Rush - R40 Live (2015)

Canada
Label: Rounder

1. The World Is .. the World Is ... (2:12)
  2. The Anarchist (7:07)
  3. Headlong Flight (8:46)
  4. Far Cry (5:32)
  5. The Main Monkey Business (6:08)
  6. How It Is (4:15)
  7. Animate (6:15)
  8. Roll the Bones (6:06)
  9. Between the Wheels (5:58)
  10. Losing It (5:55)

met Ben Mink

11. Subdivisions (5:49)
  12. Tom Sawyer (5:00)
  13. YYZ (4:32)
  14. The Spirit of Radio (5:03)
  15. Natural Science (8:32)
  16. Jacob's Ladder (7:34)
  17. Hemispheres: Prelude (4:19)
  18. Cygnus X-1 / The Story So Far (Drum Solo) (9:21)
  19. Closer to the Heart (3:08)
  20. Xanadu (10:40)
  21. 2112 (12:15)
  22. Mel's Rockpile (1:38)

met Eugene Levy

23. Lakeside Park / Anthem (5:30)
  24. What You're Doing / Working Man (9:35)
  25. One Little Victory (5:47)
  26. Distant Early Warning (5:24)
  27. Red Barchetta (7:09)
  28. Clockwork Angels (7:46)
  29. The Wreckers (5:39)
  30. The Camera Eye (10:22)
  31. Losing It (6:13)

met Jonathan Dinklage

avatar van Sir Spamalot
Een aantal voorproefjes... Nog maar eens een livealbum en/of dvd, voor Rush heb ik altijd plaats.

Roll the Bones

The Spirit of Radio

Closer to the Heart

Verdere info over het totale pakket: klik. En hier is ook de trailer: klik.

buizen
Dat ziet/hoort er prima uit zeg! Zo'n nummer als Closer To The Heart staat er (Youtube) net 5 dagen op en is al dik 52.000x beluisterd. 10400x per dag dus.
Prachtig camerawerk, mooie stagebeelden en een impressie van de zaal. De sfeer is dik in orde en de heren spelen met veel plezier.
Kom vanmiddag nog bij de (Duitse) platenboer en zal eens informeren naar de prijs die hij gaat vragen voor R40 live.

avatar van Stalin
Jacob's Ladder

En speciaal voor buizen nog even een schitterende opname vanuit het publiek van Xanadu

avatar van Don Cappuccino
Deze ga ik sowieso kopen! Ik heb de previewclips gezien en daar word ik heel blij van. Het camerawerk is heerlijk rustig waardoor je alles heel goed meekrijgt, in tegenstelling tot de huidige muziekregistraties waarbij het meer een speelfilm lijkt dan een echte concertregistratie waarop je kan zien wat de muzikanten spelen. Ook is het geluid erg goed en Rush speelt nog steeds gruwelijk goed, al hoor je bij Geddy Lee nu de ouderdom wel toeslaan in zijn stem.

avatar van Edwynn
Waarom zie ik twee keer Losing It in de lijst?

avatar van Rockfan
Edwynn schreef:
Waarom zie ik twee keer Losing It in de lijst?

Zal wel gedaan zijn omdat er verschillende gasten op mee doen. Denk ik tenminste....

avatar van the crook
De tracklist ziet er weer prima uit, maar wat een spuuglelijke hoes...bleegghh!

avatar van Rockfan
Ik vind het wel wat hebben die back-to-basicfoto.

In een sportlokaal van de middelbare school met de versterker op een keukenstoel.

buizen
Ben benieuwd naar Subdivisions, Rush is er menigmaal als concertopener mee begonnen.
Geweldig nummer.

avatar van vigil
Ik vind het ook een beetje een foute bootleg achtige hoes, maar goed het muzikale gedeelte zal vast wel weer dik in orde zijn!

avatar van Sir Spamalot
Ik heb nog maar eens de clips bekeken, opvallend is de totaal relaxte houding van de heren muzikanten en het rustige camerawerk, zo iets van "doe maar gewoon, 't is al moeilijk genoeg". Mijlenbreed is weer de glimlach op mijn bakkes, nog drie weken... Oh ja, heeft er iemand al op de verschillende drumstellen van Neil Peart gelet?

avatar van riesj68
Wat jammer dat we dit in Europa niet mochten zien. Blijft fantastisch om de mannen aan het musiceren te zien, maar de cd zal het bij mij weer winnen van de visuele weergave. Wat is CD 2 toch heerlijk in de auto, wat mij betreft hun fijnste periode. Heren, dank voor zoveel moois!

