Toontje Lager - Toontje Lager (1980)

Label: Ariola

1. Ja Verrek (3:15)
  2. Als Je Wakker Wordt (4:13)
  3. Achter de Wolken (4:50)
  4. Contactrock (2:57)
  5. Lulkoek en Ei (3:28)
  6. Dat Hou Je Toch (4:02)
  7. Vies Weer (3:03)
  8. Greetje (4:00)
  9. Casanova (4:52)
  10. Strip (2:24)
Nieuwstad
Het begin van Toontje Lager. De band klinkt hier nog heel anders, alsof ze er nog niet helemaal klaar voor waren. Het doet me hier en daar wat denken aan het debuut van Doe Maar. Leukste nummers zijn Ja Verrek, Achter De Wolken en Dat Hou Je Toch. Deze werden ook regelmatig op de radio gedraaid maar het sloeg niet aan. De zwakste schakel was zanger Bert Vermaas. Na de opnames zou hij vervangen worden door Erik Mesie. De rest is geschiedenis.

Behoorlijk foute hoes.

Nieuwstad
Beetje amateuristisch ja.. of bedoel je dat niet?

avatar van Dungeon
Ik vind de hoes wel wat hebben. Ben benieuwd welke gedachte er achter zit om deze te gebruiken.

Amateursitsich? Nou ja, eerder studentikoos. En qua vormgeving niet geweldig. Laat ik het er op houden dat er in de jaren '80 geweldig mooie en hele lelijke abumhoezen werden gemaakt. Toontje Lager scoort jammergenoeg iets hoger in de laatste categorie. Maar hun muziek was/is geweldig!

Bert Vermaas zag ik laatst optreden in Bibliotheek, echt vreselijk. Dit album vind ik ook weinig voorstellen.

avatar van spoiler
Toch geen slecht plaatje hoor. Na jaren weer eens beluisterd. Catchy nummers en nog iets meer rock (wat meer gitaar dan de opvolgende platen) georienteerd.
De zang van Bert Vermaas is inderdaad wat minder, maar de nummers zijn OK.

Nieuwstad
Daar sluit ik me bij aan. Ik heb deze laatst op elpee gevonden voor 75 cent. Best een leuke vondst, want zoveel zijn er destijds niet van verkocht volgens mij. Zwakste schakel is idd de zang van Bert Vermaas. Zeker met de zang van Erik Mesie in het achterhoofd.

Ik zou wel eens een bootleg willen met Mesie die deze nummers zingt. Ik neem dat toen hij net bij de band kwam ze nog wel nummers van dit album in hun setlist hadden?

avatar van lennon
Oei oei... dit is toch een paar slagen mínder dan de band met Erik Mesie.

Deze zanger die vind ik niet zo sterk. Slechte timing, vervelende stem... nee Mesie was een gouden wissel.

avatar van Oxazepam
Ja Verrek was mijn eerste kennismaking met Toontje Lager. Bij de VARA en de KRO kwam op Hilversum 3 begin jaren 80 het nummer wel eens langs, en heb ik toen op een cassettebandje gezet. Ik moest aan de Nederpop van Bram Vermeulen & De Toekomst denken.
De rest van het album ken ik niet.
Het werk van Toontje Lager met Erik Mesie ken ik natuurlijk wel, en zit wel goed in elkaar. Er zitten af en toe een paar mindere teksten bij, maar dat is bij bijna iedere band zo. Muzikaal zit alles wel snor.
De zang van Erik Mesie vind ik heel mooi en hij is goed verstaanbaar. Ik ken Nederlandse zangers die heel onduidelijk zingen. Je moet dan eerst het nummer 2 of 3 keer beluisteren.
Erik Mesie maakte 2 solo albums, waarvan de eerste aandacht kreeg, door de singles Zonder Jou (vertaling van Ohne Dich van Münchener Freiheit) en Swingking. Ze komen nog regelmatig voorbij op zenders zoals SterrenNL.
Zijn tweede album van jaren later is tekstueel sterker, maar kreeg in de media weinig aandacht. Die nummers staan toch wel dichterbij het werk van Toontje Lager.
Op Spotify kwam ik de singles Ik Dans De Zomer en Ik Wil Met Jou tegen met op de hoesfoto de samenvoeging Toontjelagerikmesie. Die nummers ga ik straks even checken. Het eerste album uit 1980 met Bert Vermaas staat er helaas niet bij, maar wel de goed samengestelde dubbel-cd Golden Years Of Dutch Pop Music van Toontje Lager met o.a. de A's en B's van de eerste 2 singles met Bert Vermaas en op de tweede CD Erik Mesie's solowerk.

[/quote]

[quote]

Deze bovengenoemde nummers hebben werkelijk niets met Toontje Lager te maken.
Erik Mesie heeft de naam Toontje Lager geprobeerd te claimen, maar de rest van de oude bezetting was hier niet bepaald blij mee.
De verhoudeningen zijn op zijn zachtst gezegd er niet beter op geworden.
Erik Mesie heeft vorig jaar ook als "Toontje Lager" concerten gegeven. Was gewoon Erik met zijn band

En dit jaar nog...

Maar eerlijk is eerlijk...zonder Mesie was de band een stille dood gestorven...

lennon schreef:
En dit jaar nog...

Maar eerlijk is eerlijk...zonder Mesie was de band een stille dood gestorven...

Klopt. Maar muzikaal en tekstueel heeft hij geen enkele inbreng gehad, op het slechte nummer "Bruine Ogen" na van de laatste plaat.

avatar van lennon
Net bij concert in tivoli geweest van Toontje lager....of beter gezegd,Erik en band. Maar een leuke band. Show was erg vermakelijk. Er werden zelfs wat nieuwe nummers gespeeld.. maar opvallend was dat dus ook Vies weer en contact rock van dit album werden gespeeld,terwijl Mesie deze dus origineel niet zong. Wel leuk dat ie alle albums dus wat aandacht gaf.
Was echt een leuk avondje...

'Achter de Wolken' vind ik echt geweldig en zeker nog steeds opvoerenswaardig.

In gedachten vindt het beest in mij het jammer dat onze amigo Mesie dit nummer vorige week niet heeft ingezongen. Er lag waarschijnlijk nog wat verdriet in het verschiet, hoewel hij ook wel weet dat bij mij de deur altijd op een kier staat, zeker bij volle maan. Maar goed, dat hou je toch. Niemand die het weet waar uiteindelijk de grens ligt.

Hoewel hij ook vandaag ieder moment kan vallen, schijnt nog steeds achter de wolken de zon.