Normaal - Steen, Stoal en Sentiment (1985)

Label: WEA

1. Steen Stoal en Sentiment (3:51)
  2. Alles Kump Now Dichterbi-j (2:46)
  3. Tonia (3:07)
  4. Blief Stoan (3:28)
  5. In de Brand uut de Brand (2:29)
  6. Leaven op 't Platteland (3:06)
  7. Hol Ow Vast (3:00)
  8. Dat Is Dat (3:29)
  9. Elektronika Woemahoeptjoep (3:34)
  10. Diana (4:04)
  11. Niemand Wet 't Niet (3:46)
  12. Ballade van een Muzikant (3:17)
avatar van Eddie
Een van de betere normaal platen.

avatar van Gatver
Helemaal mee eens! Hierop staat één van hun mooiste songs, namelijk nummer 12!

avatar van Bestiun
Ballade van een muzikant is inderdaad één van de mooiste liedjes van Normaal. De rest van de plaat is ook leuk, maar kan voor mij niet meer tippen aan het oude materiaal.

Geweldig album!!
Misschien niet meer zó ontzettend goed als de albums hiervoor maar toch nog altijd een zeer ruime voldoende!
Doodzonde dat dit album altijd een beetje ondergewaardeerd wordt (ook door de band zelf) en er zelden nummers van in de live set opduiken.

avatar van Heer Hendrik
Het nummer Diana inspireerde mij om daar allerlei eigen versies van te maken. en in een gekke bui begon ik die dan te lallen tegen van die zeg maar"Vrouw haverkamp-types" Het kon 2 kanten op. Of ze vonden het prachtig of het was gelijk uit met de pret

Geweldig!!

avatar van Madjack71
Na de Klok op Rock, met de nadruk op de Roll van Rock, ligt hier de Rock weer op de voorgrond. Steen, Stoal en Sentiment hakt er direct goed in. De teksten trekken weer flink van leer tegen de gevestigde orde en de aloude rijken worden rijker en jan met de pet betaald de rekening ervoor. Een van de laatste albums van Normaal die ik nog gevolgd heb, daarna wisselde het nogal in de bezettingen.

avatar van vielip
Toch maar verhoogd naar 4* want dat is dit album echt wel waard vind ik. Wat me opvalt is dat de gitaarsound op dit album wat vetter begint te worden. Het gaat stukje voor stukje meer richting de destijds populaire hardrock. Qua sound dan bedoel ik. Dat zou op de albums hierna alleen nog maar meer worden. Ik hou er wel van in ieder geval!

avatar van haythijs
Met Kemper op gitaar werd die sound idd veel vetter, soort van 'kettingzaaggeluidje' zoals wij het noemden, richting de sound van ZZ top.
Helemaal in de jaren 90 kwam dit nog duidelijker naar voren, met die rode gitaar van hem klonk het echt waanzinnig vol tijdens de concerten destijds. Op liedjes als Moar as t mot en Doe ff normaal klinkt dit echt heerlijk vind ik.Volgens mij speelde Richard Jansen van Jovink destijds op eenzelfde model.
Het openingsnummer van dit album kom ik zelden tegen bij Normaal concerten, jammer eigenlijk want vind het een heerlijke song.

avatar van vielip
Ik heb ze het nummer ooit één keer live horen spelen. Was in Hattem als ik me niet vergis. Het eerste nummer na de pauze. Ik was blij verrast dat ze het speelden ondanks dat het minder uit de verf kwam in vergelijking met de studioversie.

avatar van haythijs
Vrij uniek dan idd...en eerlijk gezegd was dat ook een reden die ik voor mezelf had bedacht, dat ze dit nummer live niet konden pakken. Soms heb je dat, ondanks dat ik de band Normaal vrij hoog heb zitten, kunnen sommige nummers op de buhne 'het' niet hebben wat het op de plaat wel heeft.

avatar van vielip
Ja klopt, daar was dit dus typisch zo'n geval van.

avatar van Izzy Maurice
Steen, Stoal en Sentiment is een goed album maar geen absolute Normaal klassieker daarom 4 sterren. Behalve Ballade van een Muzikant staan er geen essentiele songs op. In de jaren erop wordt het steeds minder goed maar hier dus nog ruim voldoende.

avatar van Izzy Maurice
1985 is een zeer productief jaar van Normaal met 4 singles en 2 albums. Ook is 1985 het jaar van het 10-jarig jubileum en het ongeluk van drummer Jan Manschot. Jan kreeg tijdens een cross vanaf de springbult een motor op zijn achterhoofd en was eerst een lange tijd uit de roulatie was maar heeft ook daarna eigenlijk nooit meer op hetzelfde energie niveau kunnen drummen wat uiteindelijk tot zijn noodgedwongen en verdrietige vertrek leidde begin 1989.

