Toontje Lager - Stiekem Dansen (1983)

Label: Sky (II)

1. Stiekem Gedanst (3:36)
  2. Morgen Misschien (3:51)
  3. Kiezen op Elkaar (3:54)
  4. De Deur Staat Altijd op 'n Kier (2:51)
  5. Zo Is Dat (3:50)
  6. Vorige Week (2:44)
  7. Zoveel Te Doen (4:41)
  8. Vroeg of Laat (4:43)
  9. Het Nut van Volle Maan (3:13)
  10. Amigo (3:43)
avatar van Mjuman
lennon schreef:
Dan is t ook geen toontje lager meer...

Toontje valser?

Hier in huis staat d'n Toon op dezelfde plank als de Doem-aars, de Dolletjes, Richenel en Spargo. En - niet te vergeten, TopPop Yeah, Ad Visser (Sobrietas).

Het eruit voortgekomen Captain Gumbo Captain Gumbo...Allons A Lafayette... - YouTube (gewoon dansen) heb ik wél meermalen live gezien

Toontje komt om zijn loontje.

Ze gaan weer toeren door Nederland, heb ik gehoord? Leuk! Ik vraag me alleen af met welke bezetting...

avatar van spoiler
Waverick schreef:

Alleen met zanger Erik Mesie. Heeft dus echt helemaal niets meer met Toontje Lager te maken. Gewoon een marketing praatje in de pers en waarschijnlijk zingt Mesie de liederen al jaren met dezelfde muzikanten, maar dan gewoon onder zijn eigen naam

avatar van lennon
Ja, beetje jammer..

avatar van captino
Goede band eigenlijk, dat Toontje Lager. Dit is in ieder geval mijn mening. Maar die mening hing bij mij altijd af van maar vier nummers ('Zoveel te doen', 'Stiekem gedanst', 'Net als in de film' en 'Vroeg of laat') van hen die ik echt ken. Verder kwam ik niet.

Afgelopen dagen met hulp van youtube alle nummers van dit album eens goed beluisterd en overall valt het helemaal niet tegen! Lekker poppie begin jaren '80 sound. Ik hou ervan. 'Het nut van volle maan' is voor mij echt een openbaring! Leuk om een 37 jaar oud nummer voor het eerst te leren kennen.

avatar van Anamorph
captino schreef:

Als je 'het nut van volle maan' leuk vind, luister dan ook eens naar reperteer van het album hiervoor (erop of eronder)

avatar van captino
Ja ja, ook beluisterd. Heerlijk! Nederpop begin jaren '80! Dat mag van mij zo terugkomen.

avatar van luigifort
Ik hoop dat je 't leuk vond

avatar van Mssr Renard
Duidelijk een band die zoveel meer is dan een toevallige, vrolijke hitsingle. De plaat staat bol van de pakkende songs, allemaal in verpakt in de voor die tijd in de mode zijnde new-wave/reggae en synth-modus. Zo nu en dan wat raakvlakken met Doe Maar, maar dat is prima wat mij betreft. De zang is soms wat monotoon, maar dat heb ik vaak met Nederlandstalige muziek.

De plaat luistert heerlijk erg. Niets aan de hand, en nergens banaal of gedateerd. Vooral kant B kent twee erg goed geschreven songs: 'Vroeg of Laat' en 'Zoveel te Doen'. Er staat ook een leuke meid op de hoes, die stiekem aan het dansen is. Leuk.

'De Deur Staat Altijd op 'n Kier' en 'Zo Is Dat' vind ik ook liedjes die er qua compositie en inhoud uitspringen. Melancholie voert de boventoon.

avatar van dazzler
Mssr Renard schreef:
Er staat ook een leuke meid op de hoes, die stiekem aan het dansen is. Leuk.

Maar wel eentje zonder korte zwarte haren, panterbloesje of spijkerbroek. Heb ik altijd vreemd gevonden.

dazzler schreef:

Niet hairmetal, punk, goth of vleermuis, bedoel je? Misschien dat ze daarom juist zo opvalt.

avatar van gaucho
dazzler refereert natuurlijk aan de tekst van het titelnummer en tevens de grootste hit van de band. Maar wellicht snapte je dat zelf ook. Ik moet zeggen: ik heb de single al in huis sinds de tijd dat het in de hitparade stond, en die heeft precies hetzelfde hoesje als de LP. Maar dat de (inderdaad opvallende) dame in kwestie niet overeenkwam met de beschrijving in de tekst, realiseer ik me nu pas...

avatar van vielip
Leuk detail inderdaad! Ik heb Stiekem gedanst altijd een geweldig nummer gevonden. Weet nog precies wanneer ik het nummer voor het eerst op de radio hoorde; zomer van '83 op een camping in Berg en Terblijt
Wat me (jaren later pas overigens) opviel waren de heerlijke gitaarsolo's die het nummer echt naar een hoger plan tillen. Eerst één met mooie cleane sound en op het eind wat ruiger met meer distortion. Met name in die laatste laat de Braconier horen dat hij als gitarist z'n mannetje stond. Mooi dat hij volop de ruimte kreeg. In de andere hit (Zoveel te doen) is de hoofdrol weggelegd voor de drummer. Sowieso heeft de beste man een heerlijke sound maar buiten dat zijn z'n fills, met name in de outro, echt fantastisch vind ik.

gaucho schreef:

Ik heb nog nooit van mijn leven een tekst gelezen van welke band dan ook. Werd er in de tekst over kleding gezongen? Wat stom van mij. Zo zie je maar weer, dat deze site niets voor mij is. Ik sluit niet aan op hoe anderen muziek luisteren. Ik dacht gewoon iets leuks te schrijven. Laat ook maar weer.

avatar van Edwynn
Je hoeft toch niet alles te lezen? Sommige mensen luisteren ook naar teksten.

De mevrouw op de hoes staat niet echt stiekem te dansen ook. In een woonhuis in plaats van een horecagelegenheid nb. En ook staan ze ineens met zijn vijven naar haar te gluren. Echt. De hoes moest zeker voor een bos wortelen in elkaar geflanst worden.

Edwynn schreef:
Je hoeft toch niet alles te lezen? Sommige mensen luisteren ook naar teksten.

Dat snap ik. Ik vind het altijd erg bijzonder hoe mensen dat doen en kunnen. Mij vallen teksten of delen van teksten of losse woorden bij nooit op, of valt een kwartje pas 40 jaar later. Hoe dan ook, ken ik de tekst van het genoemde nummer niet. Ik refereerde ook aan de hoes en niet de songtekst. Nogmaals: laat ook maar.

avatar van Edwynn
Het is toch geen probleem dat jij dingen anders beleeft?

Dazzler is gewoon onze vaste tekstenuitlegger. Iedereen zijn kracht.