Gazpacho - Molok (2015)

Noorwegen
Label: KScope

1. Park Bench (6:54)
  2. The Master's Voice (4:08)
  3. Bela Kiss (2:43)
  4. Know Your Time (6:09)
  5. Choir of Ancestors (4:48)
  6. ABC (3:20)
  7. Algorithm (3:09)
  8. Alarm (3:53)
  9. Molok Rising (9:35)

avatar van Mark17
Meer dan goed voorproefje op dit album. Violen, drums, klinkt schitterend!

avatar van jellecomicgek72
Damn.. dit is goed nieuws, dit is goed nieuws.

avatar van HezzardNL
Dit is er echt eentje om naar uit te kijken! Nieuwe nummer klinkt alweer erg fijn. Hoop dat ze hem meteen integraal zullen spelen in De Pul 30 oktober.

avatar van hogweed
Ik ook, en dan op 31 oktober in De Boerderij. Ik had al enorm veel zin in het concert, en na het horen van 'Know Your Time' ben ik nóg ongeduldiger geworden naar Molok... Dit is inderdaad een zeer fijn voorproefje!

avatar van legian
Know Your Time klinkt echt geweldig en de verwachtingen zijn dan ook weer hoog.

Ik heb zo'n vaag vermoeden dat ze niet alles meteen live zullen spelen, hopelijk zit ik er naast, zou hem graag helemaal willen horen in de boerderij. Ben nu weer de Demon en Night of the Demon aan het afspelen om de tijd te vullen.

avatar van Mindscapes
Ik geloof dat ze vorig jaar hadden gezegd op de volgende tournee het lied Death Room te zullen spelen, anders werd de Demon-tournee iets te duister, die moet ik dan ook nog maar eens van onder het stof halen! Zin in na Know Your Time, inderdaad geen misse track. Wil dit album absoluut van begin tot eind beluisteren, zonder gestoord te worden (in beide betekenissen).

avatar van legian
Volgens hun facebook zijn ze druk in de weer om Deathroom weer te leren spelen. Schijnbaar hebben ze de oude muziek ook niet meer dus dat leren ze weer van spotify, toch handig om je muziek online beschikbaar te hebben .

Hier ook een interessant stuk waarin verteld wordt dat er aan het eind van de cd een kort stukje code zit wat het universum zou kunnen vernietigen. Mijn interesse wordt alleen maar groter.

avatar van crosskip
legian schreef:

Haha, prachtige FB-posts altijd van deze band inderdaad. De teksten hebben ze ook niet meer voorhanden, dus deze worden opgezocht op de bekende lyrics sites waarbij ze hopen dat ze toch echt alle fouten eruit hebben gehaald =p

avatar van weegbr
Eerste indruk van het album is erg positief

Het album Night mag met recht een MuMe-ontdekking genoemd worden voor mij. Wat kreeg dat album ineens veel aandacht hier. Mijn aandacht was getrokken en sindsdien ben ik Gazpacho blijven volgen. Bij Missa Atropos dacht ik dat daar het schip zou stranden omdat dat album niet zo'n enorme indruk wist te maken (moet ik toch weer eens een herkansing geven besef ik nu), maar daarna trok dat snel weer bij met Demon als enorm hoogtepunt voor mij, want dat album beschouw als ik persoonlijke favoriet.

Het is nu nog wat voorbarig maar het lijkt er op dat dat album concurrentie gaat krijgen in de vorm van Molok. Het klinkt wat minder zwaar allemaal (ik zal vast vloeken in de kerk als ik zeg dat ik bij Bela Kiss een Muse gevoel krijg) maar wel enorm pakkend.

