Silent Civilian - Rebirth of the Temple (2006)

Label: Mediaskare

1. A Call to Arms (1:26)
  2. Funeral (6:21)
  3. The Song Remains Un-Named (5:58)
  4. Rebirth of the Temple (4:23)
  5. Divided (6:11)
  6. Bitter Pill (3:47)
  7. Force Fed (3:52)
  8. Lies in the House of Shame (7:32)
  9. Wrath (5:55)
  10. Dead to Me 2006 (5:16)
  11. Blood Red Sky (4:43)
  12. Falling Down (3:10)
  13. Live Again (6:12)
brecht geers
te gekke cd !!! gewoon niets op aan te merken!!
Voor metalcore liefhebbers is dit een must-have!
eerst was ik teleurgesteld dat jonny santos spineshank had verlaten maar achteraf gezien komt hij hier veel meer tot zijn recht.

5 sterren en hij is het waard!

bendrino
inderdaad een geweldige cd!!!

jonny santos voelt zich hier beter in zijn vel dan bij spineshank.

wat misging bij spineshank, gebeurt hier niet.

dit een machtige cd,
echt jammer dat ik niet meer dan 5 sterren kan geven!

bennerd
Ik ben het volledig eens met de vorige twee, als je deze band met Spineshank vergelijkt zal Spineshank wel dik verliezen.

Bitter Pill, Dead To Me 2006, Falling Down en vooral Force Fed blijven me keer op keer verrassen!

bro
Silent civilian speelt de ene keer ongeloofelijk ruw en hard en de andere keer ongeloofelijk hard en melodieus= prefect.

voorbeeld van hun melodieusere kant: force fed.
dit is mijn lievelingsliedje.
niet percee omdat het melodieus is maar het gitaar werk is 'wirklich' met 'fingerspitze gefülhe' gespeeld(mijne favoriete uitspraak )

avatar van Haveaniceday
hmm.. Ik weet het niet, misschien verander ik nog wel van standpunt. Maar zoals het er nu naar uit ziet, vond ik Spineshank toch stukken beter.

Bobiej
Dankzij bro kwam ik in contact met deze band, en gewoon een nummertje apart klinkt wel aardig maar de hele cd is nogal veel van hetzelfde. Gescreamde stukken, cleane aanstekkelijke zangstukjes, gescreamde stukken enzovoort. Nu vind ik Afwisseling wel een belangrijk gedeelte om op te beoordelen, dus daar word dit album door mij op afgerekent. Jammer, want volgens mij zijn het prima muzikanten.

Ben ik dan echt alleen negatief over deze band?
Nee, de riffs en solo's zijn prima, de cleane stukken zijn prima en aanstekkelijk en de scream is lekker.

Toch nog goed voor een 3,5*

Bobiej schreef:
...gewoon een nummertje apart klinkt wel aardig maar de hele cd is nogal veel van hetzelfde...

ja, dat was ook iets waar ik me na een tijdje aan begon te storen. raar genoeg verdween dat gevoel na een tijdje weer

Bobiej
Ha, hopelijk gebeurt hier dat ook. Ik zal hem straks nog eens opzetten. Ik ben verder best geïntereseerd in deze band, staan er optredens geplant in Nederland? Nieuw album?

Bobiej schreef:

nee zekerst niet. hoogsspijtig. hun album is niet eens te koop in benelux dus optredens lijken mij iets waara je voorlopig niet te veel op moet rekenen zo lijkt me. voor zover ik weet kan ik me igleijk niet voorstellen dat ze al in europa hebben opgetreden
misschien komt het ervan bij hun volgend album, hopelijk komt die gauw.

bennerd
Even wat beter commentaar dan mijn bovenstaand (het mijne bedoel ik dan):

Wat doe je als je band tegen je zin commerciëler wordt en je de enige bent die dat niet wil?
Je laat het zien dat je het er niet mee eens bent en verschijnt niet meer op interviews.
Wat als dat niet duidelijk genoeg is?
Je verlaat je band, en start een nieuwe om terug extreme en niet-commerciële muziek te gaan spelen.
Het overkwam Johny Santos. Zijn oude band Spineshank begon steeds commerciëler te worden, dus verliet hij zijn eerdere band en richtte dit Silent Civilian op.

Silent Civilian is een viertal, dat naast Santos (vocalen/gitaar), bestaat uit Tim Mankowski (gitaar), Henno (bas en achtergrondvocalen) en Chris Mora (drum), en speelt traditionele Metalcore. Jeweetwel, die Metalcore met opzwepende riffjes, agressieve schreeuwvocalen en clean gezongen refreintjes.
Niet origineel, maar wel ongelooflijk goed én enorm aanstekelijk.

De intensiteit in nummers als Funeral, The Song Remains Un-named en het titelnummer is grandioos, Force Fed is gewoon een prachtig nummer waar alles aan klopt, en in Wrath en Blood Red Sky bewijst Santos dat hij een van de betere zangers is in het genre.
Live Again is dan weer een ballad-achtig nummer, en met Lies in the House of the Shame bewijzen ze dat ze een nummer prachtig kunnen opbouwen.
Falling Down en Dead To Me 2006 (niet te verwarren met Spineshanks Dead To Me ) zijn dan weer knalharde nummers.
Een aanrader voor fans van Metalcore

Waarom deze band nog niet is doorgebroken in Europa, zullen we dan wel op de platenmaatschappij steken

Dus:
5* en een (voorlopige? ) top 10-notering.

avatar van MuchTheSame
Live Again, heeft het een erg gave Blues achtige gitaar intro . Werkt erg goed en brengt nog een bepaalde emotie in het nummer.. Vind ik

avatar van Joy4ever
Muzikaal zit het erg goed in elkaar, met de screams is ook niet veel mis maar als de zanger "normaal" gaat zingen trekt mijn aandacht sterk weg. Zonde.

Erg lekkere cd, veel afwisseling, ruw, melodieus enz. Toch vind ik het album Ghost Stories beter, eerlijk gezegd. Maar overigens een super heerlijke band, en tig beter als Spineshank.

avatar van james_cameron
Prima debuut van deze band rond ex-Spineshank-zanger Jonny Santos, die hier al even opgefokt uit de hoek komt. Overwegend is het songmateriaal eersteklas, met uitzondering van sommige melodieuze refreintjes, die hier en daar de plank een beetje misslaan. Grotendeels is het echter fijn beuken geblazen, met heerlijke gitaarriffs en een flinke dosis energie en agressie. Soms een beetje meer hardcore qua insteek dan metal, maar dat stoort gelukkig nergens.