Henny Vrienten - Alles Is Anders (2015)

Label: Top Notch

1. Een Ander Hart (4:52)
  2. Zo Was Het, Zo Is Het (4:25)
  3. Hier Is het Goed (3:58)

met Typhoon

4. Meer Moet Dat Niet Zijn (4:59)
  5. Spelen Met Vuur (4:20)
  6. Zelfs de Wind (4:32)

met Polle Vrienten en Meke Vrienten

7. Twente of Drenthe (4:58)
  8. Vrij (4:14)
  9. Alles Is Anders (3:42)
  10. Er Is Meer (4:55)
  11. Nooit Meer Naar Brabant (2:59)

met Guus Meeuwis

12. Het Gaat Niet Beter Worden (4:40)
  13. Even Niet Bewegen (3:20)
  14. Bandje in de Wolken (6:40)
Mijn oude (allereerste) muziekheld die jaren op zich liet wachten en nu na één jaar gewoon al weer met een opvolger komt.
Het kan verkeren met Henny.

Op Alles Is Anders gaat hij rustig door waar hij gebleven was: een aaneenrijging van prachtige liedjes met een zeer fijne flow. Heel herkenbaar Vrienten ook.

Ook herkenbaar is het probeersel dat hij ons voorschotelde bij zijn concert in Utrecht: Spelen Met Vuur, misschien toch minder een probeersel dan hij ons wilde doen laten geloven.

Maar wat is het allemaal weer prachtig. Zo Was Het, Zo Is Het weet me gelijk al te ontroeren en zo volgen er wel meer nummers.

Eigenlijk heb ik maar één puntje van kritiek en dat is er ook eentje die nergens op slaat: de opvolger is te snel verschenen. Ik was nog helemaal niet klaar met En Toch...

Toen was de verrassing enorm, de kwaliteit van die plaat wist me echt te pakken en ik wist weer waarom ik ooit zo'n groot fan werd, hoe jong ik toen ook was.
Nu is dat overrompelende er wat minder doordat ik nog in de flow zit van de vorige. Hierdoor ontstaat een wat geruisloze overgang van de twee albums en zet ik een heel klein beetje lager in, wetende dat dat op lange termijn vast wel weer omhoog gaat.

Een raar puntje van 'kritiek' dus, want eigenlijk noemen we dit gewoon een luxeprobleem. Ik begreep zelfs dat ie alweer aan de volgende denkt. Van mij mag ie als dat dit soort albums oplevert.

Schitterend!

avatar van AstroStart
Een zeldzaam album. Schitterende nummers, zowel muzikaal als tekstueel. Onlangs een begrafenis gehad van mijn oma, op 90-jarige leeftijd in haar slaap overleden. Dan komt zo'n laatste couplet in 'Meer Moet Dat Niet Zijn' goed binnen, want het beschrijft de sfeer die er hing. Soms is Henny komisch (Guus wordt even genoemd in een liedje over Brabant), maar vaker ontroerd hij. Hoogtepunten: Zo was het, Zo is het; Spelen met vuur (een gypsy-liedje), Bandje in de wolken.

avatar van lennon
Het duurde 23 jaar voordat Vrienten na Henny Vrienten - Mijn Hart Slaapt Nooit (1991) met Henny Vrienten - En Toch... (2014) op de proppen kwam (Klaar, Nacht en aardige jongens niet meegerekend, want was geen solo plaat). Nu is er een 2 album in 9 maanden na En Toch... wat een verassing. Hij verteld dat de tour hem inspiratie heeft gegeven. Wat ontzettend mooi. Zeker op de leeftijd waar hij is beland... (inmiddels 67 jaar jong) en hij is alweer bezig met een 3 album! Wow.. en dan ook nog een project met George Kooymans en Boudewijn de Groot. Nee gelukkig zijn we voorlopig nog niet af van (wat mij betreft) de beste liedjesschrijver van Nederland

1.Een Ander Hart (4:52)
Meteen bij de 1e track wordt het duidelijk dat dit geen plaat is geworden gevuld met overblijvers van de En toch sessies.. Henny heeft inspiratie! Mooi nummer, met zeer mooie instrumentatie.

2.Zo Was Het, Zo Is Het (4:25)
Een mooi lied over het leven: Bij geluk hoort pijn en zo is het. Het nummer doet me terug denken aan de Mijn hart slaapt nooit cd. Dat komt aan het mooie einde, Op het moment dat Henny zijn stem verheft en lekker zeikerig gaat zingen, geniet ik des te meer. Mooi nummer!

3.Hier Is het Goed (3:58)
De 1e single van het album, en voor mij het minste nummer van de plaat. Mooi dat dit nummer nu wordt ingezet om geld in te zamelen voor de grote toestroom vluchtelingen. Dat Henny het 1 jaar terug al schreef maakt niet uit, Recenter kan een tekst niet klinken. Waarom het nummer me niet zo aanspreekt kan ik niet zeggen, maar het refrein is denk ik te makkelijk. De toevoeging van Typhoon doet me ook niks. Rare single keuze als je t mij zou vragen.

