The Beatles - Rubber Soul (1965)

Label: Parlophone

1. Drive My Car (2:30)
  2. Norwegian Wood (This Bird Has Flown) (2:05)
  3. You Won't See Me (3:22)
  4. Nowhere Man (2:44)
  5. Think for Yourself (2:19)
  6. The Word (2:43)
  7. Michelle (2:42)
  8. What Goes On (2:50)
  9. Girl (2:23)
  10. I'm Looking Through You (2:27)
  11. In My Life (2:27)
  12. Wait (2:16)
  13. If I Needed Someone (2:23)
  14. Run for Your Life (2:18)
  15. I've Just Seen a Face * (2:04)
  16. It's Only Love * (1:53)
avatar van captino
Mijn vader zegt nog altijd; 'vanaf Revolver maakten The Beatles de beste muziek ooit'. Misschien is dat zo. Maar het 'grote avontuur' van The Beatles begint voor mij toch wel bij Rubber Soul. Afgelopen week de cd lekker in de auto geluisterd. Top. Het is gewoon ijzersterk. Ik ben niet bekend met de wereld in 1965, maar deze plaat moet toch erg bijzonder zijn geweest dat jaar.

In My Life is gewoon een van de allermooiste liedjes ooit gemaakt.

avatar van jorro
Twee topalbums in een jaar, Help en Rubber Soul waarbij het moeilijk is een beste te kiezen.
If I Needed Someone is in elk geval mijn favoriete nummer van deze twee albums. En op dit album staan Girl, Norwegian Wood en Michelle. Ook prachtig.

Dit album had van mij 4,5*, maar ik ga dat veranderen naar 4*. Omdat het vergelijkbaar is met Help, maar vooral ook omdat ik albums heb die één of twee treetjes hoger staan
Dit album staat iets hoger, namelijk 2e in de 100 Greatest Albums of 1965 en 2e in BestEverAlbums 1965.

avatar van Duco van Deugen
In mijn persoonlijke Beatles top-10 zou deze op nummer 4 kunnen staan. Dit was de tweede LP die volledig eigen composities bevatte. Geluidskwaliteit is goed tot zeer goed. De band was toentertijd al dusdanig bekend en beroemd dat ze het niet nodig vonden om de groepsnaam op de hoes te vermelden. Hoezo arrogant?

Album bevat pareltjes zoals "Drive my Car", "Norwegian Wood", "Nowhere Man", "Girl", "If I Needed Someone". Het gevoelige "Girl" werd verrassenderwijs niet geschreven door McCartney, maar door John Lennon.
Typisch een plaat die ik elk jaar wel weer een keertje wil horen...

Track 15 en 16 staan trouwens niet op de originele Europese LP. Volgens mij horen ze thuis op het album "Help".

Duco van Deugen schreef:

Grappig, dat is me nog nooit opgevallen. Ik vind dat wel mooi eigenlijk. Arrogant? Wellicht, maar ze maakten het waar. Dit leuke weetje ligt dus al mijn hele leven voor het oprapen ligt, maar deze subtiliteit was dus nooit aan mij besteed.

avatar van caravelle
Ik weet het niet helemaal zeker maar de eerste twee lp's van de Rolling Stones hadden zowel geen bandnaam als titel op de cover. Waarom is mij een raadsel?

avatar van teus
caravelle schreef:

Klopt bijna
Geen bandnaam.... t/m '67 zelfs (UK)

avatar van caravelle
teus schreef:

Klopt bijna
Geen bandnaam.... t/m '67 zelfs (UK)

Interessante constatering!

avatar van Duco van Deugen
Ik heb nog iets toegevoegd aan mijn originele bericht. Namelijk dat track 15 en 16 niet op de Europese release van dit album staan. Dit zijn nummers van de LP "Help", welke wellicht voorkomen op een Amerikaanse versie. Het was een bekend (en irritant) gegeven dat Capitol in de VS de vrijheid had om naar eigen smaak albums samen te stellen. Pas vanaf "Sgt Pepper" zouden alle versies in alle werelddelen hetzelfde zijn.
Ik neem aan dat we op dit forum de Europese versies van artiesten en popgroepen bespreken (?)

