Donny Hathaway - In Performance (1980)

Soul
Label: Atlantic

1. To Be Young, Gifted and Black (8:23)
  2. A Song for You (5:54)
  3. Nu-po (7:07)
  4. I Love You More Than You'll Ever Know (5:57)
  5. We Need You Right Now (7:56)
  6. Sack Full of Dreams (5:34)
Prachtige soulklassieker.

De veel te vroeg overleden (vermoedelijk zelfmoord, 1979) Donny Hathaway hoort als soul zanger thuis in het rijtje Marvin Gaye, Stevie Wonder, Luther Vandross, Sam Cook, Otis Redding en Al Green, maar is bij lange na niet zo bekend als de anderen.
Waarom dit zo is snap ik ook niet, want als je dit album op zet, dan weet je dat je naar iets bijzonders luistert.

Donny wordt tijdens dit (volgens mij vrij intieme) optreden geregeld aangemoedigd door het zwarte publiek (in de stijl van "rigtht on" en "tell it brother").
Dit in combinatie met zijn prachtige doorleefde soulstem, en de meeslepende ballads (vaak begeleid op piano) zorgt voor een bepaalde magie. Meer nog dan bij zijn studioopnames.

Even goed als het bekendere LIve album

avatar van Minneapolis
Mooier dan het bekende andere live album. De kleine club atmosfeer (hoewel ik geen idee heb hoe groot het publiek werkelijk was) is magisch. Pijnlijk haast dat deze nog steeds zo over het hoofd gezien wordt.
Deze versie van "A song for you" is één van de mooiste live nummers ooit opgenomen en dat terwijl veel mensen de studio versie (die hier flets bij afsteekt) al geweldig vinden. Wat een jaloersmakend mooie stem ook. Kennelijk is uitzonderlijk talent niet genoeg voor een gelukkig leven.