4.Meer Moet Dat Niet Zijn (4:59)
Wat mij betreft is dit nummer een van de hoogtepunten. Sterke melodie, mooie tekst, hoe simpel kan het leven zijn?
Uiteraard neigt dit nummer enorm naar Doe Maar door het reggae achtige ritme gitaartje (bespeeld door Jan Hendriks!) Daarom ligt dit waarschijnlijk ook gewoon lekker in 't gehoor. Wederom is de zang van Henny hier echt heel mooi. Deze manier van zingen vind ik echt het mooist! Meer moet het niet zijn, lekker glaasje wijn rijmt Henny simpel aan het eind van dit lied. Maar hij komt er mee weg, want het is zo heerlijk Vrienten... erg lekker nummer!

5.Spelen Met Vuur (4:20)
Dit nummer hoorde ik vorig jaar in januari tijden de tournee voor En toch voor 't eerst. Een typische Vrienten tekst, ondeugend, grappig en leuk autobiografisch. Leuk nummer geworden, ook als studio versie. Ook een mooie liefdesverklaring aan zijn vriend Ernst Jansz. Ik vind het mooi. Wat zal Jansz trots zijn op dit nummer.
En nu ben ik iets ouder, wat dikker en grijs. Maar van binnen een jongen, en ik word maar niet wijs en dat is juist zo fijn, want dat maakt Vrienten zo boeiend!

6.Zelfs de Wind (4:32)
Qua sfeer past dit nummer net zo goed op En toch... Als Henny zachter gaat zingen wordt zijn stem breekbaarder. Het blijft mooi, maar is niet echt mijn favoriete manier van zingen. De tekst is wel weer erg mooi. Je ziet het mooie meisje gewoon langs fietsen! Knap gedaan, erg mooi lied.
Leuk dat Polle Vrienten en Meke Vrienten ook meedoen. Met Xander erbij op bas is dit een aardige familie aangelegenheid geworden. Het nummer doet me overigens ook denken aan De bruid van het album Boeijen Hofstede Vrienten - Aardige Jongens (2008) (waarschijnlijk is de opbouw enigszins gelijk)

7.Twente of Drenthe (4:58)
Een opzwepend ritme neemt ons mee naar het Oosten van het land. Weer zo'n lekkere track! Dit had de 1e single moeten zijn wat mij betreft. Je zou vermoeden dat Daniël Lohues hier nog bij betrokken zou zijn (ook als je 't nummer hoort) maar niks is minder waar.. hij heeft er niks mee te maken. Wel wordt hij bedankt met de mededeling dat hij Henny op het goede pad heeft gezet. Dus de inspiratie van Lohuis is er in ieder geval wel.
Wat een heerlijke beat zeg! Het einde is weer erg grappig. Vrienten die allerlei woorden eindigent op een O probeert te zingen met het dialect... Almeloooooo... ik moet er hartelijk om lachen! Top nummer

8.Vrij (4:14)
Terug naar een dromerig nummer. Het lijkt een nummer over zijn eigen bestaan, en hij verklaart nogmaals de liefde en vooral trouw aan zijn vrouw. Mooi.

9.Alles Is Anders (3:42)
Een lied over ouder worden. Een zeer trieste tekst over vergankelijkheid. Maar zo enorm mooi geschreven. Wat een kunstenaar is de man toch. Je voelt gewoon echt medelijden met de persoon die Henny bezingt in dit nummer.

10.Er Is Meer (4:55)
Een intro met een lekker basloopje. De rustige nummers worden op een gezonde manier afgewisseld met up tempo nummers. Dat is prettig, want dat houdt het album boeiend. Wederom een erg mooie tekst. Een onverslaanbare Henny is te horen in dit nummer.. Er is meer van mij dan jij vernietigen kan erg interessant nummer

11.Nooit Meer Naar Brabant (2:59)
Het nummer waar ik een beetje huiverig voor was. Dat komt door de aanwezigheid van dhr Meeuwis. Die hoor ik niet zo graag. Het is een CCC inc. achtig nummer. Een serieus Country nummer van Nederlandse bodem. De inzet van Meeuwis wordt echter zo grappig gebracht in dit nummer, dat zijn aanwezigheid ook een stuk leuker is. Het nummer is gewoon gezellig en valt gelukkig reuze mee. Gelukkig maar.

12.Het Gaat Niet Beter Worden (4:40)
In dit nummer horen we Paul Santos weer even aan het eind. Life can be so sweet to you zingt Henny in het Engels. Ik snap de zin wel, maar niet waarom ie nou perse in het Engels moet? Zou de inspiratie hier dan echt even niet aanwezig zijn geweest? Het is een lekker feel good nummer, maar dat zinnetje verpest het echt een beetje voor me. De tekst leert je relativeren: Geniet nou maar, het gaat gewoon niet beter worden... Een goed advies. Dat zinnetje wordt 'm dan maar vergeven.