Gazpacho gaat nog lang niet uit mijn interesse lijstje verdwijnen, integendeel. Molok is gewoon weer een ijzersterk album en daar valt verder niet eens veel meer over te zeggen. Ik ben vooral benieuwd wat de die-hards hier van gaan vinden omdat de koers toch wel lichtjes aan het wijzigen is en de nummers een stuk korter over het algemeen.

avatar van Ayreonfreak
Ik moet zeggen, de eerste luisterbeurt valt niet mee. Ik vind het meer dan ooit fragmentarisch en ik hoop dat het na wat meer luisterbeurten wat beter valt, want ik ben nu nog niet onder de indruk. Ik krijg de indruk dat het meer om "de kunst" van muziek maken gaat, dan dat het ook mooie muziek gaat. Een paar hoogtepunten, maar verder.....

avatar van Finidi
Fijn album weer. Het ligt een beetje in het verlengde van Demon qua geluid, maar dan met kortere nummers. Ik vind de meeste nummers behoorlijk geslaagd, maar Bela Kiss vind ik een beetje misplaatst, het past totaal niet binnen het album. Abc vind ik een ander minpuntje, dit nummer voelt niet af. Sowieso een beetje een issue met de nummers na Choir of Ancestors dat ze abrupt lijken te eindigen.

avatar van Ayreonfreak
Vooral de laatste twee, drie nummers zijn in mijn ogen gewoon zwak. Er hangt wel een bijzondere sfeer over de nummers, maar ze blinken ook uit in saaiheid. Ik krijg het gevoel dat de band kunstzinnig bezig was tijdens het componeren van deze tracks. De eerste helft krijgt voorlopig een 4, maar de laatste twee nummers een magere 3.

avatar van HugovdBos
De Noorse band Gazpacho bracht een kleine achttien maanden geleden het intensieve en meeslepende Demon uit. Hun nieuwe werk Molok kan niet alleen het universum vernietigen met een speciale code op cd formaat, maar brengt ook een verandering teweeg vergeleken met de krachtige en orkestrale klanken van zijn voorganger. Molok staat voor een machine die het verleden en het heden kan berekenen en het verhaal van de ontwerper staat op het album centraal. Het aanbidden van goden in de vorm van stenen inspireert deze man om de betekenis van het leven te zoeken als er geen god of goden bestaan die ons begeleiden in het leven. De muzikale weg zoekt zijn plaats in het verre verleden met onder andere de Noorse archeoloog Gjermund Kolltveit die de Skåra steen bespeelt, een eeuwenoude zingende steen die de eerste klanken van het aanbidden van goden tentoonspreid.

Het album opent met Park Bench in de wereld waarin de oude stammen hun goden aanbidden rondom het houtvuur. Wanneer de zang van Jan-Henrik Ohme start volgen de klanken van bellen en piano’s het rustgevende ritme. De violen stuwen de machine Molok langzaam aan terug in de tijd, wanneer de gitaren en drums de krachtige werelden laten botsen. De goden die hun plagen in alle woede laten neerdalen op de wereld. De bedrukkende atmosfeer komt tot rust in de klankvolle bellen, het ontspannende gitaarspel en de geraffineerde baslijn. His Master’s Voice gaat met de keyboardbellen en een ongebruikelijke ritmestructuur in op het ontbreken van de stem van de goden. Het keyboardspel van Thomas Andersen wordt in de constante aanwezigheid van Torp’s basgitaar ondersteunt door de donkere lagen van de wereld. De hevige ontlading die volgt wordt met de orgelklanken neergedrukt naar Bela Kiss. De folkmuziek vind zijn weg met het accordeonspel van Stian Carstensen. De dansbaarheid wordt daarna aangevoerd met de toevoeging van de mandoline door Krømer. Ohme lijkt de oude tijden van het verhaal te vermengen met de huidige tijd, wanneer met de gelijkenis met Freddie Mercury’s stem de harmonieën in zang het slotgedeelte van het nummer doorvoeren.

Know Your Time start met de donkere inslagen van de drums. De basgitaar leeft zich uit door het opbouwen van de machine. Het nummer weet zich meer te verbinden aan het oudere werk van de band. Met het keyboardspel van Anderson en de gitaarsolo van Vilbo voert het zwaar beladen geheel je terug naar de vioolklanken van Krømer en de ritmesectie van Lars Erik Asp. De theatrale zang van Ohme zorgt voor de emotionele zijde van het verhaal, wanneer de machine de godsdiensten en onze levenswijze aan elkaar verbindt. Choir Of Ancestors voert zich terug naar de tijd van onze voorouders en de voortgang van het leven. Het zangkoor dat terugkeert ondersteunt Ohme in zijn reis door de tijd. Het pianospel sleept het geheel mee in het zachte ritme van de drums op de achtergrond. Vilbo krijgt kort de tijd om te floreren in zijn gitaarspel. De progmuziek weet zijn noten vast te houden, wanneer de vervaagde zang van Ohme het niveau wat doet inzakken. In ABC wordt de plaats van mens in het heelal gemeten door de zelfbewust geworden machine. De berekeningen worden geplaatst in een georganiseerd geheel van marcherende drums en herhalende pianoklanken.

