Linda Ronstadt - Prisoner in Disguise (1975)

Country / Pop
Label: Asylum

1. Love Is a Rose (2:49)
  2. Hey Mister, That's Me Up on the Jukebox (4:09)
  3. Roll Um Easy (2:58)

met Lowell George

4. Tracks of My Tears (3:15)
  5. Prisoner in Disguise (3:55)
  6. Heat Wave (2:48)
  7. Many Rivers to Cross (4:07)
  8. The Sweetest Gift (3:05)

met Emmylou Harris

9. You Tell Me That I'm Falling Down (3:19)

met Maria Muldaur

10. I Will Always Love You (3:01)
  11. Silver Blue (3:07)
sq
The 'Queen of covers' heeft hier wel heel bekende stukken opgekpakt, en doet dat samen met een hele stoet bekende artiesten. Toch als album maar matig geslaagd vind ik. "I will always love you" (cover van vriendin Dolly Parton) en "Many rivers to cross" vind ik al niet best; Tracks of My tears, een van mij alltime soulballads, vind ik ronduit vervelend om te horen.

avatar van Grandmaster
Ai, laat dit nu net één van mijn favoriete Ronstadt albums zijn. Indertijd kende ik de meeste van de originele tracks niet eens. Zij heeft me mede hierdoor op het spoor van nog meer goede en mooie muziek gebracht. En You tell me that I'm falling down (K&A McGarrigle) is toch echt zeer fraai gedaan om over de 2 JD Souther-covers (track 5 en 11) nog maar te zwijgen.

avatar van Flipper
Grandmaster schreef:

Altijd al een zwak gehad voor mevrouw Ronstadt. Ik sluit me volledig bij Grandmaster aan, met de aanvullende vermelding dat het duet met Lowell George 'Roll um easy' ook van grote schoonheid is.

Het waren altijd wel hele korte albums.

sq
Misschien moet ik mij iets nuanceren. Ik geef tenslotte ook niet voor niets 3 sterren, en heb 5 albums van Linda in bezit. Mijn gevoeligheid bij covers is nu eenmaal hoog. Terecht weerwoord van Grandmaster mbt de JD Souther nummers, en K&A repertoire gaat haar ook goed af. Is eigenlijk precies wat ik wil zeggen ook; zolang het in de Soutern rock/country/folk sfeer blijft vind ik het meeste wel mooi. Met de Rock/soul nummers heb ik wat moeite. Soms. Heatwave vind ik bijvoorbeeld wel mooi.

sq schreef:
Mijn gevoeligheid bij covers is nu eenmaal hoog.

La Ronstadt heeft haar carriere gebouwd op andermans songs. Veel muziekliefhebbers vinden covers een zwaktebod, maar ik ben juist altijd zeer benieuwd of een artiest er in slaagt iets nieuws aan een bestaand nummer toe te voegen. En zoals gezegd, Linda Ronstadt (maar bijvoorbeeld ook iemand als onze Mathilde Santing) heeft in het verleden menig onbekende song(writer) voor het voetlicht gekregen. Een vergeten talent als Karla Bonoff werd door Rondstadt's album Hasten down the wind indertijd even een interessante naam.

Voor meer covers zie mijn weblog

sq
Toch even teruggeven dat ik het er goed uit vind zien die weblog. Ik zag een van mijn favorieten van weleer, Jo Lemaire, nog even in het zonnetje gezet.

Sq,
dank voor het compliment. Zie dat we generatiegenoten zijn, met (daarom?) deels dezelfde oude favorieten.

maar toegegeven (om on-topic te blijven): I Will Always Love You kan ik sowieso niet meer goed aanhoren met dank aan mevrouw Whitney Houston.

avatar van Oldfart
Wederom zijn het voor mij het duet met Lowell, en het nummer van Anna & Kate McGarrigle die hier de show stelen,
Maar ja de connectie met deze all-time favourites van mij maken mij bevooroordeeld.
Als geheel is deze plaat net iets minder dan de voorganger.