13.Even Niet Bewegen (3:20)
Een mooi en lief liedeslied. Niets meer en niets minder. Als een nummer instrumentaal wat minder boeit, zijn de teksten vaak sterk genoeg om het nummer toch nog mooi te maken en te redden.

14.Bandje in de Wolken (6:40)
Een grappige song over de tijd na het leven. Henny is van plan te gaan musiceren met alle grootheden die hij bewondert. Echter niet als zanger, want die zijn er al genoeg, maar bassen wil hij wel. Wat zal dat een feest zijn zeg!

Conclusie: 14 nieuwe nummers die samen een zeer sfeervol album maken. Knap, gezien het zijn 2e album in een jaar is, en de voorganger was ook al sterk. Vrienten bewijst hier echt aan de top van de Nederlandse muziek te horen. Begleid door een keur aan zeer goede muzikanten heeft Vrienten weer een heel leuk bandje samen gesteld. Tja, je zegt ook geen nee tegen een artiest van zijn kaliber. Leuke is dat hij veel jong talent ook een kans geeft (in dit geval vooral familie) maar bij de vorige was dat MyBaby nog. Deze band doet daar echt niet voor onder.
Ben zeer benieuwd hoe dit live klinkt, ik zal het gaan zien in Utrecht op 26-11.

4 sterren voor dit mooie werkstuk.. Henny was een held, is een held, en zal dat altijd blijven!

Zoals ik al vermoedde, gaat het niet goed komen tussen mij en dit album. Wat mij betreft de eerste mispeer van Henny. De stijl mag dan niet heel veel verschillen van de voorganger, maar het niveau is wat mij betreft een pak minder.

Met Hier is het goed, Twente of Drenthe en Nooit meer naar Brabant bevat dit album voor mij 3 echte draken. Daarnaast spreken weinig nummers me tekstueel aan en mis ik ook wat scherpte en cynisme op dat gebied.

Ook de nummers die ik wel kan waarderen (Spelen met Vuur, Zelfs de Wind, Alles is Anders, Even niet bewegen) zouden het niet redden mocht ik ooit een verzamelaartje branden.

Wat mij betreft de teleurstelling van het jaar.

avatar van MRDammann
Vrienten zijn vorige album, 'En toch...' was al goed, maar 'Alles Is Anders' is ook een Nederlandstalig pareltje. Zoals een echte singer-songwriter zich betaamt komen we veel te weten over het leven van Vrienten en dat is heel interessant en mooi om te horen. De liedjes zijn mooi omlijst met prachtige melodieën en humor. De mooie luisterliedjes luisteren heerlijk weg en vooral het slotnummer is een nummer om keer op keer te luisteren. Het 'duet' met Guus Meeuwis en 'Spelen met vuur' zijn ook hoogtepunten op het album. Het duet met Typhoon valt alleen wat tegen, want het heeft een niet zo bijzondere tekst en ik verwacht wel wat meer van Henny Vrienten op tekstueel gebied. Daarnaast komt dit album ook wel wat snel na het vorige album. Voor de rest is het echt een top album wat vol staat met bijzondere verassingen.

avatar van Boermetkiespijn
Ik lees klachten over Vrientens stem, ik kan het begrijpen. Zelf heb ik er alleen juist wél iets mee, met die reden. Smaken verschillen nu eenmaal, en dat mag. Ik zou me eerder storen aan zijn zachte G dan aan zijn stemgeluid. Dit album in de laatste jaren heel wat keren beluisterd. Het is niet zo catchy als veel van zijn vorige werk, maar toch luistert het lekker weg. Vrienten gaat met zijn tijd mee, en gelukkig niet op een geforceerde manier. De veranderingen in zijn muziekstijl misstaan absoluut niet. "Hier Is Het Goed" met Typhoon is één van de hoogtepunten op dit album. Hun stemmen passen ook prachtig bij elkaar, dat komt mooi naar voren aan het einde van het nummer. Verdere favorieten: "Spelen Met Vuur", waarin hij zijn hele carrière beschrijft, "Twente of Drenthe" met die opzwepende beat. "Nooit Meer Naar Brabant" heeft een typische countrysound en maakt je vrolijk. Door het geluid, maar ook door de humoristische tekst. "Bandje In De Wolken" is misschien wel mijn favoriet op dit album. Een ode aan vele overleden muzikale grootheden. Qua muziek zit het ook mooi in elkaar. Je hoort er een beetje Keltische invloeden op terug. Prachtige afsluiter.

avatar van Ssst
Vakmanschap, speelplezier, goed getroffen teksten met een knipoog: dat maakt dit een fijne plaat (schijf). Doet soms aan Doe Maar denken maar is ook heel eigen, met volwassen thema's. We worden allemaal ouder en rijper