Bee Gees - To Whom It May Concern (1972)

Australiƫ
Label: Polydor

1. Run to Me (3:14)
  2. We Lost the Road (3:29)
  3. Never Been Alone (3:15)
  4. Paper Mache, Cabbages & Kings (5:02)
  5. I Can Bring Love (2:08)
  6. I Held a Party (2:38)
  7. Please Don't Turn Out the Lights (2:02)
  8. Sea of Smiling Faces (3:10)
  9. Bad Bad Dreams (3:49)
  10. Alive (4:05)
  11. You Know It's for You (2:59)
  12. Road to Alaska (2:41)
  13. Sweet Song of Summer (5:04)
" Run To Me" fantasties nummer

Pieter Paal
Een van de betere Bee Gees-abums van de jaren 70.
Op 'Sweet song of summer' wordt er flink gespeeld met een mellotron. 'Alive' is voor mij het hoogtepunt.
Vroeger vond ik 'Run to me' een goed nummer, maar nu moet ik steeds aan die vreselijk cover van Lee Towers en Anita Meyer denken.

Dit album heb ik in 1979 eerst als Duitse persing op het RSO-label gekocht. Op het etiket van de plaat stond meteen al een fout: Run to Us in plaats van Run to Me.

Ik vond toen dat de song Paper Mache , Cabbages and Kings, dus het b-kantje van Alive een nogal vreemde tekst had en vooral het eind van de song:

Jimmy had a bomb and the bomb went bang
Jimmy was everywhere

Ik had in die tijd nog nooit eerder gehoord van mensen die zichzelf opblazen in bussen en winkels of marktpleinen.

To Whom It May Concern is een heerlijk gevarieerd album. Het geheel komt een beetje over als een mix van nummers als groep + solo-uitstapjes.
Bijvoorbeeld I Can Bring Love had Barry Gibb in 1969 al als demo opgenomen. Op die versie hoor je hem alleen met zijn akoestische gitaar. Op de versie van To Whom ... is zijn zang veel beter en uitgewerkt tot een goede song. Bij dit album waren ze wederom in de weer met de mellotron, met o.a. die fijne viool-geluidjes.

avatar van habada
Erg mooi en gevarieerd album
Behoort zeker tot hun beste top 10 albums. Een zeker qua sound hier en daar experimenteel
Wat mij betreft geslaagd!