Steeleye Span - Below the Salt (1972)

Folk / Rock
Label: Chrysalis

1. Spotted Cow (3:06)
  2. Rosebud in June (3:41)
  3. Jigs (3:11)
  4. Sheep-Crook and Black Dog (4:44)
  5. Royal Forester (4:34)
  6. King Henry (7:09)
  7. Gaudete (2:25)
  8. John Barleycorn (4:48)
  9. Saucy Sailor (5:47)
avatar van Jan Wessels
Terwijl ik eind jaren 70 helemaal in (o.a.) 10CC en Supertramp was had een vriend van mij veel interesse in folkmuziek. Dubliners, Chieftains, Alain Stivell en Steeleye Span. Eén album van Steeleye Span sprong er uit: Below the salt (in de middeleeuwen was het dure zout op tafel de scheidslijn tussen rijk en arm). Na lang zoeken eindelijk de cd in amerika kunnen bestellen. En alle nummers bleken nog in mijn hoofd te zitten. Dit album bevat veel oude engelse folk, soms opnieuw gearrangeerd en met moderne instrumenten gespeeld. Mooie teksten (dramatiek, sarcasme, politiek (King Henry)) en een geweldige uitvoering door deze band. Gaudete was in Engeland tot hun verbazing zelfs een hitje. Nummers van dit album spoken voortdurend door mijn hoofd. Een 5/5 en in mijn top 10.

avatar van postman
het album live at last is ook zeker het beluisteren waard.

avatar van koho
Een overgangsfase van Steeleye Span. Oprichter en folkrock's eminence grise Ashley Hutchings was na het vorige album vertrokken om zich nog verder te verdiepen in typisch Engelse folk in The Albion Country Band (zie aldaar!); hij nam de op het 2e en 3e Steeleye album zeer aanwezige zanger/gitarist Martin Carthy met zich mee.
Met nieuwkomers Rick Kemp en Bob Johnson gingen de overblijvers Maddy Prior, Tim Hart en Peter Knight stug door en dat resulteerde in dit album, nog even duister/middeleeuws van sfeer als de eerste drie Steeleye albums. Hoogtepunt is het angstaanjagende King Henry en de kleine acapella hit (in het Latijn!) Gaudete.
Kort hierna werd een drummer toegevoegd (Nigel Pegrum), werd de sound gaandeweg commerciëler wat na nog enkele albums resulteerde in de megahit All Around My Hat, geproduceerd door Mike Batt. En daar kent iedereen Steeleye Span van. Da's jammer eigenlijk. Ik prefereer de vroege albums.
Niet zo fenomenaal als voorgangers Hark! The Village Wait, Please To See The King en Ten Men Mop Or Mr Reservoir Butler Rides Again (ja, hun albumtitels waren ook vrij excentriek), maar zeker een van de betere Steeleye Span albums.
4****

avatar van ThisCharmingMan
Dit was eind jaren 70 éém van mijn favoriete platen. Het gedragen Sheep-Crook and Black Dog, het etherische Gaudete, de prachtige ballads John Barleycorn en Saucy Sailor, maar toch vooral het epische, prachtig opgebouwde King Henry. Het geluid was genoeg pop om mij te pakken, genoeg folk om te boeien. Maar ook nu nog steeds een prachtige plaat, waarbij de knop van de versterker gerust een streepje hoger mag.

Misterfool
Heel interessante, middeleeuws klinkende folkmuziek met een neerslachtige sfeer. De stem van Maddy Prior kende ik al via Incantations van Mike Oldfield. Een prachtig heldere stem die, op dit album, elk nummer net iets extra's geeft. De armoedige, angstige tijdsbeelden die de band hier schets spreken mijn verbeelding erg gaaf aan. je waant jezelf haast" in The Dark Ages. 4*

avatar van Jaep
Prima album van Steeleye Span, de eerste met een deels nieuwe line-up. Het haalt net niet het niveau van de voorgangers (met name het wonderschone debuut Hark! The Village Wait), maar prima plaat voor donkere winterse dagen zoals vandaag.