Duco van Deugen schreef:

In de Beatles discografie van MuMe worden de Amerikaanse albums die echt totaal anders zijn apart weergegeven met [US]. Geldt ook voor eventuele uitgaves in andere landen.
Bij de laatste twee nummers staat een sterretje. Dat betekent dat ze niet op iedere versie staan. Dat zie je bij veel albums. Vaak als er bonusnummerd aan toegevoegd zijn. Maar ook als de uitgave in een ander land iets anders is qua tracklist. Op Japanse uitgaves staan nog wel eens bonustracks die je nergens anders vindt.

Hoe dat bij dit album zit, of track 15 en 16 (die dus niet op iedere versie staan) voorkomen op de Amerikaanse editie, weet ik niet. Ongetwijfeld weet devel-hunt of bawimeko het naadje van de kous!

Rogyros

Maar dan blijven we toch aan de gang? Moet er dan via sterretjes aangeven worden dat er ook andere versies bestaan in de VS, Japan enz. Ik vind dat we het zuiver moeten houden en ons moeten beperken tot de originele Europese versie uit 1965. Als men toch daarvan wil afwijken, zou er bijvoorbeeld een aparte entry gemaakt kunnen worden met 'US' achter de titel.

Rogyros

Tja, zo is MusicMeter opgebouwd. Er zijn van zoveel albums bij zoveel artiesten verschillende versies in omloop. Om die allemaal als aparte albums te plaatsen, gaat wel erg ver. Dit is niet alleen bij The Beatles zo natuurlijk. Dit geldt voor heel veel albums. En zo'n brei als het is bij Discogs is niet iets waar op deze site voor gekozen is (gelukkig niet). Je hoeft natuurlijk ook niet de bonustracks aan te klikken. Dan zie je ze niet. Prima toch?

Over Rubber Soul, ik heb bij de Amerikaanse versie deze twee tracks niet gezien. Althans, I've Just Seen A Face niet. It's Only Love weet ik niet meer.

En het is natuurlijk niet aan ons. Wij zijn gebruikers, geen beleidsmakers.

Rogyros schreef:

En het is natuurlijk niet aan ons. Wij zijn gebruikers, geen beleidsmakers.

Grotendeels mee eens. Ik zit nog niet zo lang op MusicMeter en had dit aspect misschien anders ingeschat. De laatste zin verpest het echter weer: goede beleidsmakers luisteren ook naar (liefst opbouwende) kritiek van gebruikers. Ik ben dat althans gewend van andere forums, lol...
Ik laat het maar even hierbij...

avatar van devel-hunt
Rogyros schreef:

Zeker, het naadje. The Beatles stonden in Europa onder contract bij EMI en in de verenigde Staten bij Capitol records. Capitol week af van de officiële release. Waarschijnlijk dacht men dat de smaak van het Amerikaanse publiek afweek van het Europese. Pas vanaf revolver waren de uitgaves wereldwijd hetzelfde. Zoiets Dus.

avatar van bawimeko
devel-hunt schreef:

Klopt volledig!
Het was ook een lichte vorm van oplichterij; in de regel hadden de US-persingen wat minder nummers, wat dan weer de mogelijkheid gaf om die overgeschoten tracks en wat singles bij elkaar te vegen en een extra compilatie-album uit te geven (bijvoorbeeld Yesterday & Today).
Ook is de Amerikaanse Rubber Soul wat softer en meer 'folksy', even letterlijk uit 'The Beatles Bible':
"They added ‘I’ve Just Seen A Face’ and ‘It’s Only Love’ from Help!, and omitted ‘Drive My Car’, ‘Nowhere Man’, ‘What Goes On’, and ‘If I Needed Someone’."