avatar van NewYorkCityLight
Wederom een goede collectie songs. Minder dan haar voorganger 'Heart Like a Wheel' maar ook hier staat het nodige moois op. Wat vooral opvalt is dat het vooral een samenstelling is van rustige nummers, vandaar misschien ook dat dit album bij mij enigszins moest groeien. Emmylou Harris is ook voor dit album weer uit de kast gehaald. Te horen op 'The Sweetest Gift', waarbij het kunstje later mooi is afgekeken door Gillian Welch & David Rawlings op hun 'By the Mark' (maar misschien ligt dat aan mij). 'The Sweetest Gift' vind ik vooral bijzonder dankzij de tekst.
Verrassend genoeg zijn de twee covers van J.D. Souther (op beide is hij ook te horen op harmonie) twee van de hoogtepunten op deze plaat. Verrassend voor mij omdat 'Faithless Love' de enige was van het vorige album die mij niet helemaal kon bekoren. Ook 'Hey Mister..' en 'I Will Always Love You' vind ik goed gecovered. Integenstelling tot Whitney Houston die van de laatstgenoemde mijns inziens een verschrikkelijke song van maakte weet Linda het wel overtuigend te brengen (maar ja, erg objectief ben ik dan ook weer niet wanneer het op Linda aankomt).
'Heat Wave' is een ontzettende feel good plaat van het soort die zorgt dat je niet meer stil kan zitten. Vocaal ook uiterst top gedaan uiteraard en ook super om te zien dat ze dit live ook gewoon aankan.

Kortom, weer een mooie plaat afgeleverd. Enkel de Neil Young cover kan me niet helemaal bekoren, maar dat mag de pret niet drukken.

avatar van henk01
Top album, met Love is a rose als negatieve uitschieter.

avatar van ratfish
Ooit gekocht op de gok als goedkoop tweedehandsje. Wat een ontdekking, vooral de soulcovers en You Tell Me.

Gewoon (weer) een prachtalbum. En weer zo'n prachtige (titel)song van en met JD Souther. Bijna alle nummer behoren in een goede (Hey Mister that's me up on the) jukebox.

gastheerg
Ik heb gelukkig ook niet zo'n last van cover-allergie. Als ik naar een sterrenrestaurant ga heb ik liever een 9 op m'n bord van een recept van een ander dan een matig zelf bedachte 7.

BIj artiesten als Bob Dylan en Neil Young laat ik het songwriters deel altijd zwaar wegen en gelukkig hebben die niet teveel cover projecten gedaan. Bij een geweldige zangeres als Linda is voor mij vooral wijze hoe het gebracht wordt en die stem gaat nog steeds niet vervelen. Integendeel!

Ik ben thuis aan het werk en deze nog eens opgezet. Koffie bij en deze Linda blijft voor mij toch echt wel een feestje voor de oren.

avatar van goldendream
Degelijk album zonder meer.

avatar van potjandosie
een semi-klassieker uit de seventies. een album dat een soort van gouden trio vormt met haar albums "Heart like a Wheel" (1974) en "Simple Dreams" (1977). liefhebbers van country-rock die destijds ook luisterden naar de vroege albums van de Eagles en Jackson Browne wisten er wel raad mee. David Lindley bekend van zijn werk met de laatste, speelt fiddle op tracks 1, 8 en 9.
een consistent album met een prima song collectie, met voor mij als enige dissonant het nummer "Heat Wave". achteraf was dat nummer wellicht een voorbode van de muziek die zij ging maken op latere mainstream pop albums "Living in the USA" en "Mad Love". albums waarbij ik afhaakte. overigens maakte zij in 1995 nog het prima album "Feels Like Home", dat het niveau benaderde van het eerder genoemde trio albums.

de cover list van "Prisoner in Disguise":

1. Love is a Rose - Neil Young
2. Hey Mister, That's Me upon the Jukexbox - James Taylor
3. Roll Um Easy - Lowell George
4. Tracks of My Tears - William Robinson, Mary Tarplin, Warren Moore)
5. Prisoner in Disguise - John David Souther
6. Heat Wave - Holland, Dozier, Holland)
7. Many Rivers to Cross - Jimmy Cliff
8. The Sweetest Gift - J.B. Coats
9. You Tell Me that I'm Falling Down - Anna McGarrigle, C.S. Holland)
10. I Will Always Love You - Dolly Parton
11. Silver Blue - John David Souther

Album werd geproduceerd door Peter Asher, die een paar jaar later tevens haar meest succesvolle album "Simple Dreams" (1977) zou produceren
Recorded February - June 1975 at the Sound Factory, Los Angeles, California

Very special thanks to Andrew Gold for all his help schrijft Linda Ronstadt in de liner notes