Magma - Mekanïk Destruktïw Kommandöh (1973)

Alternatieve titel: M.D.K.

Frankrijk
Avant-Garde / Rock
Label: A&M

1. Hortz Fur Dëhn Stekëhn West (9:34)
  2. Ïma Süri Dondaï (4:28)
  3. Kobaïa Iss de Hündïn (3:35)
  4. Da Zeuhl Wortz Mekanïk (7:48)
  5. Nebëhr Gudahtt (6:00)
  6. Mekanïk Kommandöh (4:08)
  7. Kreühn Köhrmahn Iss de Hündïn (3:14)
Superieur briljante prog!

Electro_
Heb dit geluisterd n.a.v. het "CD's die aandacht verdienen"-topic en het klinkt erg leuk moet ik zeggen.
Alleen na een tiental minuten word je toch wel een beetje gestoord van het gegil de hele tijd. Zal de rest van de Magma-albums ook eens beluisteren, voor deze geef ik 4*

Niemand heeft dan ook gezegd dat dit toegankelijke muziek is. Eerst klinkt het als geschreeuw (dat is het ook wel trouwens), maar later hoor je wel degelijk dat het allemaal in het plaatje past en hoe goed het in elkaar zit.

In ieder geval heel goed dat je het hebt geprobeerd

avatar van Paalhaas
Christian Vander's Magma waren de grondleggers van de Zeuhl-beweging. Zeuhl is een nogal moeilijk te omschrijven genre (de term betekent zoiets als Muziek van de Almachtige), maar je zou kunnen zeggen dat (meestal Franse) muziek die enigszins lijkt op Magma als Zeuhl te omschrijven is. MDK is en blijft waarschijnlijk Magma's magnum opus.

De muziek op MDK is werkelijk fascinerend, een soort science-fiction jazz-rock, met overheersend koorgezang dat vergelijkingen met Orff's Carmina Burana oproept. Toch gaan die maar deels op, want iedereen die het gehoord heeft weet: MDK is een unieke, eclectische rockopera (in de meest letterlijke zin van het woord ) zonder gelijken, één die leent van klassieke muziek (Orff, Stravinsky, Verdi) tot free jazz, van Zappa tot gospel.

Het album is, zoals het volledige Magma-oeuvre, geschreven in het Kobaïaans, een door Vander compleet zelfverzonnen taal (Vandaar ook de maffe songtitels). Het verhaal beschrijft het naderende einde van de wereld, zoals voorspeld door de profeet Nebëhr Gudahtt, vertolkt door basvocalist Klaus Basquiz. Om in leven te blijven, moeten de mensen hun leven op Aarde opgeven en verhuizen naar de planeet Kobaia. Aanvankelijk hebben de mensen geen oren naar dit verhaal maar langzamerhand komt er meer aanhang voor Gudahtt. Een nogal maf SF-verhaaltje natuurlijk, maar het zij ze vergeven als ze het op dergelijke wijze muzikaal weten te ondersteunen. Minpuntje aan het geheel is overigens de af en toe ronduit gênante sopraan van Stella Vander.

Op de CD-reissue van Seventh is trouwens ook nog de originele versie van MDK te vinden, 4 minuten korter, met minder oveheersend basspel (niet Mister Top maar JP Lembert speelt hier) en een langere intro inclusief krijsende saxofoon. Iedere fan zou eens op zoek moeten, want hoewel minder krachtig is ook deze versie interessant (Het wordt vaak de orchestrale versie genoemd omdat eigenlijk alleen Basquiz zingt, de rest van het koor is niet aanwezig).

Ik ga er een halfje bij doen, want minder dan 4,5/5 verdient dit ongelooflijke album absoluut niet. Wie weet komt de volle score nog eens.

avatar van Lukas
Ik dacht, laat ik deze ook eens proberen. Vaak vind ik het wel wat, als ik zoiets denk, maar ik vind dit eigenlijk een vervelende, kitcherige plaat. Hij duurt nog geen veertig minuten, maar voor mijn gevoel toch veel langer. En dat is in dit geval niet positief. Voor mij klinkt dit helemaal nergens naar. Excuus voor het gemiddelde, maar ik vind 1.5* genoeg.

