Dan Fogelberg - Greatest Hits (1982)

Label: Full Moon

1. Part of the Plan (3:18)
  2. Heart Hotels (4:15)
  3. Hard to Say (3:59)
  4. Longer (3:15)
  5. Missing You (4:40)
  6. The Power of Gold (4:31)
  7. Make Love Stay (4:36)
  8. Leader of the Band (4:17)
  9. Run for the Roses (4:17)
  10. Same Old Lang Syne (5:19)
avatar van musician
Juist, I rest my case.

Vóór mij nog geen stemmers en ook geen berichten, er moet met die Fogelberg haast wat aan de hand zijn, zou je denken.

Het is niet altijd zo, maar in dit specifieke geval is het geheel terecht dat iedereen het links laat liggen. Veel te zoetsappige en slappe nummers, akelige composities en matig spel.

Echt van die zielloze, klinisch bedachte werkjes.

De man heeft toch heel wat platen verkocht, kun je nog opvoeren, met name in de VS in de jaren 70. Ik zou zeggen, vergissen is menselijk, we laten het er verder bij.

avatar van Von Helsing
Ik ken alleen Longer, we hadden vroeger het singeltje thuis. Volgens mij zijn meest opwindende lied?

avatar van musicfriek
Pfff, wat kortzichtig zeg. De beste man heeft een geweldige klassieker op zijn naam staan, namelijk Nether Lands. Hij heeft meerdere verzamelaars en omdat er bij deze geen berichten staan vind ik het wel erg makkelijk gezegd dat er geen stemmers zijn. Misschien eerst eens kijken bij zijn discografie voordat jullie zo uit jullie nek lullen? Dank U.

avatar van Von Helsing
Nether Lands heeft wel wat weinig stemmen hoor voor een klassieker. 15 om precies te zijn.

avatar van musicfriek
Tja, ach, het aantal stemmen is voor mij geen maatstaf om een klassieker te bepalen, ik heb het dan ook over het nummer, niet het album. Trouwens, tracks 1, 8 en 10 zijn zeer de moeite waard van dit album. Longer is zijn meest bekende song, maar zeker niet zijn beste.

avatar van Von Helsing
Ik zeg ook niet dat het slecht is, zoals aangegeven ken ik maar 1 song van de man.

Ik ken genoeg klassiekers die op MuMe geen enkele stem hebben.

Father McKenzie
Von Helsing schreef:

Eerlijk gezegd; ik ook. Ik hoop wel dat de andere songs een iets "wildere drive" hebben dan dat Arbeidsvitaminenlied.

avatar van musician
musicfriek schreef:

Misschien, maar dat nummer staat alvast niet op deze cd.
Als ik constateer dat er bij deze cd geen stemmers zijn of stukjesschrijvers, lul ik dan uit mijn nek? Deze Greatest hits heeft naar mijn mening een enorm treurigheidsgehalte, dat laat ik dan graag even weten. Was het niet zo geweest had ik hem ook geprezen, maar helaas.

avatar van musicfriek
Na het lezen van de eerste 2 berichten had ik het gevoel dat deze zanger wel erg makkelijk afgedaan wordt, terwijl hij echt wel meer verdiend. Ok, deze compilatie is niet bepaald zijn beste, maar om het af te doen als zoetsappig en slap gaat me iets te ver. Prima zanger in de categorie singer/songwriter. Zielloos en klinisch vind ik ook zeker niet bij hem passen, maar goed, dat is jouw mening. En er staan genoeg verzamelaars op deze site die nog niet voorzien zijn van een stem, maar daarom trek ik nog niet bepaalde conclusies daaruit. Dat probeerde ik meer te zeggen.

avatar van Madjack71
Deze eerste uitgave van een greatest hits van Fogelberg, doet m.i. zijn mooie oeuvre niet geheel eer aan. Vooral omdat de nadruk ligt op de beginjaren tachtig en maar met 2 nummers uit zijn creatieve jaren zeventig periode zijn vertegenwoordigd. Al helemaal omdat ook zijn grote Nether Lands er niet op staat. Daardoor klinkt het bij tijd en wijle allemaal wel wat gladgestreken en is er de ziel een beetje uit gehaald. Daarentegen heb ik wel met Leader of the Band een pareltje ontdekt die ik nog niet van hem kende. Heb tot aan Phoenix zijn oeuvre op lp en dat nummer stond op het album erna, maar heerlijk om naar te luisteren, prachtig gezongen. Fogelberg speelt ook een aardig stukje gitaar, mooi welliswaar maar binnen de lijnen en niet echt herkenbaar als een Fogelberg stijl. Talentvolle man ontegenzeglijk, harmonieuze stem en gevoel voor composities, maar wel een ietwat te degelijke inborst. Op zijn tijd kan ik daar trouwens ook wel van genieten, past goed in de muziek van America, waar ik ook graag naar luister.

Inderdaad bepaald niet representatief voor wat Fogelberg gemusiceerd heeft in de jaren zeventig. Dat is vaak ook mijn probleem met de meeste greatest hits albums.

avatar van Red Rooster
Zoals zo vaak bij grote singer-songwriters gaat briljante muziek samen met glad vermaak, staat kunst naast kitsch en vind je op dit album zowel 'Longer' als 'The Leader of the Band'.
Die tweeslachtigheid gold de laatste jaren zeker voor Dan Fogelberg, maar de eerste vier albums (tot en met Nether Lands) maakten zonder meer het verschil - en zijn wat mij betreft meesterwerken.

Fedde
Souvenirs (1974), Captured Angel (1975), Nether Lands (1977) en The Innocent Age (1981) zijn zondermeer van grote klasse. Helaas verstapte de man zich ook wel in zijn latere werk. Longer doet 'm geen eer aan. Zoetsappigheid, kitsch, tweeslachtigheid, lees ik hierboven. Dat klopt helaas wel, maar dan kon hij ineens ook terugslaan met een puur bluegrass album als High County Snows (1985). Ooit werd Fogelberg gevraagd mee te doen in de Eagles. Hij bedankte voor de eer, bleef solo, ondanks zijn vriendschap met o.a. Joe Walsh. Latere albums werden buiten de VS nog nauwelijks verkocht.

Fogelberg stierf veel te jong aan een rotziekte.
Dit verzamelalbum is geen samenvatting van zijn talent.

avatar van henk01
Genoemde cd's zijn allemaal top. Al is High county snows wel wat anders.

avatar van dynamo d
Missing You en Make Love Stay staan niet op reguliere albums maar werden voor het eerst op single en deze Greatest Hits uitgebracht.

avatar van Wandelaar
Dit is niet de best denkbare verzamelaar van Fogelberg. Veel 'grote hits' heeft hij niet gehad, wel een paar uit de categorie 'zwijmelpop' en daarom helt de keuze wat over naar de zoete kant van zijn materiaal. Ik mis met name songs van zijn oudere werk t/m Netherlands. We moeten het doen met Part of the Plan uit 1974 en verder vooral enkele singles en tracks van The Innocent Age (1981). Niet verwonderlijk, dit album kwam een jaar voor deze verzamelaar uit. Veel liever had ik werk van Captured Angel (1975) of Nether Lands (1977) terug gezien op dit album. Wellicht een rechtenkwestie. Wat de CD dan toch interessant maakt is de geweldige geluidskwaliteit. In 1982 werd nog onbewerkt de master op het schijfje gezet, met behoud van de originele dynamiek, wat een diep en rustig geluidsbeeld oplevert.
Die 'plus' maakt het toch wel weer een beetje goed.