Cock Robin - First Love / Last Rites (1989)

Label: CBS

1. Stumble and Fall (4:41)
  2. Straighter Line (4:28)
  3. Win Or Lose (3:47)
  4. One Joy Bang (4:10)
  5. For Experience Sake (4:39)
  6. It's Only Make Believe * (3:29)
  7. Hunting Down a Killer (4:22)
  8. Any More Than I Could Understand (3:55)
  9. My First Confession (4:38)
  10. Manzanar (3:40)
  11. Worlds Apart (6:04)
Pieter Paal
'Worlds apart' is een mooi nummer, maar de rest valt hartstikke tegen.

avatar van Rainmachine
Dit album is wat donkerder dan de vorige 2 voorgangers. Er staan erg fraaie nummers op en het heeft nog steeds dat typische CR geluid. Prima album!

avatar van dazzler
Van dit album bestaan wellicht twee versies.
Want op mijn exemplaar (1989) ontbreekt It's Only Make Believe.
Dat nummer staat wel op de "best of" uit 1992.

Singels waren World Apart (schitterend epos) en Manzanar.
Inderdaad een wat donkerder album dat ik verder niet zo goed ken.

Maar het opgewekte Straighter Line
en het meer naar het oude werk neigende Hunting Down a Killer
(beide ook op de "best of") zijn behoorlijke tracks.

Dit is echt een zeer onderschatte cd! Het vorige werk bracht natuurlijk de nodige hits voort, maar zelf vind ik dit album nog sterker dan de voorganger. Mischien wat zwaarder, maar na een paar keer draaien ben je om.
Er staat gewoon echt geen zwak nummer op, ik hoop nog altijd dat ze nog eens een come-back maken!

avatar van Twinpeaks
Kringloopparel van de week. Inderdaad wat duisterder dan de voorgangers , maar praktisch wel allemaal goede liedjes. Slim doordachte pop met diepere teksten dan de gemiddelde jaren 80 act. Werd thuis ook enthousiast ontvangen . Das weleens anders met acts uit die periode , kan ik u zeggen. 4 sterren voor deze

Zonder meer het beste Cock Robin album, te laag gewaardeerd hier. In tegenstelling tot eerdere albums staan hier praktisch geen stinkers op ,en de hoogtepunten zijn geweldig, zoals de krachtige opener Stumble and Fall en de ontroerende afsluiter Worlds Apart. Absoluut prijsnummer is evenwel het wonderschone Win or Lose, een soort When your heart is weak part 2. Kippenvel zo mooi. Qua dramatiek en samenzang gekoppeld aan de soms ijzer sterke songs van Kingsbery steeg deze groep op bepaalde momenten tot ongekende, ongeëvenaarde hoogten.