Toontje Lager - Stiekem Dansen (1983)

Label: Sky (II)

1. Stiekem Gedanst (3:36)
  2. Morgen Misschien (3:51)
  3. Kiezen op Elkaar (3:54)
  4. De Deur Staat Altijd op 'n Kier (2:51)
  5. Zo Is Dat (3:50)
  6. Vorige Week (2:44)
  7. Zoveel Te Doen (4:41)
  8. Vroeg of Laat (4:43)
  9. Het Nut van Volle Maan (3:13)
  10. Amigo (3:43)
avatar van monique
net zo goed als zijn voorganger ( erop of eronder) heerlijke nederpop uit de jaren 80

Mojo Pin
Ik heb stiekem met je gedanst, ik hoop dat je het leuk vond

Marcel²
De single Zoveel Te Doen mag er ook wezen.

avatar van Paalhaas
Stiekem met je gedanst....

Dit nummer staat hoog in mijn top 10 slechtste nummers ooit. Ik hoop oprecht het nooit meer te hoeven horen.

Toontje lager... Als ik ze tegen kom, zingen ze een toontje hoger.

flebbie
Fantastische plaat, staat geen zwak nummer op. Van die lekkere cynische teksten ook, al waren die op de vorige plaat mogelijk nog scherper. Lekker strak gitaarwerk van gitarist Gerard de Braconier. Net zo strak als Doe Maar eigenlijk. Goeie zanger was Erik Mesie ook. Op vinyl.

avatar van DJFreez
Gerard de Braconier werd later opgevolgd door Rob Winter, tegenwoordig vooral bekend om zijn gitaarwerk voor Marco Borsato...

avatar van Tekh
album nooit geluisterd,had wel het singletje met op de b-kant de deur staat altijd op een kier wat ook en erg goed nummer is.

flebbie
DJFreez schreef:

Nou laten we het er maar op houden dat ie nogal... uhm... veelzijdig is...

Vanwege Vroeg of Laat twee sterren. Dat vind een meer dan redelijk nummer. Van de rest krijg ik jeuk.

Erg leuke muziek maar die teksten raken af en toe kant noch wal: 'Je moet weg want je moet weg'.

avatar van FunkStar
'Zoveel te doen' werd ook gebruikt voor in het TV programma 'De Heilige Koe', is het niet?

avatar van DJFreez
by_the_way schreef:

Tsja, is "If I gave You diamonds and pearls, would you be a happy boy or a girl" dan zo sterk?

FunkStar schreef:

Klopt, de 'bridge' was de tune voor 'De Heilige Koe'.

avatar van Youri
Draai de cd nog geregeld, zelfs mijn zoon van 8 jaar vind het leuk, vooral zoveel te doen en stiekum dansen omdat ik dat altijd luidskeels meezing. Ik kan mij nog herinneren dat de lp in 1983 binnen no time uitverkocht was. Het waren de hoogtijdagen van de Nederpop. Ik kan geen zwak nummer vinden op de plaat en de teksten staan allemaal in mijn hoofd gegrift. 1 t/m 10 zijn echt top. Zoveel te doen was de tune van Veronica's heilige koe(auto en motor magazine in de jaren 80)

Toontje Lager deed het in de schaduw van Doe Maar en Frank Boeijen Groep.

En dat deden ze lang niet slecht.

Een paar heerlijke Nederpopplaten en een flinke hand vol hitsingles.

Van dit album scoorden Zoveel Te Doen en Stiekum Gedanst het best.

Maar het mooiste nummer is Vroeg Of Laat, een beklemmend mooi lied over een liefde zonder toekomst.

avatar van Madjack71
Stiekem Dansen is de lp die mijn oudere broer destijds heeft aangeschaft. Kende toen van Toontje Lager vooral Net als in de film, wat ik een mooi nummer vind.
Dit album bevat best een aantal goede composities zoals; Zo is dat, Zoveel te doen en Vroeg of Laat en de hit Stiekem Gedanst. Wat vooral opvalt is het prima gitaarwerk en de lekkere basloopjes die goed naar voren komen. Ze hadden zeker wel hun eigen geluid.
Dat de tekst; Je moet weg, want je moet weg, Kant noch wal zou raken, ben ik het niet mee eens. M.i is het wel herkenbaar dat iemand een reden aangeeft wat inhoudelijk geen reden is; Wat ga je doen: Ik moet weg....waarom...gewoon ik moet weg. Tenminste ik denk dat ze het zo bedoelen.
Verder weten ze de synthesizer zodanig te gebruiken dat het iets toevoegt, dan dat het gaat irriteren.
...Toontje Hoger...m.i flauwekul....Toontje Langer had best wel gemogen.

avatar van Fairy Feller
Goed album en mooi tijdsbeeld van de jaren 80. Vooral de meisjes sopte op Mesie Vond in die tijd het Goede doel en Boeijen beter.
Vind vooral de gitaarpartijen smaakvol, goede gitarist.

by_the_way schreef:

Over smaak valt prima te twisten, want *ik* vind dit nu juist een prachtige regel in een Nederlandse popsong. Ze hoeft niet écht weg, er is geen serieuze reden voor, ze moet weg omdat.... ze vindt dat ze weg moet, ze wil gewoon niet langer blijven. Ze moet weg, want ze moet weg. De perfecte korte aanduiding van wat er aan de hand is: einde oefening.

