Bob Dylan - Shot of Love (1981)

Label: Columbia

1. Shot of Love (4:18)
  2. Heart of Mine (4:29)
  3. Property of Jesus (4:33)
  4. Lenny Bruce (4:32)
  5. Watered-Down Love (4:10)
  6. The Groom's Still Waiting at the Altar (4:02)
  7. Dead Man, Dead Man (3:58)
  8. In the Summertime (3:34)
  9. Trouble (4:32)
  10. Every Grain of Sand (6:12)
avatar van vanwijk
" Every Grain of Sand"

avatar van devel-hunt
Een erg onderschatte plaat deze shot of Love. Bij Dylan is het niet vaak liefde op het eerste gezicht, je moet zijn platen een paar keer horen voordat het kwartje valt, zo ook met deze.
De productie is lekker rauw en recht door zee, geen opsmuk te bekennen. Het is soms bijna garage rock in nummers als Trouble en in the summertime. Hoogtepunt is natuurlijk Every grain of sand.
Ondanks dat er wat reggae invloeden zijn, vormt de plaat een mooie eenheid. Het is geen easy listening plaat, play loud is het advies.

avatar van Stalin
Geen idee of dit al eens gepost was, maar kwam het net tegen...

Shot of Love Outtakes 1

avatar van heartofsoul
Toen dit album uitkwam heb ik het links laten liggen. Niet alleen was het tamelijk middelmatige Saved mij niet zo goed bevallen, ook vond ik het artwork ronduit lelijk. De cd heb ik pas omtrent het jaar 2000 aangeschaft in de uitverkoop. Het rockende geluid schrok me ook een beetje af. Dylan hoor ik het liefst met een bescheiden bezetting en wat ik ervan had gehoord maakte me dan ook niet enthousiast. Toen ik de cd eenmaal in bezit had vond ik sommige nummers toch wel de moeite waard, maar het album zelf heb ik pas gaandeweg leren waarderen. Dylan klinkt inderdaad zeer gedreven en bezield, en het klinkt lekker ongepolijst. Mij bevalt het nu erg goed en ik zou het niet meer willen missen. Dat komt ook door de begeleidende musici. Vooral het spel van Jim Keltner op drums is zeer mooi.

avatar van Wandelaar
Wat minder uitgesproken een gospelalbum, maar Dylan gebruikte nog volop bijbelse elementen in zijn nummers zoals in het dreigend onrustige The Groom's Still Waiting at the Altar. In the Summertime en Every Grain of Sand zijn meer ingetogen en meditatief. Het album klinkt wat ruw geproduceerd als in een live-setting en dat bevalt hier goed.

topplaat van Dylan