The Beatles - Rubber Soul (1965)

Label: Parlophone

1. Drive My Car (2:30)
  2. Norwegian Wood (This Bird Has Flown) (2:05)
  3. You Won't See Me (3:22)
  4. Nowhere Man (2:44)
  5. Think for Yourself (2:19)
  6. The Word (2:43)
  7. Michelle (2:42)
  8. What Goes On (2:50)
  9. Girl (2:23)
  10. I'm Looking Through You (2:27)
  11. In My Life (2:27)
  12. Wait (2:16)
  13. If I Needed Someone (2:23)
  14. Run for Your Life (2:18)
  15. I've Just Seen a Face * (2:04)
  16. It's Only Love * (1:53)
avatar van meneer
Ernie schreef:
Erg grappig dat zaaf zijn reactie nu een antwoord op mijn post lijkt

avatar van nlkink
Ernie schreef:

Vergeef mij als ik verkeerd ben maar bij alle oude groepen/artiesten (Rolling Stones, Led Zeppelin, The Doors, Jimi Hendrix...) waarvan ik CD's bezit vielen de prijzen enorm goed mee. Enkel Pink Floyd en The Beatles blijven belachelijk duur

Je hebt een punt, al moet ik zeggen dat CD's van The Rolling Stones uit de Decca periode (1963-1969) ook nog altijd onverminderd duur blijven. Die zweven in mijn woonplaats Assen tenminste altijd op een niveau van € 19,99. Het materiaal uit de periode erna is heel vaak goedkoper, afgeprijsd of mid price.
Bij een aantal acts, waaronder The Rolling Stones, heb ik vaak een vermoeden dat albums ineens goedkoop worden omdat er oude voorraad moet worden gedumpt waarna er ineens een uitgebreide remaster op de markt wordt losgelaten. Sta je er weer met een weliswaar goedkope CD, maar wel met een gevoel dat je misschien die remaster met een beter geluid en extra tracks ook wel zou willen hebben.....

Sinds kort heb ik ook een hele trits Beatles albums (Please Please Me tot en met Magical Mystery Tour en als aanvulling Past Masters) opnieuw op CD gekocht. Ten eerste kon ik mijn 'oude' exemplaren voor een aardig bedrag aan een geïnteresseerde kwijt en ten tweede lagen ze bij Plato in Groningen voor maar € 9,99 per stuk.
Bij de Beatles albums op CD vond ik het altijd, dus ook bij de eerste release in 1987, dat men de bijbehorende singles, B-kantjes en EP's had kunnen bijvoegen als bonus tracks, misschien zelfs aangevuld met een paar 'work in progress' tracks. Nu is het zo dat je een relatief kort album op CD hebt en als je de hits wilt horen moet je er een aparte verzamelaar bijkopen.

avatar van Linius
Laatst op de platenbeurs een Nederlandse pressing van dit album voor 25 euro gekocht. Worth it!

avatar van teus
Linius schreef:

Mooie score Linius van een hoogwaardig Beatlealbum
Heb Rubber Soul in 3 variaties... de 1965 vinyl, de 2009 CD, remaster...de 2014 U.S release, CD + ook nog hiervan getrokken de 1965 vinyl single Michelle/Girl
b t w...hele mooie nr 1 heb jij trouwens

avatar van Obscure Thing
Ook een mooie nummer 2 t/m 10, maar volgens mij gaan wij ook vaak naar dezelfde concerten Linius.

avatar van TheBuszz
Hier gingen The Beatles de goeie kant op. Sommige songs zijn toch nog wel iets te gelikt in my opinion..

avatar van SébastienY
Ik word iedere keer weer verliefd op die liefelijke riff van In My Life

avatar van brandos
Zet 'Lucy in the sky' (met die flauwige mystificaties) eens tegenover 'The word': die tremlerende bas van McCartney en die spitse samenzang. Iedere Britpop band die zoiets vandaag de dag zoiets uit brengt is meteen weer 'hot'. Ja ook dat waren the Beatles! En eigenlijk vind ik alle nummers op Rubber soul beter dan die op Sgt. Peppers.

avatar van Wickerman
Sgt. Pepper is vaak melig, maar Rubber Soul is inderdaad het prototype Britpop album. Heerlijk. Mijn favoriete Beatlesalbum qua album. Qua nummers blijft The White Album toch het best.

avatar van teus
vind niet dat je Rubber Soul met Pepper of White Album kunt vergelijken,en ook niet Pepper met White Album
Het karakter van het album in combinatie van het tijdsbeeld heel verschillend.. en ja alle BeatleAlbums komen uit de '60,s maar bij the Beatles ging die ontwikkeling binnen een jaar of 8 in bijzonder snel tempo
Begrijp me goed ik heb 5 BeatleAlbums (waaronder genoemde 3) op de volle 5* staan
Waarvan Abbey Road mijn favoriet is ,maar ook niet te vergelijken met bv. Revolver ,ook alle 2 ..5*

avatar van Wickerman
Dat begrijp ik maar al te goed. Het minimalistische geluid van The White Album is overigens ook een directe reactie op het bombastische van Sgt. Pepper.

