Kate Boy - One (2015)

Zweden / Australiƫ
Electronic / Pop
Label: Fiction

1. Midnight Sun (3:03)
  2. Northern Lights (3:35)
  3. Lion for Real (4:34)
  4. Human Engine (4:45)
  5. Burn (3:37)
  6. Higher (3:57)
  7. Self Control (3:41)
  8. When I Was Young (3:50)
  9. The Way We Are (4:13)
  10. Open Fire (4:02)
  11. Run as One (3:15)
  12. In Your Eyes * (4:25)
  13. Temporary Gold * (3:35)
avatar van Angelo
De helft van de nummers is al beluisteren op de ep die eerder dit jaar verscheen, maar toch fijn dat er eindelijk een volwaardig album aan zit te komen. De meest recente single, die overigens niet op de ep staat, klinkt ook weer erg lekker:

Midnight Sun

Ozric Spacefolk
Ah. Eindelijk een volwaardige langspeler.

Maar wel met songs die al op de eerdere EP's stonden.

Midnight Sun en Lions for Real kende ik (als grote fan) natuurlijk al.

De songs die ik (nog) niet ken zijn: Human Engine, When I Was Young, Run As One en Temporary Gold.

Sowieso wordt dit een feestje voor mij. ik ben echt helemaal ondersteboven van deze band.

Geweldig artwork trouwens.

Deze band gaat echt groot worden. Mark my words...

avatar van blur8
Strak eerste album, Lekkere SynthPop. Luistert makkelijk weg; iets te hap-slik....
Mis nog een klik met de stroeve stem van de zangeres.
Wel veel beter dan het vergelijkbare Chvrches.

blur8 schreef:
Mis nog een klik met de stroeve stem van de zangeres.
Wel veel beter dan het vergelijkbare Chvrches.

Erg knap dat je hem al gehoord hebt.

avatar van blur8
inderdaad gebaseerd op 7 songs van de 11. lijkt me voldoende voor een mening.

Ozric Spacefolk
Ik heb Lion for Real en Human Engine eigenlijk ook al gehoord.
Ik ken er dus al 8 en 1 bonustrack. Dus pas 3 tracks die ik (nog) niet ken.

Bizar eigenlijk, maar uiteindelijk zal ik deze plaat denk ik wel een hoge score toekennen.

Ozric Spacefolk
Nou, hij is uit, dus ik mag stemmen.
Zou best eens de plaat van het jaar kunnen worden.
Zoals eerder gezegd, kende ik bijna alle songs al, maar dat drukt de pret niet.

avatar van blur8
Jazeker: alt.danceplaat of the year.
Van voor naar achter helemaal raak.
Voor mij nieuwe klapper: Human Engine.

avatar van Gele Stift
Voor mij best een wisselvallige plaat, nummers als Higher en Open Fire zijn niet om aan te horen, maar dat wordt weer gecompenseerd door een paar hele sterke nummers. Dat The Knife een inspiratiebron is voor Kate Boy mag geen verrassing heten, zeker bij het bonusnummer Temporary Gold komt dat qua inhoud ook nog eens naar voren, tikje pretentieus, maar dat is totaal niet erg. Northern Lights blijft wat mij betreft het prijsnummer, maar Kate boy laat in ieder geval zien dat ze geen eendagsvlieg zijn.

Ozric Spacefolk
Waarom 'niet om aan te horen'?

avatar van Gele Stift
Omdat ze primair gestoeld zijn op hun irritante refreintjes, uiterst gezapig en inspiratieloos. Dat ohohoh is sowieso een nogo in mijn optiek

Okay, duidelijk.

Maar het is ook wel gewoon allemaal puur Kate Boy. Ik vind persoonlijk deze plaat één van de beste platen sinds jaren.
Ook de plaat met de sterkste teksten die ik ken.

Ozric Spacefolk
Interview met Kate en Markus. Hampus is intussen uit de band, en Kate Boy is nu een duo:
Kate Boy: 'We like to take opposite worlds + smash them together | Gigwise

Ik volg Kate Boy al sinds 2012, maar had even gemist dat ze ondertussen hun album (eindelijk) hadden uitgebracht. Veel nummers die we natuurlijk al kenden, maar dat stoort me niet; het is uiteindelijk hun debuut, wanneer ze er niet op hadden gestaan hadden mensen wellicht ook geklaagd. Maar terug over dat debuut; wat is dit ijzer, ijzersterk. Ik las ergens de vergelijking van Kylie Minogue + The Knife, en dat slaat voor mij de spijker op zijn kop. Als groot fan van de laatste hoor ik overduidelijk de invloed terug, maar aangezien ze voor onbepaalde tijd in winterslaap zijn is Kate Boy meer dan prima als aanvulling. Ze lijken het inmiddels beroemde Zweedse recept voor perfecte pop-muziek te hebben gevonden, simpel maar effectief. Die simpelheid zit hem vooral in de opbouw van de nummers, waarin telkens duidelijk de focus op het refrein wordt gelegd. Maar het synthesizer-geweld eromheen doet mij dit album keer op keer weer afspelen.