Het wiskundige veld ontwikkeld zich door in Algorithm, waarin de stammen zich verenigen in het geluid van een drone. De melodielijnen openen zich met de oosterse klanken van het keyboard en de opbouwende gitaarpartijen. De tempels, kerken en moskeeën verenigen zich in het instrumentale gedeelte van de berekeningen en ingewikkelde formules. Op Alarm weet Ohme het beste uit zijn zang de halen. Het keyboardspel van Andersen voert het herhalende drumritme van Asp aan. Het nummer blijft vrij oppervlakkig voortkabbelen in de rustige lagen van de muziek. Het aanbidden van de goden opent op slotstuk Molok Rising met de klanken van de eeuwenoude Skåra stenen. Archeoloog Gjermund Kolltveit weet met zijn stenen, elandgebit, fluiten en snaarinstrumenten de meest vervreemde klanken tevoorschijn te toveren. Het nummer bouwt zich met het vocale geluid van Ohme op naar het moment waarop de tijdmachine Molok het heden en het verleden met elkaar verbindt in de opvolging van gebeurtenissen. Na vier minuten krijgt het geheel een extra dimensie met het drumspel dat zich terugvoert naar King Crimson’s Red. De hevige gitaarklanken laten de machine evalueren in zijn eigen machtige denkpatroon. Molok krijgt zoveel kracht dat het einde weleens fataal zou kunnen zijn voor de mensheid. Wanneer de kerkklokken klinken drijven de synths je door een duistere gang waar de tikkende klokken de cijfercode activeren, als deze overeenkomt met de plaats van elke elektron in het universum is navertellen helaas niet meer mogelijk.

Molok is een opzichzelfstaand verhaal, waarin de gekozen ritmestructuur en het instrumentatiegebruik ter volle ondersteuning hiervan dienen. De kracht van de vertelling voert zich aan in de rustige setting van melodielijnen en de emotionele zang van Jan-Hendrik Ohme, waar slechts een nummer als Know Your Time een verbintenis legt met het vroegere werk van de mannen. De donkere elementen vormen een diepe impact in het gitaarspel van Vilbo en Torp, al blijft de afwisseling in het drumspel van Asp vrij beperkt. Naast de sterke productie en de duidelijke structuur van het verhaal is Molok een album waar de schoonheid pas na vele luisterbeurten van wordt geopenbaard. Toegankelijk is het album dan ook zeker niet, maar met een beleving die steeds meer aan kracht wint een muziekstukje waar het universum te klein voor is.

Afkomstig van Platendraaier.

Hoogtepunten: Know Your Time, Molok Rising.

Ieder afzonderlijk album van Gazpacho staat op zichzelf.. gelukkig. Geen herhaling van hetzelfde kunststukje maar afzonderlijke meesterwerken. Molok is een gigantisch prachtige groeibriljant. Geef het album enkele luisterbeurten en in mijn geval heeft dat geleid tot 4,5 ster.

Ayreonfreak schreef:

Ik krijg diezelfde indruk, ben dan ook erg benieuwd hoe dit live gaat werken.

avatar van HugovdBos
legian schreef:

Ik krijg diezelfde indruk, ben dan ook erg benieuwd hoe dit live gaat werken.

We gaan het zien in de boerderij (of de pul).

avatar van oceanvolta
Alweer een heel sterk album. Er beginnen steeds meer kwartjes te vallen. Ontzettend veel zin in het concert vanavond. Als ze dezelfde setlist als gisteren spelen dan wordt het fenomenaal. Ze spelen dan ook precies mijn favoriete nummers van dit album te weten nummers 1,4,5,7 en 9.