Ik ga ze ook zeer snel in de auto (keihard) draaien!!

avatar van Jelle78
Helaas moet ik vaststellen dat ik wat minder enthousiast ben dan degenen hierboven. Instrumentaal staat het wederom als een huis, maar de vocalen van Geddy Lee beginnen nu toch wel ernstige slijtage te vertonen. In de hogere regionen begint hij steeds meer op een geforceerde manier te zingen/gillen, waardoor z'n articulatie vaak zo slecht is dat hij nauwelijks verstaanbaar is. Op de voorgaande liveplaat was dit ook al een beetje hoorbaar, maar bedierf het mijn luisterplezier nog nauwelijks. Dat is hier helaas wel het geval. Ik ben pas aan m'n eerste luisterbeurt bezig en er zullen er zeker nog meer volgen, dus misschien wen ik er nog aan.

buizen
Dit klinkt toch wel goed en het is toch wel mooi sprankling clear camerawerk zeg. En dan heb ik het over youtube nog maar.
Misschien is de zang wat minder maar zelfs met een krassende kraai blijven de oersterke songs overeind, als die kraai dan tenminste wel Geddy blijft heten.

avatar van Broem
Heb hier de dvd inmiddels gezien en gehoord. Wat een band he Bezieling spat er af na al die jaren. Mooie setlist die volgens mij makkelijk nog 3 keer zolang had kunnen zijn zonder in te kakken. Ga er van het weekend nog eens goed voor zitten. Heb er de tijd voor geen rush komend weekend

avatar van Eppers
Rush is mijn favoriete band, maar weer een live-album met grotendeels dezelfde nummers en Geddy die echt niet meer live kan zingen lijkt me geen essentiele aanschaf.

avatar van Running On Empty
Eens wat betreft de Geddy Lee kritieken.

Instrumentaal staat het als een huis maar ik ga me steeds meer ergeren aan om de 15 seconde zo'n snik van Geddy Lee. Eerst nog maar eens een paar luisterbeurten.

avatar van spinout
Misschien dat Rush met het toeren stopt, omdat Peart dat niet meer kan bolwerken. Mij lijkt eerder dat Lee het vocaal niet meer aan kan. Wat klinkt ie hier verschrikkelijk. Gelukkig valt tussen het gezang door veel te genieten van het instrumentale gedeelte. Ik wijs YYZ dan maar aan als favoriet.

avatar van Sir Spamalot
Een dure eed werd gezworen toen ik jaren geleden besliste om nooit nog op de verschijningsdatum of daaromtrent de nieuwe cd en/of dvd van één of andere groep te kopen omwille van het boerenbedrog van latere extra's en/of speciale versies en/of latere spotprijzen. Ik wacht liever een jaartje. Voor één groep maak ik een uitzondering, Rush en niemand anders, omdat ze mij in al die jaren nooit bedrogen hebben met die zogezegd waardevolle extra's. Dat verdient mijn vertrouwen en mijn eeuwige trouw.

Sinds 1968 bestaan ze en sinds 1974 hebben ze een indrukwekkende catalogus opgebouwd in een ongewijzigde line-up vanaf 29 juli 1974, de datum waarop Neil Peart op de drumvellen John Rutsey vervangt vanaf het tweede album Fly by Night. Dat is een reden om te vieren, dat is iets om trots op te zijn. Dus film je de twee concerten van 17 en 19 juni 2015 voor jouw thuispubliek. Dus maak je als progressieve groep een setlist die teruggaat in de tijd vanaf het album Clockwork Angels van 2012 naar het prille debuutalbum Rush van 1974, waarbij de crew ook een flinke visuele duit in het zakje doet bij die reis terug in de tijd.

Het pakket met drie cd's en één dvd heb ik gekocht, als trouwe fan én verzamelaar. Twee weken geleden heb ik de cd's beluisterd, vandaag kwam de dvd aan de beurt en ik heb een aantal bedenkingen. Een eerste kleine bedenking heb ik bij de verpakking, waarbij ik er weeral in slaagde om de schijfjes op een verkeerde manier los te wrikken: niet meer in het midden duwen maar aan de zijkant op een soort hendeltje, de schade is heel beperkt. Een tweede bedenking heb ik bij de zangprestaties van Geddy Lee.

Geddy Lee heeft nooit zuiver als een nachtegaal gezongen, dus als Rush-fan ben je al wat gewoon en vergevingsgezind. In het openingsnummer zingt hij ronduit vals, nadien herpakt hij zich maar toch zijn er vele uitschuivers bij het inzetten van zijn zanglijnen. Maar ook zijn er nummers waarop hij werkelijk goed klinkt. Muzikaal gezien is dit genieten, want hoewel de drie heren muzikanten hun rijpe leeftijd en hun ouderdomskwaaltjes tegen zich hebben, is dit werkelijk een perfect op elkaar ingespeelde groep die weer met een haast achteloos gemak de meest waanzinnige stukken muziek laat horen. Het blijven meesters in hun vak, alleen jammer van sommige zangpartijen.

