Richard Thompson - Mock Tudor (1999)

Folk / Rock
Label: Capitol

1. Cooksferry Queen (4:12)
  2. Sibella (4:15)
  3. Bathsheba Smiles (3:54)
  4. Two-Faced Love (4:03)
  5. Hard on Me (5:55)
  6. Crawl Back (Under My Stone) (3:59)
  7. Uninhabited Man (4:52)
  8. Dry My Tears and Move On (3:48)
  9. Walking the Long Miles Home (4:10)
  10. Sights and Sounds of London Town (4:54)
  11. That's All, Amen, Close the Door (5:56)
  12. Hope You Like the New Me (5:00)
avatar van indana
Er valt weer volop te genieten. Mooie muziek met ijzersterke teksten. ook de nummers die niet meteen lekker in het gehoor liggen groeien met de tijd.

EVANSHEWSON
indana schreef:

Indana, ik ben benieuwd naar deze plaat van Richard.
Wil hem wel eens beluisteren, vind deze singer-songwriter interessant, mooie pakkende stem, heb er enkele van, maar deze ken ik nog niet. Dus een aanra(N)der ??

avatar van indana
Ik vind(t) (sorry kon het even niet laten ) van wel. (Maar ik ben wel lichtelijk bevooroordeeld) Ik ken eignlijk geen een slecht album van de heer Thompson. Misschien moet ik maar eens proberen om de ontbrekende albums aan te vullen hier. Overigens is de man in oktober in Nederland te horen in Amsterdam en Den Haag

avatar van Zombywoof
This is the big one! Songs zijn direct, opgenomen zonder poespas.
Dit album staat wat mij betreft op nummer 1.

avatar van Zachary Glass
Deze langspeler was het startplatform voor mijn Thompson-affectie.

Een redelijk gunstige bespreking in de krant leidde me naar de platenwinkel in de stad waar ik toendertijd studeerde (een plaats waar ik té veel spendeerde, zo leerden me resultaten me later). Die hoes van de plaat fascineerde me mateloos: een sullige grasmaaier, vader en zoon in een oerklassiek beige ornaat én op de achtergrond een Morris-break. Weergaloos in al zijn voorspelbaarheid

Mijn vader verjaarde, dus ik dacht een ideal cadeau te scoren. En ja hoor - vader was enthousiast, want die was altijd te vinden voor dit soort muziek. Te weten: muziek die tot de nok toe gevuld was met warme ironie.

Want dat is deze langspeler: een soort "The Wonderyears in England": buitenwijk-verhalen gecapteerd in een mix van folk (neen, niet het soort folk waarbij je je een half jaar doorheen allehande obscure verklarende tekstboeken dient te worstelen alvorens iets te begrijpen) en rock.

Mocht ik mij er snel van af wil maken (en dat wil ik ook, jullie betalen me immers niet ): geslaagde crossover (sorry voor het vieze woord ).

Waarom ga ik tot *5? Omdat de liedjes hier op heel ongedwongen manier een deel van mijn muzikale bestaan zijn gaan uitmaken. Ik ken ze door en door - en toch blijf ik ze beter vinden.

Mocht dit een huwelijk wezen, ik zou gelukkig wezen met mijn eega

avatar van Droombolus
Wat een dijk van een CD is dit zeg. De songs zijn van zo'n idioot hoog gehalte dat alle verdere albums van Thompson ( met èn zonder Linda ) verbleken in vergelijking. En dan ook nog Thompson's solo's in Hard On Me

avatar van bertus99
Ik ga geen reacties geven op álle platen van Richard Thompson. Het zijn er zo veel en een zwakke zit er niet bij. Maar als ik er een moet kiezen als de beste zou het Mock Tudor kunnen zijn, hoewel als ik sommige van zijn jaren 80 periode weer hoor, weet ik het ook weer niet zeker.
Maar de stem, het gitaarspel, de composities: allemaal zo herkenbaar en vaak briljant....Folk en stevige pop door elkaar. Zet Sights and sound of London town naast Hard on me en je begrijpt wat ik bedoel. Hemelsschreiende song trouwens die laatste. Wat een drama en wanhoop heeft die Richard toch in zijn stem en in zijn vingers.

avatar van indana
Ik verhoog alsnog naar 5 sterren. een werkelijk buitengewoon mooi album. Allemachtig, om tranen van in je ogen te krijgen.

Handsome Bill
Ik kan maar niet wennen aan de man's stemgeluid.
Als gitarist behoort hij tot de allerbesten ooit maar oh wat zou ik graag horen dat hij het stemgeluid van zoon Teddy had.

Handsome Bill schreef:
Ik kan maar niet wennen aan de man's stemgeluid.

Ik vind zijn stem juist wel goed, emotioneel genoeg, soms met iets van wanhoop en met een sappig accent. Ik meen dat hij Welsh is.

Iers geloof ik.
Emotie zit er zeker in.
Ik vind het te hoog en teveel accent.
Ik houd niet van engelse accenten.

