Rolo Tomassi - Grievances (2015)

Punk
Uitgebracht in eigen beheer

1. Estranged (2:40)
  2. Raumdeuter (5:16)
  3. The Embers (3:16)
  4. Prelude III (Phantoms) (1:42)
  5. Opalescent (4:42)
  6. Unseen and Unknown (0:37)
  7. Stage Knives (3:52)
  8. Crystal Cascades (3:20)
  9. Chandelier Shiver (2:14)
  10. Funereal (4:57)
  11. All That Has Gone Before (7:19)
avatar van Don Cappuccino
Album stream: Grievances

Rolo Tomassi staat nog steeds vooral bekend als de hyperactieve mathcoreband met een jonge zangeres, maar in tien jaar is er veel veranderd. De wilde haren zijn zeker niet verloren, want de band beukt er nog steeds flink op los. Het is vooral de manier waarop de muziek geschreven is die het verschil maakt. De sfeer is veel duisterder en melancholischer, alle ideeën vloeien prachtig als een geheel en het spel is dynamisch met gruwelijk mooie melodieuze passages. Er zijn zelfs wat blackmetalinvloeden te horen op Funereal. Dit is de sterkste plaat van de band tot nu toe en misschien ook wel een van de beste platen van het jaar tot nu toe. Nergens een moment waar de plaat in elkaar zakt, zeer constant van begin tot eind.

avatar van Ataloona
Ja, tof album van Rolo Tomassi. Vind 'm een stuk prettiger dan het voorgaande werk van de band. Stukkie toegankelijker, maar dat maakt weinig uit. Ze klinken tegenwoordig haast als de Amerikaanse variant van Peste Noire, met dito female zang. Surrealistisch contrast dat Engelenzang met (inderdaad) hyperactief gebeuk. I like it.

Metallica-jansen
Zeker album van het jaar voor mij!
Het voorzichtige begin-enthousiasme voor deze band is al in behoorlijke adoratie omgeslagen. Dit album is in vergelijking met Cosmology (Astraea ken ik nog niet) serious shit! Enige kleine puntjes van kritiek zijn de vocalen die door de muur van gitaren en luidruchtige drums wat naar de achtergrond zijn verdreven. Maar ik verhoog naar 4.5ster.

Metallica-jansen
En wat weinig aandacht eigenlijk. Wat vind bijv. nuf van dit album. Door wie ik naar dit fijne orkestje ben gaan luisteren

avatar van james_cameron
Wat rauwer en onstuimiger dan het meer recente werk, al is de formule, een mengeling van woeste metalcore en dromerige triphop, hier al grotendeels geperfectioneerd. Het vertaalt zich niet overal tot memorabele songs, maar door de overtuigende manier waarmee het materiaal wordt gebracht en de vele sfeervolle electronische details steekt dit net boven het maaiveld uit.