Een aantal hoogtepunten wil ik toch eruit pikken. Dat is vooreerst de prachtige versie van het eerder nooit live gespeelde nummer Losing It, met Ben Mink op elektrische viool. Dat zijn vervolgens een aantal nummers die ik als bijzonder “warm” ervoer, waaronder Between the Wheels, Natural Science en Xanadu. Set twee begint met Tom Sawyer én met het oude klassieke drumstel van The Professor, het blijft toch genieten om hem zo tekeer te zien én horen gaan. Natuurlijk zul je dingen missen, je kunt maar zoveel kwijt in dik twee uren en dertig minuten. Toch mis ik een nummer van Hold Your Fire uit 1987, misschien had men Aimee Mann kunnen uitnodigen voor het duet op Time Stand Still? Dat is kniezen. Het concert eindigt met What You're Doing/Working Man, de volgende nummers (7 op de cd, drie op de dvd) zijn van dezelfde toer afkomstig en zijn gewoon aanwezig als variatie in de setlist, waarvoor vriend Wikipedia ook al een link heeft: R40 Live Tour - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org.

Sinds Rock in Rio in 2003 komt er met de regelmaat van een klok om de twee à drie jaar een nieuwe dvd van Rush uit en denk ik kortstondig: “Zou ik?” Het antwoord blijft volmondig “ja”, want – ik herhaal – zij hebben mijn vertrouwen en eeuwige trouw verdiend. Komt het einde nu echt in zicht voor Rush? Geruchten zijn geruchten, zij zullen dit beslissen en tijdig iedereen op de hoogte brengen. Ondertussen is het opnieuw genieten van een nieuwe dvd van een groep die met de jaren nog beter lijkt te worden en nog populairder. Wie had dat laatste ooit gedacht?

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Om het vocaal steeds minder goed functioneren van Geddy Lee kunnen we hier, zoals door diverse voorgangers al opgemerkt is, niet heen. Als je je daar dan eenmaal overheen gezet hebt, is er voor de fan wel het nodige te genieten: niet alleen de gekende 'hits', maar ook een aantal verrassende songkeuzes. Dat laatste is voor de minder die-hard liefhebber wellicht minder interessant en voor hem zijn er talloze geschiktere Rush-liveregistraties op de markt.

avatar van uffing
Helemaal mee eens, Casper.

avatar van notsub
Het is geen perfectie, maar Rush kan bij mij niet snel iets echt fout doen. Deze show had ik graag gezien. Met Losing It en Jacob's Ladder in de setlist is het natuurlijk een unieke tour geweest. Het terug gaan in de tijd werkt gewoon goed. Het aantal live registraties loopt wel hard op de laatste jaren, dus stuit je zomaar op de tigste versie van YYZ, Tom Sawyer of The Spirit of Radio. Toch deert mij dat niet, het blijft genieten van dit trio! En de drumsolo was toch best kort?

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
notsub schreef:
En de drumsolo was toch best kort?

Ja, dat is eigenlijk wel een bonus waard

avatar van Ricardo74
Het geluid op de bluray is matig. Van de drums zijn de bekkens en hihat bijna niet te horen..Verder een mooi schijfje. Alleen mist het de energie van Rush en Rio.

avatar van B.Robertson
Rush brengt, zoals bekend, sinds Rio nogal wat live-releases uit en uiteindelijk maakt R40 ook deel uit van mijn collectie. Allemaal hebben ze wel wat: teveel publiek, teveel covers, teveel Snakes & Arrows, een verkouden Lee, teveel Clockwork Angels en nu de stemproblemen van Geddy. Heb de indruk dat de nadruk wel eens wat op instrumentaal ligt, gezien The Main Monkey Business, YYZ en nummers met weinig zang als Jacob's Ladder, Hemispheres: Prelude. Vind dat de zang bij 2112: Presentation wel erg de mist ingaat en dat ik de meeste nummers vaker langs hoor komen op de voorafgaande live-albums. Zo uitzonderlijk zijn Between the Wheels en Natural Science niet. Dat kan wel gezegd worden van Losing It en Jacob's Ladder: het nummer dat mij bij voorbaat over de streep hielp mbt. aanschaf. Anthem vind ik hier ook erg goed klinken.

avatar van Jester
Muzikaal is het (zoals altijd eigenlijk) prima voor elkaar bij Rush, maar de stem van Geddy Lee kan eigenlijk niet meer. Erg jammer.

Wel een mooie setlist.

avatar van Rudi S
Casartelli schreef:
Als je je daar dan eenmaal overheen gezet hebt, is er voor de fan wel het nodige te genieten: .

Nou vooruit omdat jij het bent, van deze toer wereldwijd D-Day 21-08-2019

Rush film ook in Nederland te zien « Progwereld

avatar van vanwijk
Dank voor deze tip, zojuist een kaartje gereserveerd in Tilburg.

Don Cappuccino schreef:

Zeg dat wel.bij animate zijn de hoge stukken niet om aan te horen

Ik had op dvd al R30, Time Machine en Clockwork Angels Tour en op cd Exit stage left, maar desondanks toch deze meer recente live uitvoering aangeschaft. En ik word wederom niet teleurgesteld want wat is dit toch een goede live band. De cd versie klinkt wat hard en kil (gecomprimeerd?) maar de dvd is visueel en qua audio goed. Hiermee hebben ze uiteindelijk een zeer indrukwekkend repertoir achtergelaten.