Oh alleen Bela Kiss niet. Dat soort folkloristische uitstapjes vind ik geweldig. Dat maakt Gazpacho voor mij een unieke band. Hun sterkste punt blijft echter de mooie zorgvuldige opbouw van nummers met geweldige melodieën.

avatar van chevy93
Moet zeggen dat ik, na één luisterbeurt, niet echt enthousiast ben. En dat is eigenlijk voor het eerst bij deze band.

avatar van HezzardNL
Ik ben er sinds gisteren in de Pul alleen maar enthousiaster op geworden. Valt toch iets meer op z'n plek nu allemaal. Alsnog niet zo goed als Demon, maar wellicht groeit deze de komende weken nog.

avatar van Broem
Deze had toch wel wat draaibeurtjes nodig om op waarde te worden geschat. Ben eigenlijk niet anders gewend bij albums van Gazpacho. Ik ben fan van het eerste uur en ook op Molok staan weer de nodige a-typische songs met onverwachte wendingen. De band doet dit echter wel met visie waardoor het album een prachtig geheel is geworden van songs die elkaar aanvullen en afwisselen. Typisch zo'n album wat je in zijn geheel moet luisteren. Je wordt erin gezogen.

HugovdBos schreef:

We gaan het zien in de boerderij (of de pul).

In de boerderij was de show, zoals gewoonlijk, weer heerlijk. Helaas niet het gehele album live maarja twee uur vullen is lastig als je zoveel goeie muziek hebt.

Het album begint nu goed en wel te bezinken en bevalt erg goed, binnenkort maar eens gaan zitten om er een cijfertje op te plakken.

Het geluid was minder dan ik gewend ben in de Boerderij. Bij één nummer begon de zanger zelfs driemaal(!) overnieuw...

avatar van El Stepperiño
Ja, dit is wel weer erg mooi. Vooral in het laatste nummer weet Gazpacho een prachtige herfstsfeer neer te zetten

avatar van namsaap
Gisteren de LP ontvangen en sindsdien regelmatig gedraaid. Prachtige muziek weer!

Misterfool
Lastig album van de heren. Na een keer draaien weet ik nog niet echt hoe goed ik het vind. Aan de ene kant is de muziek heel goed uitgewerkt (met name de drums vallen in positieve zin op). Progrock met hier daar welhaast Arabische klanken. Wel mis ik ,op het eerste gehoor, het echt sfeervolle van de voorgaande albums. Molok ga ik de komende tijd nog wel een paar keer in de herkansing gooien.

avatar van chevy93
Geen enkel bericht bij dit album in 2016. Toch snel in de vergetelheid geraakt?
chevy93 schreef:
Jep, een wat hardere noot om te kraken, maar ook deze is wederom erg mooi. Vooralsnog is het verdict 4 sterren.

Molok (for dummies) | Gazpacho - gazpachoworld.com

Interessant stuk over het verhaal achter de plaat. O.a. ook dit:
Warning: it takes a while to get into so as usual, be prepared to be bored on the first two or three listens before the thing opens up and hopefully gives you great pleasure. We only found out about the Ginsberg poem “Molok”, late in the project and though he uses Molok as a name for modern capitalist society, maybe, it is well worth reading as a very moving poem. So well done Allen!

chevy93 schreef:
Geen enkel bericht bij dit album in 2016. Toch snel in de vergetelheid geraakt?

Een klein jaar verder komt daar een reactie
Kort geleden deze cd weer eens opgepakt en hij blijft wonderschoon. Toch zijn de andere albums wat makkelijker te beluisteren dan deze. Vergeten doe ik de cd echter zeker niet .

Trouwens met de aankondiging van een nieuw album en bijbehorende tour volgend jaar gaat deze weer wat meet speeltijd krijgen de komende maanden.

avatar van Jake Bugg
Een echte groeiplaat, waar ik na een 3-tal luisterbeurten nog het gevoel had dat dit een zwakke plaat was is het kwartje beginnen vallen na de 4de luisterbeurt.

Momenteel kan ik hem een 4* geven maar hij blijft maar groeien dus verwacht ik binnenkort een hogere score