Maar dit album, Rubber Soul, heeft de beste flow van allemaal.

avatar van Germ
Mooiste Beatles album wat mij betreft. Staat geen slecht nummer op!

avatar van Kronos
Intussen ben ik iets milder geworden in mijn oordeel over dit album. Het slechtst vind ik nog steeds You Won't See Me. Er zijn enkele nummers die me weinig doen of zelfs lichtelijk irriteren. Maar daar staat best wat moois tegenover. Favorieten zijn Michelle, Girl en In My Life.

71/100

Het onvermijdelijk is gebeurd: Naar aanleiding van de Beatlesmeter dit album wekelijks meerdere keren op staan via spotify. Ik word er van voor tot achter meer dan vrolijk van dus het laatste halfje moet erbij. Volle bak *****

avatar van lennert
Bij Norwegian Wood (This Bird Has Flown) kreeg ik hele goede hoop, aangezien dit precies het soort folkrock is die ik heel erg goed trek. Het is daarnaast jammer dat ik de zangpartijen op The Word echt verschrikkelijk vind, want muzikaal gezien is dit een van de betere songs die ik tot nu toe van ze heb gehoord. Michelle wil ik daarentegen nooit meer horen. If I Needed Someone heeft gelukkig nog wel weer die mooie folkrockvibe en is zodoende muzikaal ook weer prima aan te horen. Het grote spektakel blijft echter alsnog uit. Het gaat nu langzaamaan wel qua albums naar een dikke 3 sterren in plaats van twijfelachtige 3 sterren, maar ik kom er nog steeds slecht in.

Vanuit het #metoo gebeuren: de tekst van Run For Your Life kan echt niet meer. “I’d rather see you dead, little girl, than to be with another man.” Haha, oh John, John, John...

Voorlopige tussenlijst:

Voorlopige tussenlijst:
1. Rubber Soul
4. With The Beatles
6. Please Please Me [/quote]

John Lennon heeft zijn bewondering voor Elvis nooit onder stoelen of banken gestoken (of ziekenhuisbedden) en haalt hier de geweldige regels aan uit Elvis' Baby Let's Play House, een stuk beter nummer ook. Voor ieder geinteresseerde; luister eens naar die versie en naar het spontane en oprechte gelach van Elvis aan het einde van dat nummer. Het bevat een speelplezier dat ik zelden ontdek bij The Beatles.

Ik heb dit album vrij recentelijk weer eens een kans gegeven, maar het raakt me allemaal niet. Nowhere Man vind ik dan nog het aardigste lied. Is het een knap album, muzikaal vernieuwend? Ja, dat zeker wel. Bij The Beatles loop ik altijd tegen de scheiding van gevoel en verstand aan: Een gevoel krijg ik er niet bij, maar dat het allemaal reuze knap en revolutionair is, ja, dat is evident.

avatar van lennert
fish schreef:

Ah, dat verklaart nog wat. Is wel een enkele zin zie ik, maar ik vind Elvis in dat geval ook beduidend beter.

Vind het wel interessant om te zien hoe veel mensen zeggen 'ik krijg het gevoel er niet bij, maar het is wel knap' en dan voor 4 sterren gaan. Is dat dan niet vrij hoog voor een album dat je dus eigenlijk niets doet?

avatar van Droombolus
fish schreef:

Dank fish ! Zo goed heb ik voor mijzelf nooit onder woorden kunnen brengen. Ik zou daar dan nog aan toe kunnen voegen dat het wel heel gezellig voortkabbelt op de achtergrond als ik aan het klussen ben. Een heel hoge Arbeidsvitaminen faktor dus. Yeah yeah yeah ......

Om ook nog even de Romeinse senator Cato te parafraseren: En voorts ben ik van mening dat de MONO miksen van die Bietels albums in de losse verkoop moeten komen ........

avatar van RuudC
Lekker album weer. Deze hoes sprak me altijd tot de verbeelding vanwege de manier waarop de albumtitel getekend is. Qua stijl ligt het in het verlengde van Help!. Het is niet meer dat jongensachtige van de eerste platen, maar de psychedelische effecten zijn nog niet gearriveerd. Ook hier is vooral de A-kant erg goed. Drive My Car is lekker vrolijk. Norwegian Wood is prachtig. Tikje jammer dat de teksten vooral over meisjes gaan. Daar kun je als getrouwde dertiger niet zoveel meer mee. Toch zijn The Word en Michelle prachtige songs.

Waar Help! flinke steken laat vallen met flauwe covers, houdt The Beatles het gelukkig bij zelfgeschreven werk. Van Help! vind ik individuele songs beter dan die van Rubber Soul, maar deze luistert wel wat makkelijker weg. Het is wel een lastige keuze om een van de twee platen de voorkeur te geven. Ik vind het gemiddelde wel ongelooflijk hoog overigens, maar aan de andere kant allang blij dat de middelmatige platen achter me liggen.

Tussenstand:
1, Rubber Soul
4. Please, Please Me
6. With The Beatles

avatar van Obscure Thing
Help! heeft een aantal krakers, maar Rubber Soul is zo ontzettend consistent, er staat echt geen zwak nummer op.