Omdat het ergens anders ligt.

Het ligt niet bij jou, kennelijk. En dat ligt niet aan jou.

En daarom is dit nu een slimme tekstschrijver. Niet aan iedereen besteed.

avatar van dazzler
Ik wil zelfs het hele vers nomineren ...

Je moet weg, want je moet weg
Omdat 't ergens anders ligt
Je eigen weg, en ik de mijne
Als in een slecht gedicht

Een lied schrijven en geen betere woorden vinden
dan dat iemand weg moet omdat ie vindt dat ie weg moet.
En het dan zelf relativeren als zijnde een slecht gedicht.

Ik vind zoiets super en ik meen het.

Is dit nederpopdiamantje nog op CD te verkrijgen? Er Op of Eronder heb ik wel op CD kunnen vinden.

avatar van pjh1967
sebas schreef:

Probeer deze eens. Hierop staan én Erop of Eronder én Stiekem Dansen, voor nog geen 8 euro.

avatar van BoyOnHeavenHill
Minder verrassend dan Er op of er onder, maar eigenlijk net zo leuk, met dezelfde pluspunten (fraaie teksten, geweldig gitaarspel en heerlijke produktie), qua toon iets serieuzer en somberder, maar met net zo'n hoge draaibaarheidsfactor. Uiteraard trekken Stiekem gedanst en het zeer herkenbare Zoveel te doen de meeste aandacht, maar mijn eigen favorieten zijn De deur staat altijd op 'n kier (met prachtig hortend-en-stotend ritme en treffende en soms absurd-komische regels: "Ik was de laatste tijd vaak weg / Babysitten, autopech") en Het nut van volle maan (nooit brul ik teksten zó hard mee als "En ik hoor mezellef denken: 'Wat ben ik toch een lul!'"). Alleen het slotnummer is wat melig.

Keurig op CD gezet (indertijd op CD samen met Er op of er onder in één kartonnen hoesje voor 15 gulden bij de V&D gekocht), maar... herinner ik me dit goed? Volgens mij was het op de vinylversie zo dat je na het wegsterven van Vorige week in de verte een deurbel hoort, gevolgd door de stem van Erik Mesie die op perfect geïrriteerde toon "Ja ja!" zegt, waarna Zoveel te doen invalt. Een erg grappige brug tussen die twee nummers waarnaar ik elke keer weer uitkeek – maar op CD ontbreekt hij (althans op de CD die ik van deze plaat heb, Sky TCD 10146-2, en ik kan me niet voorstellen dat dit album twéé keer op CD zou zijn gezet). Speelt mijn geheugen me hier parten of kan iemand deze herinnering bevestigen?

avatar van pygmydanny
Op elpee inderdaad het gerinkel aan het eind van 'Vorige Week'. De CD heb ik zelf niet, dus ik weet niet of er nog nummers anders op CD dan op LP staan.
Het op CD zetten van sommige albums van firma Hoes zorgde wel vaker voor fouten (4US bijvoorbeeld).

avatar van BoyOnHeavenHill
Dank voor je reactie. De rest van de CD-versie van deze plaat heeft bij mij geen alarm doen afgaan, dus die staat er wat mij betreft goed op. Belazerd werk van Hoes, zeker de albums van Doe Maar zullen toch ook op CD weer flink verkocht worden, dus daar hadden ze dan wel wat meer werk van mogen maken.

avatar van lennon
Zoveel te doen is voor mij wel het allerbeste nummer van deze band!

Ik vind de voorganger wel een leuker album dan deze.

Hier zijn het echt de singles die het album dragen, en de rest is niet zo pakkend als de singles.
Al met al nog steeds wel een acceptabel niveau en gewoon een leuke plaat!

Ben em net aan het luisteren, 'ik moet nog zwemmen in de stille oceaan'. Leuk nummer en wat lijkt de zanger op Ron Wood in de clip zeg! Kan me niet voorstellen dat ze toen de grote concurrent van Doe Maar waren, die vind ik toch drie klassen beter.

Vandaag sinds 30 jaar de vergeten single Vroeg Of Laat teruggehoord.
Vreemd dat dit prachtnummer zowel in Nederland als België nooit een hit is geweest.
De sound van het nummer doet me sterk denken aan de Kadanz,
ook zij hebben van die liedjes die naar de keel grijpen.

avatar van lennon
tja.. dit zat er aan te komen.. ze konden niet achterblijven.

avatar van BoyOnHeavenHill
Sommigen blijven wèl achter. omroepgelderland.nl : "Mesie is overigens de enige uit de originele band die mee gaat touren. Hij wordt omringd door vier nieuwe muzikanten."

avatar van lennon
Dan is t ook geen toontje lager meer...

Martin Gore (2e op de grond) Toontje Lager - De Beste Van (1990) zal wel te druk bezig zijn met Depeche Mode, die komen ook waarschijnlijk met een nieuw album.