Het jaar begon echter goed met het album Steen, Stoal en Sentiment. Ik weet nog dat het uitkwam, ik was slechts 9 en al groot fan. De album presentatie was op een zaterdagmiddag in maart live op de radio, ik denk in het programma Los Vast. Voor mij was dit een buitenkans om dit radio optreden op te nemen op cassette met mijn nieuwe Blaupunkt stereotoren. Ze speelden een nummer of 5 van het nieuwe album waaronder de titelsong maar ook "Hol ow vast" en "Diana". De LP werd uiteraard ook aangeschaft en heb ik jarenlang helemaal grijsgedraaid. Om maar te zeggen dat ik een intense en persoonlijke band heb met dit album.

Het is bij nader inzien nog steeds wel een goed album maar geen absolute Normaal klassieker daarom geef ik 4 sterren. Behalve “Ballade van een Muzikant” staan er geen essentiële songs op maar deze mix van hardere en rustigere boerenrockers klinken allemaal zoals je van een Normaal album hoopt. Het feit dat de plaat niet erg gedateerd is komt vooral door de koppigheid van Bennie Jolink. Als 1 van de zeer weinigen in de jaren 80 weigerde hij alle moderne productietechnieken en werden ook synthesizers, drumcomputers ver buiten de deur gehouden. Aangezien “echte” muziek gebaseerd op het bespelen van “echte instrumenten” tijdloos blijft is dit nog steeds een fris album en minder ingeblikt als die van hun tijdgenoten.

Het is het eerste album op eigen label “PK records” (via Warner) en ook het eerste album opgenomen in de eigen “Commodore” (vernoemd naar de Opel Commodore) studio te Zelhem. Normaal was maar al te blij dat ze nu gewoon bij hen om de hoek kon opnemen en niet meer weken in “het Gooi” moesten opnemen. Op het resultaat konden zo ook trots zijn, maar eerlijk gezegd zijn productietechnisch voorgaande albums als met name “Deurdonderen” en “De Klok op Rock” wel sterker.

De rocknummers op het album høken lekker rechttoe, rechtan zoals “Steen, stoal en sentiment”, “Diana”, “Hol ow vast”, “Blief stoan” en “Dat is dat”. Helemaal niks mis mee. Maatschappij kritiek is er op “Alles kump now dichterbi-j” (toekomst doom door nucleaire bewapening) en Steen, stoal en sentiment” wat in 2020 geschreven zou kunnen zijn in plaats van 35 jaar geleden als je het woord databank in Facebook of Google vervangt (De samenleaving wurt steeds harder, De humor krig ’t steeds benarder, Computer die de boel bestuurt, databank die ons begluurt) en “Leaven op het platteland” (uiteraard het bekende stokpaardje van Jolink dat het daar zoveel beter is dan in die enge stad ).

Nummers “In de brand, uut de brand”, “Tonia” en “Elektronika woemahoeptjoep” zijn de rustige nummers op het album die daarmee voor afwisseling zorgen maar zijn zoals gezegd geen Normaal klassiekers. “De ballade van een muzikant” geschreven door Jan Manschot is het laatste nummer op het album en werd in de jaren erna een echte fan favoriet en een nummer dat live door de jaren heen op de setlist bleef bij voorkeur voor in de toegift. Zoals ook op het afscheidsconcert in de Gelredome, toen het inmiddels was uitgegroeid tot een emotioneel hoogtepunt in het oeuvre van de band en een eerbetoon aan de toen inmiddels overleden Jan Manschot.

Izzy Maurice schreef:

Daar doe je in mijn ogen het ijzersterke titelnummer ernstig te kort mee! Samen met Ballade van een muzikant zijn dat DE nummers op dit album. Voor de rest een mooi verhaal!

vielip

Het titelnummer had ik idd niet moeten vergeten , ook classic!

avatar van Dirkrocker
Leuk album van Normaal. Titelnummer is en heerlijke rock song, heerlijke opener. Leaven op t platteland vind ik en geweldig nummer, heel herkenbaar voor mezelf. En ballade van de muzikant is wel het pareltje. Kippenvel altijd weer. Zijn voor mij echt de 3 uitschieters ook, verder is het en leuk album met nummers weer met en dikke knipoog. Alleen in de brand uut de brand weet de serieuse toon nog te raken.