Omayyad
Maar Lukas toch... Plaatje even wegleggen en over een poosje maar weer proberen, want 1,5 op 5 is natuurlijk te laag voor dit album.

Dit is ook niet een plaat die je eventjes een keertje draait, en dan gelijk kan begrijpen, maargoed. Het lijkt me ook niet echt iets voor Lukas.

avatar van Waldo Jeffers
Ben het wel met jullie beiden eens. Dit is een plaat die je meer moet luisteren om hem echt mooi te vinden. Ik snap daarentegen niet wat je bedoelt met kitcherig, lukas?

Waldo Jeffers schreef:
Ik snap daarentegen niet wat je bedoelt met kitcherig, lukas?

Dat overdreven gejodel.

avatar van lxflx
Ik kan me voorstellen dat mensen dit te raar vinden en dat het misschien een paar luisterbeurten nodig heeft, maar dat gaat niet voor iedereen op: Ik zelf was gelijk verkocht de eerste keer dat ik dit hoorde. Wat een superplaat.

Zoals iemand al eerder zei doet het bij vlagen sterk denken aan Carmina Burana van Orff. Maar ook Zappa (vooral uit z'n Uncle Meat periode) en in zekere zin ook wel Sun Ra.

Maargoed, wat de één geweldig vindt, is voor de ander uitsloverij, pretentieus of te maf... blijft natuurlijk een kwestie van smaak. Ik vind het in ieder geval een topalbum.

avatar van riesj psycho
Prachtplaat. Ik heb wel opgemerkt dat Christian Vander toendertijd heel veel naar Les Noces van Strawinsky heeft geluisterd. Je vindt heel veel stijlcitaten terug op dit album.

Omayyad schreef:

Een maand of negen is een aardig poosje. Bovendien is mijn referentiekader alweer een stuk in omvang toegenomen. Ik kan het inmiddels wel hebben, maar het blijft niet echt mijn ding. Halfje erbij dan maar. Meer kan ik er echt niet mee.

avatar van Kasperbert
Mijn eerste kennismaking met Zeuhl. In het begin is het even wennen, maar wat je daarvoor terugkrijgt is niet te geloven. Wat een pareltje is deze plaat zeg! Ik ga gelijk op zoek naar meer van Magma en Christian Vander. 4,5*

avatar van Waldo Jeffers
Mispak je trouwens niet op Vanders solo-werk, buiten Wurdah Ïtah is dat veelal vooral jazz-gericht. Erg goed dat wel, maar geen zeuhl (dus als je daarnaar op zoek bent)

avatar van ChrisX
Maar aan de andere kant zit er wel degelijk een grote jazz onderstroom in Magma's muziek dus zo gek is dat niet.

avatar van Waldo Jeffers
Klopt wel natuurlijk, maar als je echt naar zeuhl op zich op zoek bent, zou ik Vanders meeste solowerk pas later verkennen. Uiteraard is er een erg grote link tussen de muziek, maar dan kan je even goed Coltrane verkennen in functie van zeuhl.

avatar van Kasperbert
Verhoogd naar 5* en een plekje in mijn top 10 gegund. Geweldig album!

avatar van Tha)Sven
Geweldig album inderdaad. Na een aantal maanden is deze plaat nu eindelijk tot mij doorgedrongen. Wat is Mekanïk Kommandöh een geweldig nummer. Ook de eerste drie nummers zijn ongelofelijk.

Hypnotiserend mooi.
Het duurt wel even voor het je pakt ... maar als het je eenmaal heeft dan blijf je er naar luisteren. Ik kan 't bijna niet uitzetten. Echt bijna verslavend.

