Julia Holter - Have You in My Wilderness (2015)

Electronic / Pop
Label: Domino

1. Feel You (4:08)
  2. Silhouette (3:53)
  3. How Long? (3:58)
  4. Lucette Stranded on the Island (6:46)
  5. Sea Calls Me Home (3:07)
  6. Night Song (4:12)
  7. Everytime Boots (3:28)
  8. Betsy on the Roof (6:15)
  9. Vasquez (6:37)
  10. Have You in My Wilderness (3:36)
gerre schreef:
tegendraadsheid om de tegendraadsheid is onzin in dit geval.

Nietes.

gerre schreef:
muzikaal, artistiek vind ik wat ik al gehoord heb dan ook iets minder

Je bent een fanboy maar hebt het album dat al twee maanden uit is nog niet helemaal gehoord?

avatar van Linius
Ik denk dat deze toch wel een plekje in m'n top tien kan gaan veroveren. Haar voorgaande platen kwam ik nooit zo lekker in. Maar deze had me toch direct te pakken. Dat het meer toegankelijk is maakt ook gelijk dat ik hem vaak draai. Luister heerlijk weg. Inmiddels kan ik het oudere werk ook wel meer waarderen. Al zet ik dat nog steeds minder snel op dan deze parel. Dat vraagt toch meer om een bepaalde mood.

ik heb haar 3 keer op een jaar gezien, kronos. in 2014. er komt zoveel uit dat ik het allemaal niet goed kan volgen. ik ben eerder iemand die in de breedte probeert mee te zijn..maar voor albums vind ik jammergenoeg nog weinig de tijd. ongetwijfeld zal ik de volledige plaat later wel nog horen. met 4 van de 9 beluisterde nummers zit ik toch aan quasi de helft waarmee ik al een stevige indruk van de sound kan meekrijgen.

en ja, mocht het vroeger dan nog tegendraadsheid om de tegendraadsheid geweest zijn (wat natuurlijk niet bewezen kan worden) dan hou ik daar wel van. ze schept wél orde in de chaos en dat is een kenmerk van de allergrootsten (zie ook the mars volta met hun debuut, weliswaar in een totaal ander genre).
ze krijgt zowaar appreciatie bij iets meer mensen, dat merk ik hier op musicmeter. kwaad kan ik daar uiteraard niet om zijn, ze is een rastalent.

gerre schreef:

Leuk dat je haar drie keer op een jaar hebt gezien.

Wat de cd betreft, meestal ga ik wat moeilijker te doorgronden muziek steeds beter vinden na meerdere luisterbeurten. Bij Have You in My Wilderness was dat aanvankelijk ook zo. Maar na een luisterbeurt of tien bleek eerder het omgekeerde te gebeuren. De door mij vermoedde diepgang blijft uit. Ik hoor knappe klankeffecten en niet voor de hand liggende melodieën maar ze raken mij niet echt. Iets van de mystieke schoonheid die het openingsnummer bezield hoor ik verderop helaas nog maar amper en dat vind ik jammer.

Dat is mijn oordeel op basis van mijn luisterervaring. Niet te bewijzen, maar ook geen onzin.

als je nu geen fan bent, zal je het nooit worden

avatar van Faalhaas
Inderdaad. Dat juist een ietwat meer traditioneel popnummer als Feel You je het meest weet te bekoren zegt eigenlijk al genoeg.

als je nu geen fan bent, zal je het nooit worden

Geen idee. Een glazen bol heb ik niet. Julia Holter is relatief jong en haar muziek evolueert nog volop. De richting die het momenteel lijkt uit te gaan zou juist wel eens kunnen betekenen dat haar volgende album mij meer gaat bevallen, namelijk als ze er in slaagt de tegendraadsheid geheel in functie van schoonheid en diepgang te laten werken, zoals in Feel You.

Gelijktijdig met Have You in My Wilderness kocht ik Divers van Joanna Newsom. Beide dames hebben ongeveer dezelfde leeftijd en laten een vergelijkbare koerswijziging in hun muziek horen. Maar wat een verschil in resultaat. Newsom lost mijn verwachtingen wel ruimschoots in.

Kronos schreef:

Dat laatste daar kan ik mij heel goed in vinden. Daardoor viel de plaat mij toch wat tegen, na Feel You eerder gehoord en gewaardeerd te hebben.

philtuper schreef:
Boah wat is Vazquez een prachtig dromerig nummer zeg!

Ook Julia Holter speelt op de Nord Stage 2 - o.m. vanwege het pianodeel.

Dit album is minimaal een paar mijl beter dan Farao

avatar van philtuper
Mjuman Kijk! Hier zijn we het alvast over eens!

avatar van bloempje24
Verhoogd naar de volle mep en mijn favoriete album van 2015.
Eigenzinnig, in het verlengde van Holter's abstractere, eerdere werk.
Maar nu met een vollere en moderne sound.
Nergens kitsch, maar wel toegankelijk en sfeervol.
Ook deze kant van Holter bevalt mij.
Compositorisch zeer sterk en met die basis (ze is niet afhankelijk van anderen) kan er nog veel moois verwacht worden.

avatar van Broem
philtuper schreef:
Boah wat is Vazquez een prachtig dromerig nummer zeg!

Erg mooi nummer. Hoor een sterke associatie met Laurie Anderson. Zelfde muziekstijl en manier van zingen. Niks mis mee. Album valt me verder toch wat tegen. Teveel van hetzelfde en voor mij te 'zeurderig'.

avatar van philtuper
Broem Het is idd niet helemaal een voltreffer maar toch een prettige plaat met een paar positieve uitschieters. Vasquez is wel de koningin van alle nummers...

Voor mij de beste plaat van de laatste 5 jaar , echt waanzinnig goed.Het beste nummer is moeilijk te kiezen, vandaag is dat Everytime Boots.

avatar van popstranger
Julia, al vanaf Ekstasis was ik al geboeid door je muziek. Net genoeg afstand houdend op elke plaat. Met deze plaat van alweer 3 jaar oud zit je er pal op. Een perfecte popplaat met genoeg subtiele weerhaken. Weet dat er weldra nieuw werk van je zit aan te komen maar wou deze plaat toch ook nog eens in de spotlight zetten. Het is hier al meer dan 2 jaar stil bij dit mooie album van je. Zo, hopelijk ben ik ook welkom in je wildernis nu... Graag gedaan...

popstranger schreef:

Probeer anders Julia Holter - In the Same Room (2017) ook eens: live (akoestische) opnames van songs van div albums in de studio.

avatar van popstranger
Bedankt voor de tip Mjuman!

avatar van chevy93
Al bijna een jaar geen bericht hier en dat is zonde. Productie in de 21e eeuw, de producers van deze plaat weten hoe het moet! Via-via kwam ik weer eens op Julia Holter. Ik startte eigenlijk alleen het openingsnummer, maar bleef uiteindelijk gefascineerd luisteren naar de rest. Erg mooi.

avatar van aerobag
Dit is en blijft echt een prachtige plaat. Art pop als genre is de afgelopen jaren een heel eind gekomen met moordende concurrentie, maar toch lukt het Madame Holter om hier met kop en schouders bovenuit te steken. Met het einde van dit decennium in zicht (en haar hele oeuvre in beschouwing nemende) moet ik toch concluderen dat ze, wat mij betreft, een van de meest toonaangevende artiesten is geweest. Have You In My Wilderness is hierbij de kers op de taart!