aan Jan Donkers en Philip Bloemendaal, VPRO, voor jullie promotie destijds via de radio) beschouw ik deze 2-CD een zeer waardevol bezit. Hier staat een band te spelen, die gewoon alles kan. Jazz, blues, rock, you name it..

Hum, "Wim" Bloemendaal natuurlijk. "Philip" presenteerde het Polygoon journaal.

avatar van viking1
Prachig live album.heerlijke southern blues.
Mooie lange jam nummers.
Om op weg te dromen.
Heb van deze band diverse cds,maar deze en eat a peach zijn juweeltjes.
Deze live jam sessie achtige cd luisterd heerlijk weg.
Top band vooral live.

avatar van ricardo
Inderdaad friekie dit is inderdaad dezelfde tracklist als de deluxe versie van de 'gewone' Fillmore East plaat.

Maar waarom niet gewoon bonusnummers toevoegen aan de gewone versie want dan hoeft deze niet eens toegevoegd te zijn toch?

avatar van freakey
Vond ik ook maar de crew legde uit dat de bestaande tracks hier ook nog enigszins afwijken.... (of zo iets in ieder geval)....

kistenkuif
Klopt. Tijdens Stormy Monday bijvoorbeeld is op deze versie hoorbaar tussen twee gitaarsolo's geknipt en geplakt in vergelijking met het origineel. Toen deze opnames kortstondig gebundeld verschenen, was er nog geen sprake van een Deluxe Edition. Die laatste heb ik maar ook nog het vinyl en de goedkope 1cd-versie en het maakt allemaal geen reet uit. Het blijft staan als een huis, zo goed waren die gasten.

avatar van ricardo
Zeker weten kistenkuif dit blijft zeker staan als een huis, The allman brothers band hoort in iedere muzikale opvoeding thuis, net als led zeppelin, The doors en Jimi Hendrix vind ik.

En recent zijn deze concerten ook uitgebracht op 4LP als boxset. De gewone 2LP smaakte naar meer en het is ook nog eens speciaal naar vinyl geremastered. Net voor een erg mooie prijs bezorgd gekregen van jpc.de deze 4 Vinyl Limited Edition.

Allereerst: wat een geluid zeg: echt geweldig! En er staat zelfs nog een extra track op: Midnight Rider (3:00).
Dit is de release van dit jaar:
Allman Brothers Band, The - The 1971 Fillmore East Recordings (Vinyl, LP, Album) at Discogs