Voor mij vooralsnog de ontdekking van 2009

avatar van Ataloona
Fijne achtergrond informatie van Paalhaas, want ik zat toch al aardig moeilijk te doen over de ''onverstaanbare lyrics''. Gelukkig zijn die dus gewoon in een verzonnen taal... Niet dat dat veel uitmaakt, want wat is dit een heerlijke plaat. Vaak lekker gek gezongen en de betekenis van dit Zeuhl-genre word flink duidelijk gemaakt door Magma. Een episch geheel van hypnotiserende klaaglijke zang, een flinke scheut jazz, rock in de meest epische vorm, gospel en vooral - zoals Paalhaas al aangaf - de nodige Zappa en Stravinsky invloeden. Kennelijk is het zelfs een echte rockopera (ik verwijs u door naar het stuk van Paalhaas) met een absurd en humorvol verhaal. De muziek past er dan ook zeker bij. Overigens is de goede muzikaliteit van de band makkelijk te horen, alleen al het ongelovelijk mooie openingsnummer met de rollende bas en de heerlijke piano loopjes. Een album wat zeker wat aandacht verdient en het is dan ook zeker een fantastisch album. 4,5*

Assurancetourix
Ooit een optreden meegemaakt van Magma in Paradiso toen Christian Vander een drumsolo gaf liep de halve zaal leeg, ik ben blijven staan, wat een fenomenale drummer, hij raakte in trance tijdens het spelen en dat ziet er nogal eng uit, maar wat een kunstenaar is dit zeg, petje af!

avatar van Don Cappuccino
Net voor de eerste keer beluisterd en dit is een band waar ik verder ga induiken. De instrumentatie doet me veel aan Zappa denken en daar word ik heel bij van. De vocalen zijn echt krankzinnig op sommige momenten, de getormenteerde schreeuwen in Nebëhr Gudahtt doen me zelfs denken aan behoorlijk duistere metalbands. Dit smaakt naar meer!

avatar van niels94
Pfoe, zware kost. Het staat hierboven al aardig beschreven: een soort mengelmoes van progrock, jazz en klassieke muziek, gemaakt met een goed gevoel voor experiment en durf. Ook de epiek wordt allesbehalve ontweken. Het is nogal een hectisch geheel, vandaar dat het nogal zwaar op de maag valt, zo'n eerste luisterbeurt, maar boeiend is het zeker (en 'speciaal' al helemaal).

avatar van jorro
En toen kwam ik Magma tegen in mijn speurtocht door lijstjes. Dit album staat gedeeld 47e in de jaarlijst van Oor over 1974. In de jaren 70 was ik vooral prog-minded, maar Magma hoorde daar toen niet bij. Wel van gehoord; verder niet.
OK, nu dus een luisterbeurt op Spotify. Het eerste waaraan ik moet denken is aan de minimal music van o.a. Wim Mertens. Ook hoor ik sterke Philip Glass achtige invloeden. Vooral in 'Kobaïa Iss de Hündïn' en 'Da Zeuhl Wortz Mekanïk' hoor je dat.
Iets anders dat in mij opkomt is Canto Ostinato van Simeon Ten Holt.
Allemaal componisten die bij mij weinig fout kunnen doen. Magma zit dus in een goed rijtje!

Jazz hoor ik er niet in en daar ben ik wel blij om, want met jazz heb ik weinig. Ook met Zappa heb ik weinig. Ik hoor (gelukkig) ook weinig overeenkomsten daarmee.
4,5 *

avatar van Brunniepoo
Het repetitieve van Minimal Music kom je absoluut tegen bij Magma, maar ik zou zelf verder nooit op de associatie gekomen zijn.

jorro schreef:

Christian Vander is een groot John Coltrane-adept, je zou eens kunnen kijken of je bijvoorbeeld via Christian Vander - John Coltrane L'Homme Suprême (2011) - MusicMeter.nl de stap van Magma naar Coltrane kunt maken.

avatar van Brunniepoo
Brunniepoo schreef:

en onlangs luisterde ik naar Einstein on the Beach en toen dacht ik "dit heeft veel overeenkomsten met Magma".