Normaal - Effen Zitten (2000)

Label: Mercury

1. Zo Moar Inens (3:15)
  2. Lullen Doet Ze Toch (3:25)
  3. Doodgewoon (3:55)
  4. Engelsman (2:40)
  5. Stille Getuigen (3:53)
  6. Ow Eigen Afkomst Kön I-j Niet Vervluuken (2:50)
  7. Drieven (2:36)
  8. 'T Letste Tröhntjen (3:41)
  9. Zo Simpel (3:21)
  10. Hitsen Annie (3:13)
  11. Wacht Nog Effen op Mien (4:04)
  12. Do Re Mi (2:58)
  13. Kont Kiekie (3:40)
  14. Now Swing Ik Wear (4:15)
  15. 'T Is Stil [Live] * (3:30)
  16. Veur Effen [Live] * (2:06)
  17. Bier Bier Bier [Live] * (1:29)
  18. Hiekikkowokan [Live] * (4:16)
  19. Drieteri-je Blues [Live] * (4:08)
  20. Oerand Zacht [Live] * (6:06)
avatar van IntoMusic
Enige album dat ik van Normaal heb. Niet mijn genre, maar hier presenteren ze zich in de puurste (of zoals Golden Earring het noemde: Naked). Leuke tracks die bijna allemaal voor mij nieuw waren en lekker relax gespeeld.
Ik heb een versie met een live bonusdisc (inmiddels op MuMe toegevoegd). Hierop staat een geweldige leuke uitvoering van 'Oerend zacht': "Bertus op pantoffels en Tinus op de kousenvuuten"...

Geweldig en de 2-disc bij elkaar zijn absoluut dik 4 sterren waard.

Het nummer Stille getuigen doet me denken aan een Commander Cody lied.

avatar van Izzy Maurice
In het kader van algehele (her)evaluatie van het oeuvre van onze Achterhoekse helden, heb ik alle (en dat zijn er veel) albums uitgebreid teruggeluisterd.

"Effen Zitten" (2001) markeert een nieuwe fase in de carriere van Normaal. Gitarist Paul Kemper is inmiddels uit de band en vervangen door Alain Gascoigne (De Gaspiepe), die ook al deel van de band uitmaakte in de topjaren 1980 - 1982. Daarmee heeft Normaal toch een doorstart gemaakt ook al was dat eind jaren 90 zeer onzeker mede ingegeven door mismanagement, rechtzaken en de depressie van Bennie Jolink.

Waar Normaal in de jaren 90 nog een stevige rockband was, is de toonzetting op deze plaat die opgenomen is in de eigen "Heuijberg" studio, veel rustiger en akoestisch. De gastenlijst is indrukwekkend: Pim Kops en Antonie Broek (beiden van De Dijk - maar ook de Engelstalige soloplaat van Ben, "Howling at the moon") doen mee, Rens van der Zalm, Hein Offermans, de blazers van Yammah Tammah en (op 1 nummer slechts weliswaar) Jan Manschot en Ferdi Jolij (beiden uit de oerbezetting van Normaal).

Daarmee komt Normaal op "Effen zitten" muzikaler over dan ooit met als insteek om het speelveld te verruimen van alleen grote zalen en feesttenten naar nu ook schouwburgen en theaters al waar ze subtieler kunnen høken. Het is een relaxte maar toch ook wat tamme plaat geworden met een duidelijke stijlbreuk ten opzichte van de Paul Kemper jaren en is daarmee een opmaat naar een nieuwe fase waarin Normaal minder gitaarrock gedreven zal zijn.

Het song materiaal levert geen nieuwe Normaal klassiekers op maar scoren meestal wel een voldoende. Beste nummers wat mij betreft zijn "Zo moar inens", waarvan de muziek duidelijk geleend is van "If i had a hammer" van Trini Lopez. "Wacht nog effen op mien" waar de band een overtuigende cajun sound weet neer te zetten, in mijn oren een hit die het ook goed zou moeten doen op de dansvloer. "Hitsen Annie" waar de muzikale toevoeging van de gasten het grootst is en zorgt voor een swingende New Orleans rock & roll sound met piano en blazers in de hoofdrol. Daarmee is dit de beste Normaal plaat sinds "Gas d'r bi-j" (1994).

Op de bonus cd nog meer Normaal unplugged, maar dan live opgenomen inclusief het grappige "Oerend Zacht".

avatar van Dirkrocker
Paar weken geleden dit album weer eens gedraaid, en verdraaid helemaal vergeten te stemmen. Dus bij deze En unplugged en live ingespeeld album, met diverse artiesten zoals Maurice hierboven beschrijft. Nu kan ik wel begrijpen dat veel høkers er niet zoveel mee konden in begin. Normaal stond toch altijd voor stevige rock met hier en daar en melige nummertje of en ballad. Plus er zit zo’n big band bij , dat je het nauwelijks en normaal plaat kan noemen. Maar miss dacht Jolink als ik er en solo plaat van maak trek het minder aandacht, Normaal muzikanten zitten er ook bij, dus ik zet er Normaal op. Nu gaat mijn muzieksmaak heel breed van country tot aan metal, dus kan ik dan wel zeggen dat ik het een leuke plaat vind. Opener zomar inens, ow eigen afkomst kön ie niet vervluuken, het mooie stille getuugen en wacht nog ff op mien springen er voor mij uit. Daarbij hoor ook het nummer : Now swing ik wear, dat samen met joly word gezongen en ook over hun gaat. Het nummer gaat vooral over dat ze blij zijn dat ze elkaar weer spreken en zien(na hun ruzie). Grappige is ook wel dat je ze hoort praten en overleggen tussen de nummers door en af en toe en snaar breekt. Nee ik kan het wel waarderen , maar snap ook dat andere aanhangers er niks mee kunnen en dit niet willen horen van hun band.

avatar van Nelge Phanker
Leuk album, zonder hits.