Ben meer van het nasale zeurende geluid van een Knopfler, Cale, Teddy Thompson, dat soort stemmen.

avatar van indana
Engeland en om precies te zijn, London

avatar van bertus99
Even gekeken op zijn website. Inderdaad, hij komt uit Londen. Ik dacht altijd Wales, maar dat is dus niet zo. Toch vind ik dat hij accent heeft en dat is geen londen's

Thompson's stemgeluid is natuurlijk een kwestie van smaak. Hij is in ieder geval erg goed te verstaan. Hoewel ik ook van nasale srtemmen hou (Dylan!!) hou ik nou helemaal niet van Knopfler. JJ Cale (neem aan dat je die bedoelt) is mij te veel een binnensmondse mompelaar. Die andere Thompson ken ik niet, zeker geen familie van R.?

avatar van indana
Teddy Thompson is zijn zoon (uit het huwelijk met Linda). Maakt overigens zeer beluisterenswaardige muziek. Evenals de muziek van Linda trouwens.

indana schreef:

Oh, interessant, ik zal eens uitkijken naar werk van de zoon. En maakt Linda ook nog muziek??

Ik heb net berichtjes gepost bij cd's van Thompson waar nog niks bij stond. Zoals Daring Adventures en Mirror Blue. Ken je die Indiana?

Zou ik zeker doen.

Linda maakt nog steeds muziek. Heeft in 2007 nog het album Versatile Heart uitgebracht.

Jazeker ken ik die. (Ik heb namelijk de mans complete discografie)

Handsome Bill
Teddy Thompson heeft een, naar mijn eigen smaak, perfecte stem.
Zijn muziek kun je het beste indelen in de country/pop hoek.
Heerlijk zeurend stemgeluid, neerslachtige teksten, hij zingt in country stijl over zijn onzekerheiden, je krijgt bijna meelij met hem.
"depression looms, I am such a miserable fool" zingt hij oa.

Pa speelt regelmatig mee op de gitaar,, moeder zingt mee en vriend rufus wainwright is ook van de partij.
Een heelijke muziekfamilie.

avatar van Droombolus
Na 9 jaar luisterplezier gaat Muck Tudor nog steeds niet vervelen, eerder het tegenovergestelde: Ik draai het volume meestal even lekker op ....... De konklusie is dan ook gerechtvaardigd dat dit een Meesterwerk is en dus heb ik 'm dat laatste halve sterretje er ook maar bij gedaan ..........

avatar van indana
En dat lijkt mij volkomen terecht!

indana schreef:
En dat lijkt mij volkomen terecht!

Ha fijn, ook een echte liefhebber van Richard Thompson dus. Dat is niet makkelijk vandaag de dag want waar hoor je zijn muziek ooit nog.,Behalve op je eigen speler dan.......

avatar van Masimo
Aii, ik ga nu erg twijfelen welk album van Richard Thompson ik nou het beste vind, maar deze zal zeker ergens bovenaan het lijstje eindigen. Héérlijk album van de beste man. Mooie manier van zingen die ik erg mag, gecombineerd met ijzersterke nummers, hoewel eigenlijk elk album van Richard dit concept wel heeft. Uitschieters zijn voor mij Sights And Sounds of London Town, Hard on Me, Walking the Long Miles Home, Dry My Tears and Move On en Two-Faced Love (en ja, ik heb door dat ik hier het halve album opnoem)

Ga 'm ergens in februari volgend jaar live zien optreden, ben erg benieuwd naar z'n concert!

avatar van Shangri-la
Je vergeet het geweldige gitaarspel wat de man tentoonspreidt.

avatar van Masimo
Het noemen van het magistrale gitaarspel van Richard Thompson is niet eens nodig. Het spreekt al voor zich.

avatar van Shangri-la
Ja dat weten wij wel, maar voor nieuwkomers is het een belangrijke aanbeveling.

BobbieMarley
Droombolus schreef:

Dan vraag ik me af of je bijv. zijn cd's Rumor and sigh en You? me? us? gehoord hebt

avatar van Droombolus
Die vraag kan ik bevestigend beantwoorden ....... Rumour & Sigh heb ik bovendien ook nog in de kast staan Ik vind Mock Tudor gewoon zijn beste ........

avatar van BenZet
Na een lange tijd weer eens beluisterd op Spotify. Toch maar wat verhoogd. Een ijzersterke plaat. Ga snel zijn andere platen ook beluisteren.

avatar van BenZet
Waar speelt hij eigenlijk mee? Hoe krijgt hij dat geluid uit die gitaar?

avatar van Droombolus
"Het" geluid haalt hij Fender Stratocasters of gitaren die daar zwaar op geïnspireerd zijn ..... Het "hoe" zit hem helemaal in zijn techniek ..... Dat typiese geluid van hem, in bijv. de solo's van Hard On Me en het intro van Calvary Cross ( op I Want To See The Bright Light Tonight ), heb ik nog nooit door iemand anders horen doen .....

avatar van Tony
Wat een suffe hoes voor zo'n prachtig album eigenlijk he? Laat je er niet door misleiden!